Blog

03.01.2022

Skrajnia budowli

W artykule znajdziesz:

Skrajnia budowli
Skrajnia budowli

Natomiast wadą kolejek wąskotorowych są zbyt częste naprawy toru oraz nierzadko zdarzające się spadania z szyn środków transportowych. Najczęściej popełnianymi błędami przy stosowaniu torów wąskich na placach budowy są: za małe profile szyn, za słabe złącza, niewłaściwe rozjazdy oraz przede wszystkim złe utrzymanie torów (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wszystkie te błędy powodują znaczne straty z powodu przerw w ruchu i w wysokim stopniu obniżają niewątpliwą wartość ekonomiczną i techniczną transportu wąskotorowego. Przy kolejach wąskotorowych z trakcją mechaniczną spadki podłużne toru nie mogą przewyższać 40%„ przy trakcji parowej i 60%o przy trakcji spalinowej i elektrycznej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Tory służące do ładowania i wyładowania oraz do postoju wagonów mogą być położone na poziomie lub na pochyleniu, nie większym jednakże niż 3%0, natomiast mijanki, po których przewidziany jest tylko przejazd wagonów bez postoju, mogą być położone na poziomie lub na pochyleniu nie większym niż 7%.

Promienie łuków na torach o prześwicie 600 mm, gdy odbywa się na nich lekki ruch mechaniczny, powinny być nie mniejsze niż 25-40 m, gdy ruch mechaniczny jest ciężki, powinny być nie mniejsze niż 40-1-100 m; natomiast gdy przetaczanie odbywa się ręcznie lub końmi, promienie łuków nie powinny być mniejsze niż 104-15 m (uprawnienia budowlane).

Tory stałe kolei wąskotorowej buduje się podobnie jak i tory kolei normalnotorowej, a więc na specjalnym podtorzu z nasypów i wykopów. Natomiast tory kolejki wąskiej czasowej na placach budowy układane są zazwyczaj bezpośrednio na splantowanym terenie, w szczególności gdy jest to teren przepuszczalny, piaszczysty lub żwirowy i gdy trakcja jest ręczna lub konna (program egzamin ustny).

Gdy zaś teren jest nieprzepuszczalny wówczas konieczna jest przepuszczalna podsypka, a nierzadko i podtorze wykonywane w postaci odwadniającej pryzmy posiadającej w przekroju poprzecznym formę trapezu. W każdych jednak warunkach terenowych i gruntowych pamiętać należy o stworzeniu dla trasy kolejki takich warunków, które by ją zabezpieczyły od zalewania wodą, gdyż w tym przypadku praca na torze ulegnie niewątpliwie przerwie bądź stanie się niebezpieczna dla ruchu.

Szerokość podtorza

Szerokość podtorza dla torów budowlanych o szerokości 600 mm powinna wynosić 2,80-3,00 m, zaś dla torów stałych 3,00-3,20 m. Jeśli kolejka prowadzona jest na terenie mokrym bądź ulegającym zatapianiu, wówczas górna krawędź nasypu musi być położona o 0,25-0,50 m wyżej od najwyższego poziomu przyległych wód (opinie o programie).

Tory wąskie układane być mogą podobnie jak tory normalne na podkładach drewnianych oraz w formie gotowych przęseł o długości 5, 7, 9 m na podkładach stalowych, przy czym te ostatnie dla toru 600 mm i szyn o wysokości 70 mm stosowane być mogą tylko dla trakcji ręcznej lub konnej. Przy ruchu mechanicznym szyny powinny być łączone łubkami o czterech śrubach, a podkłady - drewniane. Zwyczaj, stosowany nierzadko na budowach, dawania w łubkach toru z trakcją mechaniczną 2 śrub prowadzi do szybkiego rozstroju toru i jest dla ruchu niebezpieczny. Na łuku główka szyny zewnętrznej powinna leżeć wyżej w stosunku do szyny wewnętrznej (segregator aktów prawnych).

Podkłady drewniane, stosowane w torze kolejki wąskiej, rozstawiane są w odstępach 60-y80 cm, przy czym rozstaw podkładów przy złączach szyn powinien wynosić najwyżej 50 cm. W celu umożliwienia przejazdu taboru szynowego z jednego toru wąskiego na drugi stosuje się obrotnice, wózki poprzeczne oraz rozjazdy.

Na szczupłych placach budowy najczęściej stosowane są obrotnice (promocja 3 w 1). Obrotnice stosuje się przy ręcznym przetaczaniu pojedynczych wywrotek bądź platform. Nadmierna liczba obrotnic ułożonych w torach na placach budowy. Widok rozjazdu wąskotorowego dla powoduje zahamowania w transporcie, trakcji mechanicznej dlatego też należy ich liczbę ograniczać do koniecznego minimum. Rozjazd jednostronny (dla toru o prześwicie 600 mm), którego skos wynosi 1 : 6, długość 6304 mm, a ciężar około 700 kG.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami