Blog

Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 2
10.07.2021

Rozerwanie

W artykule znajdziesz:

Rozerwanie

Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 3
Rozerwanie

Siły powodujące wzajemne związanie się cząsteczek lepiku między sobą nazywane są siłami kohezji, zaś siły powodujące związanie lepiku z innym materiałem (powierzchnią izolowaną lub materiałem rolowym) są siłami adhezji.
Przy rozrywaniu materiałów zlepionych jakimkolwiek lepikiem zachodzić mogą następujące zjawiska (program uprawnienia budowlane na komputer).
Rozerwanie następuje wewnątrz masy lepiku - siła potrzebna do rozerwania wiązania materiału zlepionego jest zależna od sił kohezji, które są mniejsze niż siły adhezji.

Rozerwanie następuje wzdłuż powierzchni styku lepiku z materiałem, na którym lepik został rozprowadzony - siły adhezji są mniejsze niż siły kohezji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Rozerwanie następuje poza warstwą lepiku - siły kohezji i adhezji są większe niż wiązanie materiału lepionego.
Opisane zjawiska występują wyraźnie i jasno przy próbach spojenia ciał nieporowatych. Przy lepieniu na powierzchniach porowatych, np. przy przylepianiu papy do powierzchni betonu, część lepiku wsiąka w pory betonu, zwiększając tym samym przyczepność i siłę wiążącą.

Zjawisko przenikania lepiku do porów materiału, na którym lepik jest rozprowadzany, występuje przede wszystkim w betonach, do których za pomocą lepiku przylepione są warstwy materiałów izolacyjnych w rolach (uprawnienia budowlane).
Na powierzchni materiałów izolacyjnych, jak papy i juty bitumowane, występuje inne zjawisko - przenikanie i dyfuzja lepiku lub jego bardziej ruchliwych składników, jak oleje i rozpuszczalniki, w głąb papy czy juty. Może ono spowodować zmiękczenie lub częściowe rozpuszczenie zaprawy impregnującej papę, łącząc ją dokładniej z warstwą lepiku lub, w przypadku zastosowania nieodpowiednich materiałów, wartość masy impregnacyjnej papy znacznie obniżyć.

W literaturze fachowej ostatnich lat omawiane są metody badania wzajemnego zachowania się różnych materiałów bitumicznych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwych zaburzeń układów koloidalnych. Jedna z takich metod jest podana w ustępie o specjalnych badaniach asfaltów (program egzamin ustny).

Lepiki bitumiczne

Przy ustalaniu składu i własności lepików należy zatem zwracać uwagę na własności składników i unikać, stosowania tych składników, które mogłyby pogorszyć własności materiałów przylepianych. Jest to szczególnie ważne dla lepików na zimno, których lotniejsze składniki mogą wpływać rozluźniająco na substancje bitumiczne, wchodzące w skład papy lub juty impregnowanej (opinie o programie).
Lepiki bitumiczne należy uważać za układy koloidalne, w których podczas klejenia wiskoza obniżona jest przez ogrzanie lub wskutek obecności rozpuszczalnika. W czasie procesu wiązania, który zachodzi dzięki stygnięciu lepiku lub dzięki odparowywaniu rozpuszczalnika, następuje wzrost wiskozy, przy czym lepik tworzy warstewkę (błonkę) przylegającą ściśle do materiałów zlepianych.
O jakości lepiku decyduje również kształt i wielkość cząsteczek.

Składniki o wielkich cząsteczkach posiadają daleko silniejszą zdolność zlepiania i większą kohezję niż składniki o małych cząsteczkach.
Dalszym czynnikiem, od którego zależy siła wiążąca i kohezja lepików, jest kształt cząsteczek lepiszcza bitumicznego.

Cząsteczki o budowie rozgałęzionej lub łańcuchowej, zwłaszcza jeżeli cząsteczki te mogą się ułożyć w sposób zorientowany kierunkowo, posiadają lepszą spoistość niż cząsteczki o budowie kulistej lub blaszkowatej. Asfalty, w których skład wchodzą cząsteczki o bardziej rozgałęzionej budowie niż w smołach, posiadają znacznie większą ciągliwość i plastyczność niż smoły powęglowe nawet najgęstsze, w których przeważa budowa pierścieniowa (segregator aktów prawnych).

Różnego rodzaju masy izolacyjne i lepiki preparuje się najczęściej z dodatkiem składników mineralnych, jak np. mączka wapienna, azbest, wełna żużlowa, krzemionka mielona lub strącona itp.
Zadanie tych wypełniaczy jest bardzo rozmaite. Z jednej strony dodatek składników mineralnych, jako tańszych i łatwiej dostępnych niż bitumy, pozwala na oszczędność w stosowaniu bitumu, zwiększając objętość masy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 8 Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 9 Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 10
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 11
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 12 Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 13 Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 14
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Problematyka bezpieczeństwa ruchu drogowego zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami