Blog

Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 2
08.05.2020

Sposoby montażu krążyn drewnianych

W artykule znajdziesz:

Sposoby montażu krążyn drewnianych

Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 3
Sposoby montażu krążyn drewnianych

Przed rozpoczęciem montażu należy zbudować trwałe podpory mostu (program uprawnienia budowlane na komputer). Wezgłowia krążyn są opierane bądź na poszerzonych odsadzkach podpór, bądź na wspornikach wyprowadzonych z przyczółków.
Odróżniamy następujące sposoby montażu krążyn:
- montaż na kładce,
- montaż przez obrót,
- montaż przez podnoszenie z położenia poziomego,
- montaż wspornikowy,
- montaż na jarzmach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Montaż na kładce. W tym sposobie montażu krążyny są składane na kładce wygiętej tak jak dolne pasy krążyn. Dla zawieszenia kładki nad przeszkodą, na obu brzegach są ustawiane maszty zakotwione linami. Przez ich wierzchołki są przeciągane liny, do których są zaczepiane wieszaki w dokładnie rozstawionych odstępach i o dokładnie odmierzonych długościach. Na końcach wieszaków są zawieszone poprzecznice drewniane, a na nich układany jest pomost z belek podłużnych i z podwójnej warstwy dyliny. Służy on do ustawienia odcinków kratownic krążyn. Odcinki te są przygotowywane na brzegu. Pierwsza kratownica służy jako stężenie kładki przy montowaniu następnej kratownicy (uprawnienia budowlane).

Ten sposób montażu krążyn zastosowano po raz pierwszy we Francji podczas budowy mostu la Caille nad wąwozem Usses. Krążyny tego mostu miały rozpiętość 130 metrów i były wykonane według projektu A. Caquot.
Taki sam rodzaj krążyn o rozpiętości 165 m zastosowano do budowy łuków wiaduktu przez Esla w La Coruna w Hiszpanii. Budowa tego wiaduktu była przerwana na 2 lata w czasie wojny domowej. Gdy przystąpiono ponownie do robót, drewniane krążyny nie dawały dostatecznej pewności odpowiedniego zabetonowania łuków (program egzamin ustny). Dlatego zmieniono projekt i zamiast zmontowania łuków na krążynach użyto je do zmontowania konstrukcji stalowej traktowanej jako sztywne uzbrojenie zdolne do przeniesienia obciążeń dolnej płyty przekroju skrzynkowego, wykonanej jako pierwszy wieniec sklepienia.

Montaż przez obrót

Jest to montaż wyróżniający się zwieraniem połówek krążyn ustawionych pionowo na przegubach opartych na odsadzkach fundamentów podpór stałych. Ten sposób montażu był ze względu na swe zalety wielokrotnie stosowany w budowie mostów we Francji (opinie o programie).
Krążyna jest rozdzielona na dwie części, zazwyczaj równe, montowane w postaci wygiętych wież ustawionych przegubowo na odsadzkach fundamentów podpór. Za podporami zostają zmontowane dwa maszty utrzymujące za pomocą lin górne końce krążyn przy ich zwieraniu. Po wykonaniu części dyliny pomostu i części stężeń poprzecznych każda z połówek- krążyny zostaje obrócona dookoła przegubu u swej podstawy aż do zwarcia z przeciwległą połową. Połówki krążyn są montowane w postaci wież w takim położeniu, aby ich środki ciężkości leżały między ścianą przednią podpory stałej i osią obrotu.

Dla zapewnienia stateczności krążyna jest stężona poprzecznie linami zakotwionymi w górę i w dół przeszkody. Każda półkrążyna jest ustawiona na przegubie umożliwiającym obrót, przy czym są stosowane dwa rodzaje przegubów (segregator aktów prawnych).
Pierwszy rodzaj przegubu zastosowanego przy budowie wiaduktu w Lessart składa się z węzła betonowego łączącego dolne końce pasów krążyny. Przez węzeł ten przechodzi wał stalowy oparty na łożyskach betonowych ustawionych u odsadzki podpory. Do obrócenia krążyn o całkowitej rozpiętości 120 m wystarcza wał o średnicy 65 mm.

Drugi rodzaj przegubu podstawy półkrążyny zastosowanego przy budowie mostu w Jonneliere składa się z bloku betonowego zakończonego powierzchnią walcową stanowiącego węzeł skrajny dolnych pasów krążyny, oparty w betonowym gnieździe tego samego kształtu. Wykonanie takiego przegubu wymaga więcej czasu niż przegubu z wałem stalowym.
Liny utrzymujące wierzchołki krążyn we właściwych położeniach wzdłuż mostu są doprowadzone do korbowodów zakotwionych w fundamentach poza przyczółkami mostu. Każdy wierzchołek jest uchwycony dwiema linami z dwóch przeciwległych brzegów przeszkody (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 8 Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 9 Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 10
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 11
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 12 Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 13 Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 14
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ręczne prace transportowe – BHP zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami