Blog
Rozmiary zasobu wiadomości
W artykule znajdziesz:
Zasób wchłoniętej pamięciowo encyklopedycznej wiedzy zwie się tu właśnie kulturą ogólną. Stąd w 5 letniej szkole podstawowej dominuje pamięciowa metoda nauki. Dzieci uczą się mnóstwa terminów z anatomii, geografii, historii, nie rozumiejąc ich znaczenia. Moje ośmioletnie dziecko musiało na przykład wkuć na pamięć trudną terminologię dotyczącą układu mięśniowo-kostnego, bez dodatkowych wyjaśnień nauczyciela, lub serię dat i nazwisk związanych z powojenną reformą szkolną (program uprawnienia budowlane na komputer).
Rozmiary zasobu wiadomości i opanowanie klasyfikacji są ważniejsze niż pojęcie ich zawartości. Uczniowie. a zwłaszcza studenci, nie korzystają z podręczników. Ich materiałem do pracy są fotokopie wykładów powielane przez lata. Biblioteki uniwersyteckie poza Paryżem wyposażone są skromnie. Wiele szkół podstawowych nie ma w ogóle bibliotek. Zastępują je autokary rozwożące książki raz na dwa miesiące. Zamiast samodzielnych badań i poszukiwań młodzież zaspokaja się zestawem streszczeń przygotowanych przez profesorów. Niekiedy studenci nie znają nawet bibliografii dotyczącej studiowanego przedmiotu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Literatura niestety nie może być wpisana w taki schemat. Umiera, gdy staje się męczącym przedmiotem analiz scholastycznych i suchym, ujętym w rubryki materiałem egzaminacyjnym. Zimne rozbiory tekstów na uniwersytetach służą mnożeniu stopni naukowych, pokonywaniu akademickich szczebli. Między studentami a tekstem literackim nie ma już intymnej zażyłości (uprawnienia budowlane). Dzieło staje się jakby zadaniem do pokonania, obiektem wiwisekcji (wszak literatura jest organizmem żywym). Skoro nie czerpiemy z niego nauki mogącej ubogacić nasze życiowe doświadczenie, rozwinąć refleksję filozoficzną i wrażliwość estetyczną, przeradza się ono nawet we wroga. Jest czymś trudnym, co trzeba naukowo rozbroić, bez ufności, że w drodze skupionej lektury obudzi się w nas zrozumienie i radość samodzielnego odkrywania piękna.
Obserwacja zmian i porównania
Na przykładzie literatury w szkole widać najdobitniej ostrość problemu-® edukacyjnego we Francji. Wartości kultury usiłuje się tu zamienić w wartości czysto utylitarne. Kryzys szkoły jest więc, moim zdaniem, związany z załamaniem się modelu pedagogicznego opartego na wartościach humanistycznych. Skoro w samym społeczeństwie zanika ten model, szkoła nie potrafi go już kultywować. Wiedza nie staje się w ten sposób drogą do kształtowania osoby (program egzamin ustny). Nie pełni po prostu roli wychowawczej, to znaczy nie rozwija wszechstronnie osobowości, nie rozwija jej harmonijnie. Wzorem wydaje się automatyczna pamięć i operatywność komputerowa pozbawiona żywej inteligencji, zmysłu moralnego i estetycznego (opinie o programie).
Obecne debaty we Francji dotyczą głównie metod, a nie tego, co wydaje mi się sednem nauczania, mianowicie powołania i entuzjazmu ludzi uczących. Żaden system pedagogiczny nie zastąpi ciepła kontaktu między wychowawcą i uczniem. Dąży się do tego, aby usprawnić szkołę dzięki nowoczesnej aparaturze, zapominając o najważniejszym, o prawdziwej pasji. Tylko ona potrafi rozbudzić miłość do wiedzy (segregator aktów prawnych).
Z lat szkolnych pamiętamy najlepiej niezwykłych, oddanych pedagogów. Miałam szczęście spotkać ich kilku. Zapewne dzięki nim kochamy jeszcze książki. Ale autentyczna pasja i bezinteresowna miłość są niewymierne. Budzi się we mnie coraz częściej wątpliwość, czy nie tracą one racji bytu w tutejszej cywilizacji. Obserwacja zmian i porównania z przeszłością są źródłem moich rozczarowań. Bezwzględne, oparte na kalkulacji społeczeństwo karier, szybkiego zysku i pragmatyzmu źle obchodzi się z literaturą. Są to dziś dwa światy wartości rażąco sprzeczne. Być może nadchodzący schyłek książki będzie związany z jej całkowitą nieprzydatnością w życiu rozumianym jako sztuka opanowywania technik (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32