Blog

Opona opasana zdjęcie nr 2
16.09.2021

Smoły dachowe

W artykule znajdziesz:

Smoły dachowe

Opona opasana zdjęcie nr 3
Smoły dachowe

Smoły dachowe stosowane są do przygotowywania masy impregnacyjnej przy produkcji papy dachowej smołowej.
Masę impregnacyjną zestawia się ze smoły z dodatkiem paku w kotłach z mieszadłami, zaopatrzonych w wężownice parowe do podgrzewania masy. Własności smoły dachowej odpowiadać powinny PN-53/C-97008.
Paki z węgla kamiennego powinny stanowić czarną bezpostaciową masę o przełamie muszlowym i szklistym połysku i nie powinny zawierać obcych domieszek lub zanieczyszczeń mechanicznych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Własności paku powinny odpowiadać normie PN-53/C-97035.

Lepiki smołowe stosowane są do przyklejania materiałów dekarskich oraz do smarowania dachów z papy smołowej.
Lepiki smołowe produkuje się z paku powęglowego miękkiego lub przez stopienie paku ze smołą czy też olejami ze smół węglowych.
Własności półproduktu do otrzymywania lepików powinny odpowiadać normie PN-54/C-97009.
W technice drogowej stosowane są następujące rodzaje lepiszcz smołowych.

Smoły drogowe zwykłe są to smoły preparowane, uzyskiwane przez wymieszanie paku z odpowiednią ilością olejów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Smoły drogowe zwykłe dzieli się w zależności od ich lepkości (wiskozy) oraz własności. Smoły drogowe zwykłe stosowane są do tzw. wgłębnego i półwgłębnego utrwalania nawieizchni tłuczniowych oraz do produkcji kruszywa otaczanego smołą, zwłaszcza masy nr 2 (grysu o uziarnieniu 5H-15 mm) oraz masy nr 3 (grysu o uziarnieniu 15-^25 mm).
Smoły drogowe stabilizowane stanowią gatunek smół zawierających dodatek ok. 20% asfaltu. Dodatek asfaltu ma za zadanie polepszenie ich własności wiążących oraz odporności na starzenie pod wpływem czynników atmosferycznych.

Emulsje smołowe

Smoły te otrzymuje się przez wymieszanie odpowiednio przygotowanych smół zwykłych z roztworem asfaltu w oleju antracenowym. Najistotniejsze dla produkcji jest dobranie właściwego asfaltu, mieszającego się dobrze ze smołą (uprawnienia budowlane). Nieodpowiedni asfalt powoduje rozpad smoły stabilizowanej bądź bezpośrednio po Przygofowaniu, bądź też w zbiornikach po przewiezieniu na miejsce użycia. W warunkach polskich do stabilizacji stosowane są asfalty pochodzące z destylacji ropy albańskiej, a w przyszłości zastosowany będzie specjalny asfalt z tzw. ekstrakcji pokrezolowej, uzyskiwany przy rafinacji olejów. Asfalt ten miesza się ze smołą w dowolnych stosunkach.
Smoły stabilizowane mogą mieć różną lepkość w zależności od ich przeznaczenia (program egzamin ustny).

Nowoczesne budownictwo drogowe stosuje do robót specjalnych, poza wymienionymi gatunkami smół, smoły upłynnione o niskiej lepkości (wiskozie) i smoły gęste o wysokiej lepkości. Do robót konserwacyjnych nawierzchni, zwłaszcza na wiosnę i w jesieni oraz przygotowania mas otoczonych smołą na zimno stosuje się smoły upłynnione o niskiej lepkości. Do budowy ciężkich typów nawierzchni smołowych, np. smołobetonów, stosowane są smoły zwykłe, a szczególnie stabilizowane o wysokiej lepkości, np. ok. 500 sek. W BTA oraz wyższych ponad 500, a nawet 1000 sek (opinie o programie).
Emulsje smołowe stanowią zawiesinę smoły w wodzie z dodatkiem emulgatorów.

Ich zastosowanie jest ograniczone, między innymi ze względu na trudności produkcji, podatność do rozpadu z powodu stosunkowo dużej różnicy w ciężarze właściwym smoły (1,2) i środowiska wodnego (ok. 1,0), w którym kropelki smoły są zawieszone (segregator aktów prawnych).
Smoły specjalne są to smoły z dodatkami uszlachetniającymi, przygotowywane najczęściej z dodatkiem żywic syntetycznych. Należą do nich smoły bakelizowane uzyskiwane przez zamianę zawartych w smole fenoli na żywice bakelitowe typu nowolaków, nie twardniejące przy ogrzewaniu. Produkcja tego typu 198 smół znajduje się w Polsce w stadium doświadczalnym, podobnie zresztą jak smół z dodatkiem polichlorku winylu, polepszającym własności wiążące i lepkość smoły.

Krajowa produkcja lepiszcz smołowych przedstawia się w sposób następujący. Przerób smół surowych gazowniczych i koksowniczych skoncentrowany jest w zakładach podległych Zjednoczeniu Koksochemicznemu (promocja 3 w 1). Przerabiane są następujące gatunki smół: smoły koksownicze, gazownicze (stanowiące ok. 10% ilości smół koksowniczych), generatorowe i wytlewne.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Opona opasana zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Opona opasana zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Opona opasana zdjęcie nr 8 Opona opasana zdjęcie nr 9 Opona opasana zdjęcie nr 10
Opona opasana zdjęcie nr 11
Opona opasana zdjęcie nr 12 Opona opasana zdjęcie nr 13 Opona opasana zdjęcie nr 14
Opona opasana zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Opona opasana zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Opona opasana zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami