Blog

Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 2
14.11.2022

Samoloty komunikacyjne

W artykule znajdziesz:

Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 3
Samoloty komunikacyjne

W transporcie lotniczym należy wymienić śmigłowce, których widmo wykazuje wyraźne wartości szczytowe związane z prędkością obrotową łopat śmigła, samoloty naddźwiękowe (zwłaszcza pościgowe), które mogą dawać impuls dźwiękowy o długości ok. 0,05 s, przy czym maksimum energii występuje przy częstotliwości 20 Hz, lub samoloty komunikacyjne, które wytwarzają impuls trwający ok. 0,4 s, co odpowiada częstotliwości 2 Hz (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wewnątrz samochodu zwłaszcza osobowego obserwuje się przy otwartym oknie podczas jazdy występowanie drgań infraakustycznych o charakterze rezonansowym wywołane zawirowaniem powietrza wewnątrz pojazdu. Natomiast w samochodach ciężarowych drgania takie są wytwarzane przez niskoobrotowe silniki wysokoprężne oddziaływując na kierowcę pojazdu. Wg Tempesta widma hałasu drgań infraakustycznych w samochodach osobowym i ciężarowym (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W pociągach z lokomotywami zaopatrzonymi w silniki Diesla hałas w zakresie mniejszym od częstotliwości 32 Hz często przekracza poziom 100 dB. Szczególnie intensywne drgania infraakustyczne występują przy przejeżdzie pociągu przez tunel, ponieważ czoło pociągu, podobnie jak ruch tłoka w rurze, wytwarza takie drgania, które przenoszą się na cały pojazd i jadących wewnątrz pasażerów (uprawnienia budowlane). Na długotrwałe działanie drgań infraakustycznych (nieraz przez wiele dni i Przy prędkości n = 128,5 obr/min („cała naprzód”) dla omawianego statku częstotliwość jo = 13 Hz, a częstotliwość wynikająca z prędkości obrotowej wału głównego fu; = n/60 = 2,17 Hz (program egzamin ustny).

Częstotliwości rezonansowe

Typowymi przykładami maszyn i urządzeń przemysłowych wytwarzających drgania infraakustyczne są dmuchawy, przy ciężkich piecach kompresory, zwłaszcza tłokowe, stacjonarne silniki wysokoprężne, stosowane np. w agregatach prądotwórczych, oraz wentylatory i instalacje wentylacyjne (opinie o programie).

Ponieważ fale infraakustyczne mają długości większe od wymiarów ciała człowieka, dlatego też mogą one oddziaływać na jego ciało ze wszystkich stron. Efekt tego działania jest więc w pewnym stopniu podobny do działania drgań mechanicznych (wibracji) na organizm człowieka. Fala infra- akustyczna może w związku z tym oddziaływać np. na narządy wewnętrzne człowieka pobudzając je do drgań o charakterze rezonansowym, co w konsekwencji może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. W tabl. 2.20 podano (wg J. Renowskiego) częstotliwości rezonansowe charakterystyczne dla poszczególnych narządów ciała ludzkiego. Jak widać z podanych wartości niektóre z nich występują w podobnym zakresie, jak w przypadku działania na ciało człowieka wibracji mechanicznych (segregator aktów prawnych).

Badacze amerykańscy (von Gierke, Nixon) uważają, że objawy dotyczące szkodliwości działania drgań infraakustycznych są nieuzasadnione i że podczas badań większą rolę odgrywały efekty uboczne, takie jak np. podwyższona temperatura w komorze prób niż same drgania infraakus- tyczne. Uważają oni w związku z tym, że można przyjąć dość duży poziom dopuszczalny dla takich drgań, rzędu 120-130 dB, ponieważ badania prowadzone przy poziomie wyższym od 150 dB nie wykazywały wyraźnych zaburzeń w organizmie człowieka.

Badacze angielscy (M. Lewenthall) stwierdzili natomiast, że drgania infraakustyczne mogą wpływać na rozkojarzenie czynności nerwowych w sposób podobny jak alkohol i że do typowych objawów takiego działania należy nieuzasadnione uczucie strachu i niepokój, bóle głowy, mdłości, podobne jak przy chorobie morskiej, jak również oczopląs z zamazaniem ostrości widzenia, zaburzenia zmysłu równowagi i zmęczenie. Zwłaszcza te ostatnie objawy w połączeniu z wydłużeniem czasu reakcji na bodźce zewnętrzne mogą mieć duży wpływ na zwiększenie liczby nieszczęśliwych wypadków u kierowców samochodów ciężarowych z wysokoprężnymi silnikami niskoobrotowymi (promocja 3 w 1).

Badacze francuscy (P. Borredon, J. Nathie) aczkolwiek nie stwierdzili u marynarzy specyficznych dolegliwości, które można by wiązać z działaniem drgań infraakustycznych, to jednak wykazali u marynarzy znajdujących się w okresie jednej godziny pod działaniem tych drgań o częstotliwości 7,5 Hz i o poziomie 130 dB zwiększenie ciśnienia rozkurczowego serca.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 4
Jakie będą budynki przyszłości – drukowane, modułowe, zeroemisyjne

Budynki przyszłości coraz mniej przypominają tradycyjne konstrukcje, które znamy z naszych miast i osiedli. Rozwój technologii, presja klimatyczna, rosnące koszty…

13.11.2025
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 5
Zalety prefabrykacji w budownictwie – dlaczego technologia prefabrykowana zmienia współczesne budownictwo

Prefabrykacja w budownictwie od kilku lat przeżywa intensywny rozwój, stając się jednym z kluczowych kierunków modernizacji sektora konstrukcyjnego (segregator na…

Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 8 Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 9 Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 10
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 11
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 12 Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 13 Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 14
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Wytrzymałość spoiny klejowej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami