Blog

Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 2
17.02.2023

Rozmiary zasobu wiadomości

W artykule znajdziesz:

Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 3
Rozmiary zasobu wiadomości

Zasób wchłoniętej pamięciowo encyklopedycznej wiedzy zwie się tu właśnie kulturą ogólną. Stąd w 5 letniej szkole podstawowej dominuje pamięciowa metoda nauki. Dzieci uczą się mnóstwa terminów z anatomii, geografii, historii, nie rozumiejąc ich znaczenia. Moje ośmioletnie dziecko musiało na przykład wkuć na pamięć trudną terminologię dotyczącą układu mięśniowo-kostnego, bez dodatkowych wyjaśnień nauczyciela, lub serię dat i nazwisk związanych z powojenną reformą szkolną (program uprawnienia budowlane na komputer).

Rozmiary zasobu wiadomości i opanowanie klasyfikacji są ważniejsze niż pojęcie ich zawartości. Uczniowie. a zwłaszcza studenci, nie korzystają z podręczników. Ich materiałem do pracy są fotokopie wykładów powielane przez lata. Biblioteki uniwersyteckie poza Paryżem wyposażone są skromnie. Wiele szkół podstawowych nie ma w ogóle bibliotek. Zastępują je autokary rozwożące książki raz na dwa miesiące. Zamiast samodzielnych badań i poszukiwań młodzież zaspokaja się zestawem streszczeń przygotowanych przez profesorów. Niekiedy studenci nie znają nawet bibliografii dotyczącej studiowanego przedmiotu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Literatura niestety nie może być wpisana w taki schemat. Umiera, gdy staje się męczącym przedmiotem analiz scholastycznych i suchym, ujętym w rubryki materiałem egzaminacyjnym. Zimne rozbiory tekstów na uniwersytetach służą mnożeniu stopni naukowych, pokonywaniu akademickich szczebli. Między studentami a tekstem literackim nie ma już intymnej zażyłości (uprawnienia budowlane). Dzieło staje się jakby zadaniem do pokonania, obiektem wiwisekcji (wszak literatura jest organizmem żywym). Skoro nie czerpiemy z niego nauki mogącej ubogacić nasze życiowe doświadczenie, rozwinąć refleksję filozoficzną i wrażliwość estetyczną, przeradza się ono nawet we wroga. Jest czymś trudnym, co trzeba naukowo rozbroić, bez ufności, że w drodze skupionej lektury obudzi się w nas zrozumienie i radość samodzielnego odkrywania piękna.

Obserwacja zmian i porównania

Na przykładzie literatury w szkole widać najdobitniej ostrość problemu-® edukacyjnego we Francji. Wartości kultury usiłuje się tu zamienić w wartości czysto utylitarne. Kryzys szkoły jest więc, moim zdaniem, związany z załamaniem się modelu pedagogicznego opartego na wartościach humanistycznych. Skoro w samym społeczeństwie zanika ten model, szkoła nie potrafi go już kultywować. Wiedza nie staje się w ten sposób drogą do kształtowania osoby (program egzamin ustny). Nie pełni po prostu roli wychowawczej, to znaczy nie rozwija wszechstronnie osobowości, nie rozwija jej harmonijnie. Wzorem wydaje się automatyczna pamięć i operatywność komputerowa pozbawiona żywej inteligencji, zmysłu moralnego i estetycznego (opinie o programie).

Obecne debaty we Francji dotyczą głównie metod, a nie tego, co wydaje mi się sednem nauczania, mianowicie powołania i entuzjazmu ludzi uczących. Żaden system pedagogiczny nie zastąpi ciepła kontaktu między wychowawcą i uczniem. Dąży się do tego, aby usprawnić szkołę dzięki nowoczesnej aparaturze, zapominając o najważniejszym, o prawdziwej pasji. Tylko ona potrafi rozbudzić miłość do wiedzy (segregator aktów prawnych).

Z lat szkolnych pamiętamy najlepiej niezwykłych, oddanych pedagogów. Miałam szczęście spotkać ich kilku. Zapewne dzięki nim kochamy jeszcze książki. Ale autentyczna pasja i bezinteresowna miłość są niewymierne. Budzi się we mnie coraz częściej wątpliwość, czy nie tracą one racji bytu w tutejszej cywilizacji. Obserwacja zmian i porównania z przeszłością są źródłem moich rozczarowań. Bezwzględne, oparte na kalkulacji społeczeństwo karier, szybkiego zysku i pragmatyzmu źle obchodzi się z literaturą. Są to dziś dwa światy wartości rażąco sprzeczne. Być może nadchodzący schyłek książki będzie związany z jej całkowitą nieprzydatnością w życiu rozumianym jako sztuka opanowywania technik (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

09.06.2025
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 4
Czym jest przedścianka?

Przedścianka to lekka, niekonstrukcyjna ściana działowa w systemie suchej zabudowy. Jej szkielet z cienkościennych profili stalowych U i C obudowują…

02.06.2025
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 5
Kopanie fundamentów w glinie

Przede wszystkim warto zacząć od zrozumienia natury gruntów, na których mamy pracować. Gleby ilaste charakteryzują się stosunkowo niewielką przepuszczalnością wody,…

Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 8 Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 9 Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 10
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 11
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 12 Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 13 Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 14
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kruszywo nienasiąkliwe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami