Blog

Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 2
22.07.2020

Spadek naprężeń przyczepności

W artykule znajdziesz:

Spadek naprężeń przyczepności

Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 3
Spadek naprężeń przyczepności

Spadek naprężeń przyczepności w miarę wzrostu średnicy pręta ma tu podobny przebieg (program uprawnienia budowlane na komputer). W badaniach nie stwierdzono natomiast wpływu długości zakotwienia na wartość xp (przy badanych długościach zakotwienia lz = 16 i 32 cm), co świadczy o gorszej współpracy betonu z kruszywa „Knurów” wykonanego z popiołami lotnymi ze zbrojeniem w stosunku do betonu z piaskiem naturalnym.
Badanie przyczepności betonu z żużla pumeksowego do zbrojenia w zależności od składu granulometrycznego kruszywa oraz ilości użytego cementu przeprowadzono w Czechach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Naprężenie przyczepności określano na próbkach prostopadłościennych 12x12x20 cm z zabetonowanym prętem 0 20 mm. Badanie przeprowadzono przez wypychanie pręta. Przyczepność betonu pumeksowego o zawartości 40% frakcji 0-7 mm jest mała. Zwiększenie ilości cementu z 250 do 400 kg/m3 nie poprawiło współpracy betonu ze zbrojeniem. Powierzchnia styku betonu określona po przecięciu badanych próbek wynosiła w tym przypadku średnio 50% powierzchni zabetonowanego pręta (uprawnienia budowlane).

Zwiększenie ilości frakcji 0-47 mm do 50% i przy ilości cementu 300 kg/m3 dało najlepsze wyniki. Powierzchnia styku betonu ze zbrojeniem wzrosła do 804-90% powierzchni zabetonowanego pręta.
W piśmiennictwie technicznym znaleźć można wyniki wielu podobnych badań. Obszerny przegląd danych radzieckich i amerykańskich dla betonów z kruszyw lekkich różnych rodzajów przytacza Simonow, a dla betonu keramzytowego Bużcioicz i Korniew.

Wartości xp i xp/R podawane przez poszczególnych autorów różnią się niekiedy dość znacznie (program egzamin ustny). Pomijając już różnicę metod badania, bardzo istotny wpływ na wartość xp wywiera sam rodzaj kruszywa, szczególnie o frakcji najdrobniejszej.

Sztuczne dojrzewanie

Dla betonu zwykłego wartość stosunku xp/R maleje ze wzrostem R (opinie o programie). W przypadku betonów lekkich występuje również podobna zależność, nie zawsze jednak w sposób równie wyraźny. Kiedy zwiększenie wytrzymałości łączy się z zastąpieniem drobnych frakcji lekkiego kruszywa przez piasek naturalny, wystąpić może zależność odwrotna, to jest wartość stosunku xp/R wzrośnie ze wzrostem wytrzymałości R.

W przypadku betonów z kruszyw twardych (tufy wulkaniczne, spiekane łupki, keramzyt), o wytrzymałości RJ2O w granicach 904-450 kG/cm2, dla prętów o średnicy 12-16 mm (l2 - 20 cm) otrzymano wartości xp - odpowiednio od 0,20 do 0,09 R, podobnie jak i dla betonu zwykłego. Dla prętów o mniejszej średnicy wartości xp były na ogół większe. Dla R > 140 kG/cm2 wartości stosunku TP/R praktycznie pokrywają się z wartościami dla betonu zwykłego (segregator aktów prawnych).
Szczególnie niskie wartości xp otrzymano dla wzbudzonych (uaktywnionych) betonów żużlowych, uzyskiwanych przez wstępne mieszanie w betoniarce żużli granulowanych z wodą. Dla betonów o wytrzymałości R 20 = 70-150 kG/cm-’ przy lz = 7 cm wartości TP wynosiły średnio ok. 0,12 R.

Uaktywnianie żużli paleniskowych następuje przez ich rozkruszenie, w wyniku czego wzrasta ilość bardzo drobnych frakcji kruszywa. Zastąpienie tych drobnych frakcji piaskiem naturalnym podnosi w znacznej mierze wartość xp.
Sztuczne dojrzewanie, podobnie jak i wielokrotne zamrażanie, zmniejsza przyczepność betonów lekkich do zbrojenia w znacznie większym stopniu niż betonu zwykłego.

Dla betonów wykonanych przy użyciu kruszywa Knurów (badania ITB) stwierdzono, że naparzanie niskoprężne w temperaturze 80°C powoduje obniżenie naprężeń przyczepności betonu Rq16 = 250 kG/cm2 (z piaskiem naturalnym) o 18%, betonu zaś R016 = 140 kG/cm2 (z popiołami lotnymi) o 35%.

Podobnie w wyniku piętnastokrotnego zamrażania i odmrażania próbek wykonanych z tych betonów następował spadek naprężeń przyczepności, a mianowicie: dla betonu R(il6 = 250 kG/cm2 o 6%, dla betonu zaś R^^ = 140 kG/cm2 o 35% (promocja 3 w 1).
W przeprowadzonych badaniach zwraca uwagę duży, niekorzystny wpływ naparzania i zamrażania na przyczepność betonu wykonanego z dodatkiem popiołów lotnych.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 8 Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 9 Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 10
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 11
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 12 Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 13 Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 14
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przyczepność nowej warstwy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami