Blog

Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 2
03.01.2020

Ramy drewniane

W artykule znajdziesz:

Ramy drewniane

Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 3
Ramy drewniane

Projektuje się je przeważnie jako jednoprzęsłowe, dwu- lub trójprzegubowe, o konstrukcji kratowej lub pełnej. Ramy mogą mieć oba słupy o jednakowym kształcie lub jeden słup może być zaprojektowany jako element sztywny i sztywno związany z ryglem, drugi zaś jako wahak (program na komputer). Sztywność narożników ram uzyskuje się przez odpowiednio sztywne połączenia słupów z ryglem. W konstrukcjach drewnianych trudno jest wykonać dostatecznie sztywne naroża ram. Podatność złączy i zmniejszająca się z biegiem czasu sztywność naroży wpływa na zwiększenie momentu przęsłowego rygla (program na telefon).

Z tego powodu najczęściej wykonuje się je jako trój przegubowe. Wykonanie przegubów kalenicowych nie nastręcza specjalnych trudności, ponieważ wskutek podatności drewna nie muszą one być wykonane w sposób zapewniający typowe połączenie przegubowe (program egzamin ustny). Za przegub można już uważać przekrój, który ma mniejszą powierzchnię i wykazuje znacznie większą podatność w porównaniu z innymi przekrojami konstrukcji. Rygle i słupy ram konstrukcją swą zasadniczo nie różnią się od konstrukcji wiązarów kratowych lub dźwigarów pełnych. Rozpór poziomy ram jest stosunkowo nieduży i dlatego może być przenoszony przez kotwie stalowe obsadzone w fundamentach.

Obecnie najbardziej rozpowszechnione są dźwigary warstwowe, łuki i ramy klejone, o przekroju prostokątnym lub dwuteowym (opinie o programie). Dźwigary warstwowe belkowe są znacznie mniej korzystne niż np. łuki i z tego względu stosowane są stosunkowo rzadko. Wysokość belek o pasach równoległych waha się w granicach 1/i4-f-1/io L, a z górnym pasem załamanym VQ-T-VH L. Najtrudniejszą konstrukcją w ramach z elementów klejonych są naroża. Oprócz ram warstwowych wykonuje się również ramy ze środnikiem ze sklejki (segregator aktów prawnych).

Dźwigary łupinowe

Dźwigary łupinowe ŁP z twardych płyt pilśniowych o przekroju parabolicznym na podstawie przeprowadzonych badań zostały wprowadzone do katalogu budownictwa jako elementy typowe, a mianowicie: typ ŁP-18/50/3,2 — dla rozpiętości 3,5-4-5,5 m ze zmianą rozpiętości co 0,5 m, typ ŁP-27/60/3,2 — dla rozpiętości 4,5-4-7,5 m ze zmianą rozpiętości co 1,0 m; typ ŁP-41/75/5,0 — dla rozpiętości 9,0 i 11,0 m. Dźwigary łupinowe bez dodatkowego zabezpieczenia środkami wodoodpornymi można stosować tylko do pomieszczeń o wilgotności nie przekraczającej 60% (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

05.12.2025
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 4
Jak wygląda proces budowy przęsła mostu metodą nasuwania podłużnego

Metoda nasuwania podłużnego jest jedną z najbardziej zaawansowanych technologii stosowanych przy budowie mostów o dużych rozpiętościach oraz w miejscach, w…

05.12.2025
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 5
Jakie są różnice między mostem wantowym a podwieszonym?

Mosty pełnią kluczową funkcję w infrastrukturze każdego kraju, łącząc miejsca oddzielone rzekami, dolinami czy drogami. Wśród konstrukcji wykorzystywanych w nowoczesnym…

Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 8 Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 9 Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 10
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 11
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 12 Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 13 Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 14
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Rewa przybrzeżna zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami