Blog

14.11.2022

Samoloty komunikacyjne

W artykule znajdziesz:

Samoloty komunikacyjne

W transporcie lotniczym należy wymienić śmigłowce, których widmo wykazuje wyraźne wartości szczytowe związane z prędkością obrotową łopat śmigła, samoloty naddźwiękowe (zwłaszcza pościgowe), które mogą dawać impuls dźwiękowy o długości ok. 0,05 s, przy czym maksimum energii występuje przy częstotliwości 20 Hz, lub samoloty komunikacyjne, które wytwarzają impuls trwający ok. 0,4 s, co odpowiada częstotliwości 2 Hz (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wewnątrz samochodu zwłaszcza osobowego obserwuje się przy otwartym oknie podczas jazdy występowanie drgań infraakustycznych o charakterze rezonansowym wywołane zawirowaniem powietrza wewnątrz pojazdu. Natomiast w samochodach ciężarowych drgania takie są wytwarzane przez niskoobrotowe silniki wysokoprężne oddziaływując na kierowcę pojazdu. Wg Tempesta widma hałasu drgań infraakustycznych w samochodach osobowym i ciężarowym (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W pociągach z lokomotywami zaopatrzonymi w silniki Diesla hałas w zakresie mniejszym od częstotliwości 32 Hz często przekracza poziom 100 dB. Szczególnie intensywne drgania infraakustyczne występują przy przejeżdzie pociągu przez tunel, ponieważ czoło pociągu, podobnie jak ruch tłoka w rurze, wytwarza takie drgania, które przenoszą się na cały pojazd i jadących wewnątrz pasażerów (uprawnienia budowlane). Na długotrwałe działanie drgań infraakustycznych (nieraz przez wiele dni i Przy prędkości n = 128,5 obr/min („cała naprzód”) dla omawianego statku częstotliwość jo = 13 Hz, a częstotliwość wynikająca z prędkości obrotowej wału głównego fu; = n/60 = 2,17 Hz (program egzamin ustny).

Częstotliwości rezonansowe

Typowymi przykładami maszyn i urządzeń przemysłowych wytwarzających drgania infraakustyczne są dmuchawy, przy ciężkich piecach kompresory, zwłaszcza tłokowe, stacjonarne silniki wysokoprężne, stosowane np. w agregatach prądotwórczych, oraz wentylatory i instalacje wentylacyjne (opinie o programie).

Ponieważ fale infraakustyczne mają długości większe od wymiarów ciała człowieka, dlatego też mogą one oddziaływać na jego ciało ze wszystkich stron. Efekt tego działania jest więc w pewnym stopniu podobny do działania drgań mechanicznych (wibracji) na organizm człowieka. Fala infra- akustyczna może w związku z tym oddziaływać np. na narządy wewnętrzne człowieka pobudzając je do drgań o charakterze rezonansowym, co w konsekwencji może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. W tabl. 2.20 podano (wg J. Renowskiego) częstotliwości rezonansowe charakterystyczne dla poszczególnych narządów ciała ludzkiego. Jak widać z podanych wartości niektóre z nich występują w podobnym zakresie, jak w przypadku działania na ciało człowieka wibracji mechanicznych (segregator aktów prawnych).

Badacze amerykańscy (von Gierke, Nixon) uważają, że objawy dotyczące szkodliwości działania drgań infraakustycznych są nieuzasadnione i że podczas badań większą rolę odgrywały efekty uboczne, takie jak np. podwyższona temperatura w komorze prób niż same drgania infraakus- tyczne. Uważają oni w związku z tym, że można przyjąć dość duży poziom dopuszczalny dla takich drgań, rzędu 120-130 dB, ponieważ badania prowadzone przy poziomie wyższym od 150 dB nie wykazywały wyraźnych zaburzeń w organizmie człowieka.

Badacze angielscy (M. Lewenthall) stwierdzili natomiast, że drgania infraakustyczne mogą wpływać na rozkojarzenie czynności nerwowych w sposób podobny jak alkohol i że do typowych objawów takiego działania należy nieuzasadnione uczucie strachu i niepokój, bóle głowy, mdłości, podobne jak przy chorobie morskiej, jak również oczopląs z zamazaniem ostrości widzenia, zaburzenia zmysłu równowagi i zmęczenie. Zwłaszcza te ostatnie objawy w połączeniu z wydłużeniem czasu reakcji na bodźce zewnętrzne mogą mieć duży wpływ na zwiększenie liczby nieszczęśliwych wypadków u kierowców samochodów ciężarowych z wysokoprężnymi silnikami niskoobrotowymi (promocja 3 w 1).

Badacze francuscy (P. Borredon, J. Nathie) aczkolwiek nie stwierdzili u marynarzy specyficznych dolegliwości, które można by wiązać z działaniem drgań infraakustycznych, to jednak wykazali u marynarzy znajdujących się w okresie jednej godziny pod działaniem tych drgań o częstotliwości 7,5 Hz i o poziomie 130 dB zwiększenie ciśnienia rozkurczowego serca.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami