Blog

Pakt stalowy zdjęcie nr 2
20.02.2023

Skuteczność zabezpieczenia obiektów budowlanych

W artykule znajdziesz:

Pakt stalowy zdjęcie nr 3
Skuteczność zabezpieczenia obiektów budowlanych

W ostatnich latach znajdują jednak coraz większe zastosowanie w wyrobach izolacyjnych ze względu na: korzystne właściwości techniczne, tworzywa sztuczne w postaci folii, płyt izolacyjnych, powłok z żywic syntetycznych i kitów uszczelniających. Są one na ogół droższe od materiałów bitumicznych. Mniejsze są również doświadczenia eksploatacyjne co do ich trwałości i odporności na starzenie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Skuteczność zabezpieczenia obiektów budowlanych przed wodą i wilgocią, niezależnie od rodzaju materiałów użytych na izolację, zależy w dużym stopniu od prawidłowego ich zaprojektowania oraz od umiejętnego i starannego ich wykonania. Niezbędna jest również dobra znajomość materiałów izolacyjnych, ich właściwości oraz zasad technologii ich stosowania. Według określenia PN-64/B-204703 bitum jest to mieszanina węglowodorów pochodzenia naturalnego lub otrzymywanych przez pirogenezę, o konsystencji od ciekłej do stałej, rozpuszczalna w dwusiarczku węgla (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Zgodnie z powyższą definicją do grupy materiałów bitumicznych należą zarówno materiały asfaltowe, jak i materiały smołowe. W Polsce nie występują asfalty naturalne, dlatego podstawowym surowcem do produkcji asfaltowych materiałów izolacyjnych są asfalty uzyskiwane przy przerobie ropy naftowej, zwane asfaltami ponaftowymi. Stanowią one mieszaninę węglowodorów wielkocząsteczkowych (alifatycznych, aromatycznych, naftenowych), o konsystencji stałej lub półpłynnej. Asfalty miękną i przechodzą w stan ciekły pod wpływem ogrzewania, w temperaturach niskich twardnieją, stają się kruche i łamliwe.

Asfalty dla celów budowlanych powinny się odznaczać wysoką temperaturą mięknienia, przy równocześnie jak najniższej temperaturze łamliwości i jak największej ciągliwości. Dla poprawienia jakości asfaltów ponaftowych poddaje się je dodatkowym procesom technologicznym (uprawnienia budowlane).

Asfalty dmuchane, zwane też asfaltami utlenianymi, są to produkty otrzymywane przez przedmuchanie sprężonym powietrzem lub przegrzaną parą wodną roztopionego asfaltu ponaftowego lub ogrzanych olejów ponaftowych, uzyskujące na skutek procesów utleniania, polimeryzacji i polikondensacji wysoką temperaturę mięknienia przy dużej ciągliwości i niskiej temperaturze łamliwości.

Asfalty fluktuowane

Asfalty fluktuowane są to asfalty ponaftowe plastyfikowane za pomocą olejów. W zależności od sposobu otrzymywania oraz zakresu stosowania asfalty dzieli się na różne grupy. W budownictwie oraz w przemyśle materiałów izolacyjnych znajdują zastosowanie asfalty przemysłowe, drogowe i izolacyjne wy- sokotopliwe (program egzamin ustny).

Według PN-60/C-96178 w zależności od temperatury mięknienia rozróżnia się 9 rodzajów asfaltów przemysłowych, oznaczonych: P25, P40, P50, PS50, P60, P70, PS75, P90, P120.

Asfalty te mają następujące zastosowanie:

P25 oraz P40 - do impregnacji tektury przy wyrobie papy,

P50 - do wyrobu płyt izolacyjnych (np. płyt z korka bitumowanego) (opinie o programie),

PS50 - do produkcji lepików asfaltowych z wypełniaczami, stosowanych na gorąco,

P60 - do wyrobu kitów i mas izolacyjnych,

P70 - do produkcji lepików stosowanych na zimno,

PS75 - do mas powłokowych przy produkcji papy, jako samodzielne izolacje powłokowe,

P90 - do impregnacji tkanin przemysłowych,

P120 - do wyrobu farb i lakierów asfaltowych (segregator aktów prawnych).

Ostatnio uruchomiono produkcję dwóch rodzajów asfaltów przemysłowych, nie objętych ww. normą, oznaczonych symbolami P15/85 i P25/85 (pierwsza liczba oznacza temperaturę łamliwości, druga - temperaturę mięknienia). Stosowane są one do produkcji mas powłokowych na papy, jako lepiki oraz izolacje powłokowe wykonywane na budowie.

W zależności od zawartości parafiny asfalty drogowe dzielą się na dwa typy: D - bezparafinowe oraz Dp - parafinowe, w których dopuszczalna zawartość parafiny wynosi nie więcej niż 3,5%. Według PN-65/C-96170 w każdym typie, w zależności od wartości penetracji, rozróżnia się siedem rodzajów asfaltów oznaczonych liczbami: 300, 200, 100, 70, 50, 35, 20 (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

14.11.2025
Pakt stalowy zdjęcie nr 4
Jak dobrać skład mieszanki betonowej do warunków atmosferycznych – kompletny przewodnik dla wykonawców i projektantów

Dobór składu mieszanki betonowej do aktualnych warunków atmosferycznych jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na trwałość, wytrzymałość i odporność konstrukcji.…

14.11.2025
Pakt stalowy zdjęcie nr 5
Czym różni się płyta jednoprzęsłowa od wieloprzęsłowej? Kompleksowy przewodnik dla inżynierów i inwestorów

W projektowaniu konstrukcji żelbetowych jedną z częściej powracających kwestii jest prawidłowe rozróżnienie płyty jednoprzęsłowej i wieloprzęsłowej oraz zrozumienie, jak te…

Pakt stalowy zdjęcie nr 8 Pakt stalowy zdjęcie nr 9 Pakt stalowy zdjęcie nr 10
Pakt stalowy zdjęcie nr 11
Pakt stalowy zdjęcie nr 12 Pakt stalowy zdjęcie nr 13 Pakt stalowy zdjęcie nr 14
Pakt stalowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Pakt stalowy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Pakt stalowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami