Blog
Skrajnia budowli
W artykule znajdziesz:
Natomiast wadą kolejek wąskotorowych są zbyt częste naprawy toru oraz nierzadko zdarzające się spadania z szyn środków transportowych. Najczęściej popełnianymi błędami przy stosowaniu torów wąskich na placach budowy są: za małe profile szyn, za słabe złącza, niewłaściwe rozjazdy oraz przede wszystkim złe utrzymanie torów (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wszystkie te błędy powodują znaczne straty z powodu przerw w ruchu i w wysokim stopniu obniżają niewątpliwą wartość ekonomiczną i techniczną transportu wąskotorowego. Przy kolejach wąskotorowych z trakcją mechaniczną spadki podłużne toru nie mogą przewyższać 40%„ przy trakcji parowej i 60%o przy trakcji spalinowej i elektrycznej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Tory służące do ładowania i wyładowania oraz do postoju wagonów mogą być położone na poziomie lub na pochyleniu, nie większym jednakże niż 3%0, natomiast mijanki, po których przewidziany jest tylko przejazd wagonów bez postoju, mogą być położone na poziomie lub na pochyleniu nie większym niż 7%.
Promienie łuków na torach o prześwicie 600 mm, gdy odbywa się na nich lekki ruch mechaniczny, powinny być nie mniejsze niż 25-40 m, gdy ruch mechaniczny jest ciężki, powinny być nie mniejsze niż 40-1-100 m; natomiast gdy przetaczanie odbywa się ręcznie lub końmi, promienie łuków nie powinny być mniejsze niż 104-15 m (uprawnienia budowlane).
Tory stałe kolei wąskotorowej buduje się podobnie jak i tory kolei normalnotorowej, a więc na specjalnym podtorzu z nasypów i wykopów. Natomiast tory kolejki wąskiej czasowej na placach budowy układane są zazwyczaj bezpośrednio na splantowanym terenie, w szczególności gdy jest to teren przepuszczalny, piaszczysty lub żwirowy i gdy trakcja jest ręczna lub konna (program egzamin ustny).
Gdy zaś teren jest nieprzepuszczalny wówczas konieczna jest przepuszczalna podsypka, a nierzadko i podtorze wykonywane w postaci odwadniającej pryzmy posiadającej w przekroju poprzecznym formę trapezu. W każdych jednak warunkach terenowych i gruntowych pamiętać należy o stworzeniu dla trasy kolejki takich warunków, które by ją zabezpieczyły od zalewania wodą, gdyż w tym przypadku praca na torze ulegnie niewątpliwie przerwie bądź stanie się niebezpieczna dla ruchu.
Szerokość podtorza
Szerokość podtorza dla torów budowlanych o szerokości 600 mm powinna wynosić 2,80-3,00 m, zaś dla torów stałych 3,00-3,20 m. Jeśli kolejka prowadzona jest na terenie mokrym bądź ulegającym zatapianiu, wówczas górna krawędź nasypu musi być położona o 0,25-0,50 m wyżej od najwyższego poziomu przyległych wód (opinie o programie).
Tory wąskie układane być mogą podobnie jak tory normalne na podkładach drewnianych oraz w formie gotowych przęseł o długości 5, 7, 9 m na podkładach stalowych, przy czym te ostatnie dla toru 600 mm i szyn o wysokości 70 mm stosowane być mogą tylko dla trakcji ręcznej lub konnej. Przy ruchu mechanicznym szyny powinny być łączone łubkami o czterech śrubach, a podkłady - drewniane. Zwyczaj, stosowany nierzadko na budowach, dawania w łubkach toru z trakcją mechaniczną 2 śrub prowadzi do szybkiego rozstroju toru i jest dla ruchu niebezpieczny. Na łuku główka szyny zewnętrznej powinna leżeć wyżej w stosunku do szyny wewnętrznej (segregator aktów prawnych).
Podkłady drewniane, stosowane w torze kolejki wąskiej, rozstawiane są w odstępach 60-y80 cm, przy czym rozstaw podkładów przy złączach szyn powinien wynosić najwyżej 50 cm. W celu umożliwienia przejazdu taboru szynowego z jednego toru wąskiego na drugi stosuje się obrotnice, wózki poprzeczne oraz rozjazdy.
Na szczupłych placach budowy najczęściej stosowane są obrotnice (promocja 3 w 1). Obrotnice stosuje się przy ręcznym przetaczaniu pojedynczych wywrotek bądź platform. Nadmierna liczba obrotnic ułożonych w torach na placach budowy. Widok rozjazdu wąskotorowego dla powoduje zahamowania w transporcie, trakcji mechanicznej dlatego też należy ich liczbę ograniczać do koniecznego minimum. Rozjazd jednostronny (dla toru o prześwicie 600 mm), którego skos wynosi 1 : 6, długość 6304 mm, a ciężar około 700 kG.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32