Blog

Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 2
28.11.2022

Rysy w prefabrykacie

W artykule znajdziesz:

Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 3
Rysy w prefabrykacie

Podane wytrzymałości dotyczą przeciętnych warunków produkcji, tak jak przyjmuje się je zwykle w projekcie technologicznym do określania czasu potrzebnego w cyklu produkcyjnym dla dojrzewania betonu. Są to wytrzymałości średnie R015. W przypadku analitycznego sprawdzenia warunków rozformowania i możliwości powstania rys w prefabrykacie posługiwać się należy wytrzymałością gwarantowaną RG, przyjmując zgodnie z PN-76/B-03264 (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przyjęte w projekcie technologicznym wytrzymałości betonu w chwili rozformowania skorygować trzeba w rzeczywistych warunkach produkcji, szczególnie gdy stosowane jest przyspieszone twardnienie betonu przez podgrzewanie lub gdy w prefabrykacie występują większe otwory.

Rysy w prefabrykacie czy uszkodzenia ich krawędzi nie zawsze następują jednak wskutek przyjęcia w projekcie zbyt niskiej wytrzymałości betonu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Mogą one być spowodowane również czynnikami technologicznymi, takimi jak nierównomierne nagrzewanie betonu, nieszczelności formy powodujące wyciekanie mleczka cementowego i osłabienie wytrzymałości betonu w sąsiedztwie krawędzi, sprężynowanie zdeformowanego zbrojenia układanego „na siłę” w formie, deformacje formy lub zbyt mała jej sztywność, nie mówiąc już o nagminnej usterce, jaką jest nie dość staranne oczyszczenie formy z resztek stwardniałego betonu.

Powstawaniu przy rozformowaniu rys w prefabrykacie przeciwdziałać można do pewnych granic dodając zbrojenia w newralgicznych miejscach (np. w pobliżu otworów) lub nawet stosując zbrojenie prefabrykatu siatką na całej powierzchni (uprawnienia budowlane). Nie jest to jednak metoda, którą należałoby zalecać generalnie. Stosuje się ją tylko w ograniczonych przypadkach, głównie w ścianach wewnętrznych. Prefabrykaty podnosić można za uchwyty transportowe należące do wyposażenia montażowego prefabrykatu lub posługując się odpowiednimi chwytakami.

Jako uchwyty stosowane są najczęściej pętle z miękkiej stali zbrojeniowej, niekiedy również z odcinków lin. Pętle wąskie stosowane mogą być wtedy, gdy kierunek działania siły odchyla się od pionu w płaszczyźnie pętli mniej niż 20°. Gdy kąt jest większy, wymagane są pętle szerokie. W przypadku pętli z lin ograniczenia te nie są istotne. Jeżeli stosuje się pętle ukryte w obrysie prefabrykatu, bruzda musi być dostatecznie długa w celu umożliwienia zaczepienia haka urządzenia podnośnego (program egzamin ustny).

Gdy siła działająca na uchwyt jest nie większa niż 10 kN, za uchwyt służyć może odsłonięty pręt. Stosowania pętli wystających z obrzeży pionowych prefabrykatów nie zaleca się, ponieważ przy podnoszeniu prefabrykatu następuje znaczna deformacja pętli i kruszenie betonu w miejscu, gdzie wystają one z betonu (opinie o programie).

Wystające pętle, mieszczące się w złączu po zmontowaniu prefabrykatów, spełniają dodatkową rolę jako zbrojenie przeciwstawiające się ścięciu betonu wypełniającego złącze w płaszczyźnie styku tego betonu z prefabrykatem. Jeżeli występują one poza złączem, przeszkadzają zwykle w funkcjonowaniu budynku w związku z tym trzeba je usuwać przez odpalenie palnikiem. Nagwintowane tuleje są bardzo dogodne z wagi na warunki produkcji prefabrykatów i z tego względu znajdują coraz szersze zastosowanie, głównie w krajach zachodnich.

Szczególną odmianą uchwytów są uchwyty zakładane w otwory prefabrykatów, często stosowane przy podnoszeniu słupów, a także i belek mających odpowiednie otwory (np. po trzpieniach spinających boki formy w czasie betonowania prefabrykatów) (segregator aktów prawnych).

Przy podnoszeniu kleszczami prefabrykatów lekkich, o masie nie większej niż ok. 250 kG, nie ma na ogół potrzeby stosowania dodatkowych zabezpieczeń przed wyślizgnięciem się prefabrykatu. Cięższe prefabrykaty mogą być podnoszone w ten sposób tylko w przypadku, gdy kształt ich (np. pogrubienie powyżej miejsca założenia chwytaka) uniemożliwia wyślizgnięcie się prefabrykatu lub gdy stosuje się dodatkowe zabezpieczenie w postaci przewleczki (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 8 Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 9 Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 10
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 11
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 12 Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 13 Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 14
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Szerokość wysepki kierującej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami