Blog

Smoły i paki
W artykule znajdziesz:

Podstawowe właściwości asfaltów drogowych. Asfalty drogowe stosuje się do budowy nawierzchni drogowych, do wyrobu asfaltów lanych i asfaltobetonów, emulsji asfaltowych i mas zalewowych, stabilizacji smół drogowych itp. Znajdują one również zastosowanie przy wyrobie mas izolacyjnych jako dodatek plastyfikujący twarde asfalty ponaftowe (program uprawnienia budowlane na komputer).
Według PN-57/C-96174 rozróżnia się dwa rodzaje asfaltów izolacyjnych wysokotopliwych, oznaczonych symbolami IW-80 oraz IW-100. Podstawowe właściwości asfaltów izolacyjnych wysokotopliwych. Asfalty izolacyjne wysokotopliwe stosuje się do wykonywania izolacji powłokowych oraz do produkcji kitów uszczelniających i mas asfaltowych izolacyjnych.
Smoła jest produktem rozkładowej destylacji substancji organicznych, barwy czarnej lub ciemnobrunatnej, o konsystencji od ciekłej do stałej, rzedniejącym pod wpływem ogrzewania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Pak stanowi stałą pozostałość po destylacji smół, kwasów tłuszozowych itp. Pod wpływem ogrzewania pak mięknie i przechodzi w stan ciekły. Barwę ma czarną lub czarnobrunatną. W zależności od pochodzenia rozróżnia się smoły i paki z węgla kamiennego, brunatnego, z torfu, drewna itp. Do wyrobów izolacyjnych stosuje się smoły i paki z węgla kamiennego (uprawnienia budowlane).
W zależności od sposobu otrzymywania rozróżnia się wiele odmian smółz węgla kamiennego, np.:
- smoły surowe, otrzymywane w koksowniach i gazowniach w procesie od- gazowania węgla kamiennego bez dostępu powietrza,
- smoły preparowane, do których należą smoły dachowe, hutnicze i opałowe, otrzymywane przez odpowiednie spreparowanie smół surowych (program egzamin ustny).
Smoły preparowane dachowe są podstawowym surowcem do produkcji wyrobów izolacyjnych przeciwwilgociowych, lepików i pap smołowych. Smoła hutnicza stosowana jest przedewszystkim jako lepiszcze do wyrobu materiałów ogniotrwałych i wykładania pieców hutniczych. Może też być stosowana w budownictwie jako jeden ze składników kompozycji smołowo-epoksydowych, używanych np. na chemoodporne nawierzchnie podłogowe (opinie o programie).
Smoły preparowane dachowe
Smoły i wyroby smołowe są niepodatne na zagrzybienie w warunkach stałego zawilgocenia. Smoły są mniej odporne na działanie promieni ultrafioletowych niż asfalty i dlatego ulegają stosunkowo szybkiemu starzeniu, pozostając na otwartym powietrzu.
Zgodnie z PN-69/C-97035 rozróżnia się dwa rodzaje paku z węgla kamiennego, oznaczone literami:
M - pak miękki, o temperaturze mięknienia 55±10°C,
N - pak normalny, o temperaturze mięknienia 70-5°C (segregator aktów prawnych).
Paki z węgla kamiennego są stosowane do produkcji lepiku smołowego, smół drogowych oraz pap smołowych, mas izolacyjnych smołowych, lakierów itp. Paków w czystej postaci nie stosuje się w robotach izolacyjnych. Ze względu na dość intensywny zapach smoły nie stosuje się wyrobów smołowych w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi.
Poza smołą drogową stabilizowaną, zawierającą dodatek stabilizatora w postaci odpowiednio dobranego asfaltu, polskie normy nie dopuszczają do stosowania mieszanek smołowo-asfaltowych w produkcji materiałów izolacyjnych i w wykonawstwie budowlanym. Spowodowane to jest bardzo złym mieszaniem się smoły z asfaltami. Nie tworzą one bowiem jednorodnych mieszanin, co jest przyczyną występowania zjawiska rozwarstwiania się mieszanek asfaltowo-smołowych i tendencji do spływania ich z powierzchni podłoża (promocja 3 w 1).
Papa jest to materiał izolacyjny w postaci wstęgi osnowy, zwanej też wkładką, nasyconej lub nasyconej i powleczonej bitumem. W zależności od rodzaju bitumu papy dzieli się na asfaltowe i smołowe. Jako osnowa w produkcji pap są stosowane: tektura do wyrobu pap, tkaniny techniczne, welony szklane, folie z tworzyw sztucznych i folie metalowe (aluminiowe, ołowiane, miedziane).
Najnowsze wpisy
Aby skutecznie wyciszyć ściany, stropy oraz instalacje, konieczne jest zastosowanie kilku różnych technik i materiałów, które wzajemnie się uzupełniają. Ściana…
Docieplenie starego domu to proces mający na celu poprawę jego efektywności energetycznej, komfortu cieplnego oraz ochrony konstrukcji przed degradacją. W…







53 465

98%

32