Blog

Kierownik laboratorium zdjęcie nr 2
24.04.2020

Skrajne wartości momentów ujemnych

W artykule znajdziesz:

Skrajne wartości momentów ujemnych

Kierownik laboratorium zdjęcie nr 3
Skrajne wartości momentów ujemnych

Zgodnie z normą należy wyznaczyć prostokąt docisku koła do nawierzchni lub też określić szerokość gąsienicy. Obciążenie z tego prostokąta lub też z pasa zajętego przez gąsienicę należy sprowadzić do środkowej płaszczyzny płyty, wyznaczając na tej płaszczyźnie prostokąt. Boki tego prostokąta równają się bokom prostokąta docisku, zwiększonym o podwójną sumę grubości nawierzchni i połowy grubości płyty (program uprawnienia budowlane na komputer). Obliczając momenty dodatnie w polach płyty pomostu należy zwrócić uwagę, że na wielkość tych momentów’ mają wpływ tylko obciążenia ustawione w pobliżu środka płyty.

Do wyznaczenia maksymalnych wartości tych momentów należy przyjmować nacisk tylnych kół samochodu ciężarowego.
Skrajne wartości momentów ujemnych należy również obliczać ustawiając odpowiednio tylne koło samochodu ciężarowego. W niektórych przypadkach do wyznaczania skrajnych wartości momentów dodatnich i ujemnych należy sprawdzić, czy dwa sąsiednie koła samochodu ciężarowego lub też gąsienice traktora nie wywołują momentów większych od momentów powstających pod naciskiem jednego koła (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Po wyznaczeniu skrajnych wartości naprężeń wynikających z dodatnich momentów zginających Mx i M2 w pasmach wzdłużnych i poprzecznych pola płyty należy je zwiększyć, uwzględniając wpływ rozszerzalności poprzecznej pasm zginanych przyjmując, że współczynnik Poissona wynosi 0,15. Oznaczając wartości momentów w tychże pasmach, po uwzględnieniu rozszerzalności poprzecznej pasm.
Uwzględniając, że prostokąt płyty nie jest swobodnie oparty na belkach pomostu, lecz że jest częściowo utwierdzony, wartości w ten sposób wyliczonych momentów należy zmniejszyć o 20%, przyjmując do wyznaczenia naprężeń i przekroju uzbrojenia wartości 0,8 M\ i 0,8 M’2 (uprawnienia budowlane). Naprężenia wywołane tymi momentami należy sprawdzać według wzorów dotyczących belek prostokątnych
Wyznaczanie maksymalnych naprężeń w płytach i w belkach jako sumy skrajnych naprężeń wywołanych zginaniem płyt i zginaniem belek nie jest uzasadnione, ponieważ największe momenty zginające w płytach lub belkach nie występują ani w tych samych miejscach, ani też pod tymi samymi układami obciążeń. Stąd też przyrost naprężeń wskutek jednoczesnego zginania płyt i belek wynosi zaledwie kilka procent. Uwzględnianie tego niewielkiego przyrostu nie jest uzasadnione ze względu na to, że w przekrojach płyt i belek prostokątnych wytrzymałość betonu na ściskanie nie jest zazwyczaj wykorzystana (program egzamin ustny).

Płyty

Oznaczamy przez A, B, C, D wierzchołki płyt)’ ukośnej równoległobocznej. Krawędzie AB i BC są krawędziami dłuższymi. Skrajne wartości momentów zginających pasma równoległe do krótszej krawędzi będą w takiej płycie mniejsze od skrajnych wartości momentów zginających występujących w płycie prostokątnej, opisanej na równoległoboku. Skrajne wartości momentów
zginających w pasmach równoległych do dłuższej krawędzi równoległoboku będą mniejsze od skrajnych wartości momentów występujących w prostokącie wpisanym w równoległobok.

Jeżeli stosunek długości do szerokości płyty jest większy od 2,0, to do wyznaczenia największych momentów dodatnich w obu kierunkach płyty wystarcza wyznaczyć momenty zginające w płycie prostokątnej, której dwa mniejsze boki przechodzą przez środek mniejszych boków równoległoboku.
Płytowymi nazywamy mosty, których elementy główne, przenoszące obciążenia na podpory, stanowią płyty, to jest elementy dwukierunkowo zginane (opinie o programie).
Belkowymi nazywamy mosty, których elementy główne stanowią belki, to jest elementy jednokierunkowo zginane przez obciążenia pionowe.
Lukowymi nazywamy mosty, w których w skład elementów głównych wchodzą luki, sklepienia lub powłoki podlegające ściskaniu pod działaniem obciążeń pionowych.

Wiszącymi nazywamy mosty, w których w skład elementów głównych wchodzą liny, podlegające rozciąganiu przez obciążenia pionowe przenoszone z pomostu na podpory (segregator aktów prawnych).
Ramownicowymi nazywamy mosty, w których wygięcia elementów głównych wywołują wygięcia lub pochylenia podpór. Nazwę tę zachowujemy bez względu na to, czy cecha wyróżniająca dotyczy wszystkich podpór, czy też tylko niektórych z nich, a też bez względu na to, jakie są elementy główne - płytowe, czy belkowe i jakie są podpory - ścienne czy słupowe.
Przęsłem mostu nazywamy część mostu położoną nad przeszkodą. Do przęsła przyjęto zaliczać elementy główne oraz pomost wraz z leżącą nad nim drogą i z jej wyposażeniem.
Podporą mostu nazywamy część mostu przenoszącą siły z przęseł na fundament.
Fundamentem podpory mostu nazywamy część mostu przenoszącą siły z podpory na podłoże (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Kierownik laboratorium zdjęcie nr 8 Kierownik laboratorium zdjęcie nr 9 Kierownik laboratorium zdjęcie nr 10
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 11
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 12 Kierownik laboratorium zdjęcie nr 13 Kierownik laboratorium zdjęcie nr 14
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kierownik laboratorium zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami