Blog

03.01.2022

Silnik wysokoprężny

W artykule znajdziesz:

Silnik wysokoprężny
Silnik wysokoprężny

W kraju znajduje się w produkcji nowy typ samochodu ciężarowego Star-28 ze stałą skrzynią o ładowności 5 T, z silnikiem wysokoprężnym o mocy 125 KM (dotychczas produkowany samochód ciężarowy typu Star 25 wyposażony był w silnik gaźnikowy niskoprężny o mocy 95 KM) oraz samochód ciężarowy typu Jelcz-315 o nośności 8 T zaopatrzony w silnik wysokoprężny o mocy 200 KM (angielska licencja firmy Leyland) (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wybór rodzaju samochodu ciężarowego. Przy wyborze rodzaju samochodu ciężarowego dla celów transportu budowlanego należy uwzględniać następujące czynniki:

  • rodzaj przewożonego materiału, jego ciężar objętościowy oraz rodzaj opakowania,
  • odległość przewozową,
  • ilość przewożonych materiałów,
  • warunki drogowe, a w szczególności dojazdy do punktów za ładunkowo-wyładunkowych, które niejednokrotnie ograniczają nośność zastosowanego samochodu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Na wybór zatem rodzaju samochodu ciężarowego, jak widać z powyższego, ma wpływ nie tylko rodzaj przewożonych materiałów, ale w znacznym stopniu odległość transportowa. Mianowicie przy odległościach mniejszych racjonalniejsze są z reguły samochody o małej i średniej nośności i na odwrót - przy odległościach większych ekonomiczniejsze są samochody o większej nośności lub samochody z przyczepami (uprawnienia budowlane).

Wreszcie przy wyborze rodzaju samochodu ciężarowego należy dążyć do jak największej specjalizacji transportowej w ścisłym związku z rodzajem przewozów: np. należy stosować samochody wywrotki różnych typów i wielkości do materiałów sypkich, samochody z przyczepami jednoosiowymi (półprzyczepy) do przewozu materiałów tartych drzewnych, stali zbrojeniowej, belek stalowych, wreszcie samochody ze skrzyniami o podwyższonym pudle dla materiałów o małym ciężarze objętościowym (program egzamin ustny).

W celu najbardziej efektywnego wykorzystania mocy silnika samochodowego należy w warunkach masowego transportu budowlanego na terenach nizinnych doczepiać jedną przyczepę dwuosiową (lub jedną przyczepę jednoosiową do przewożenia długich półfabrykatów budowlanych). Przez dodanie przyczep dwuosiowych powiększa się wydatnie wydajność transportową samochodu (o 30-40%) (opinie o programie). Dlatego też na dobrych drogach w terenach równinnych doczepianie przyczep do samochodów ciężarowych przy masowych przewozach materiałów budowlanych powinno być obowiązkowe.

Przewaga transportu samochodowego

Przewaga transportu samochodowego z przyczepami na dobrych drogach nad transportem samochodowym bez przyczep jest całkowicie dowiedziona. Doświadczenia wykonane w tym zakresie wskazują na duże oszczędności, np. przy dalszych przewozach wydajności transportowe samochodu z przyczepą były wyższe o około 70% w stosunku do samochodu bez przyczepy, a zużycie materiałów pędnych na 1 tkm obniżone o 30% (segregator aktów prawnych).

Samochody zaopatrzone w urządzenia do szybkiego wyładowania materiałów są pojazdami samowyładowczymi. Najliczniej wśród pojazdów samowyładowczych reprezentowane są samochody wywrotki, przy czym rozróżnia się:

  • samochody wywrotki,
  • naczepy wywrotki,
  • przyczepy wywrotki.

Samochody wywrotki stanowią w budownictwie wśród pojazdów samowyładowczych podstawowy środek transportowy dla przewozu materiałów sypkich i plastycznych.

Samochody wywrotki posiadają skrzynie przechylane pod kątem ok. 50°, co umożliwia grawitacyjne ich opróżnianie, przy czym przechylanie odbywać się może do tyłu (wywrotki tylnozsypne) - z wyładowaniem jednostronnym, na boki (wywrotki bocznozsypne) oraz do tyłu i na boki (wyładowanie trzystronne) (promocja 3 w 1).

Samochody wywrotki tylnozsypne stosowane są z reguły jako pojazdy pojedyncze, natomiast bocznozsypne mogą mieć dodatkową przyczepę również bocznozsypną, co, rzecz jasna, przyczynia się (w szczególności w terenie równinnym i na dobrych drogach) do lepszego wykorzystania silnika samochodu wywrotki oraz powiększenia jej wydajności transportowej.

Jeśli wywrotka zaopatrzona jest w poszerzone opony terenowe (balonowe) i w dodatkową przekładnię terenową (zmniejszającą prędkość do około połowy na poszczególnych biegach) nabiera cech wywrotki terenowej.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami