Blog

Podciśnienie niskie zdjęcie nr 2
10.11.2020

Sprężenie transwersalne

W artykule znajdziesz:

Sprężenie transwersalne

Podciśnienie niskie zdjęcie nr 3
Sprężenie transwersalne

Ugięcie stabilizuje się za pomocą odpowiednich ram uchwytowych. W tym stanie stopki rozciągane (tzn. zewnętrzne) obu dźwigarów betonuje się. Do stopek dźwigarów dospawa się lekko strzemiona i inne uzbrojenie pomocnicze.

Po stwardnieniu betonu zwalnia się skrajne ramy uchwytowe, sprężając tym samym beton (program uprawnienia budowlane na komputer). Takie belki - półfabrykaty zależnie od przeznaczenia betonuje się w pozostałej części, bądź też wbudowuje w’ konstrukcję (np. mostową) i na miejscu budowy zabetonowuje się resztę dźwigara, uzyskując tym samym pomost jezdni.
Badania wykazują, że dla belek „Preflex” można znacznie podwyższyć obciążenie użytkowe (łącznie z ciężarem własnym nawet ok. dwukrotnie), natomiast moment niszczący nie ulega istotnej zmianie w stosunku do identycznego dźwigara niesprężonego.

Analiza Teologiczna wykazuje jednak, że naprężenia wstępne zanikają w znacznej mierze z biegiem czasu, co obniża korzyści stosowania tych belek ł). Ten niekorzystny wpływ starano się zredukować, stosując silne ugięcia wstępne belek stalowych, co możliwe jest przy belkach o niewielkiej sztywności na zginanie; w tym przypadku jednak cały efekt sprężenia traci na znaczeniu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Należy zwrócić uwagę, że takie elementy o niezbyt wielkiej sztywności mogą jednak często okazać się użyteczne jako dodatkowe źródło sprężenia w konstrukcjach odmiennego typu.
Przez sprężenie transwersalne rozumiemy metodę łączenia elementów podłużnych (ułożonych równolegle) przez wstępny docisk sprężający w kierunku poprzecznym.

Ze sposobu tego często korzystamy przy realizacji jezdni mostowych (uprawnienia budowlane). W ten sposób można łączyć nawet belki sąsiednich przęseł, tworząc z nich belki ciągłe, a więc ustroje hiperstatyczne. Przeniesienie momentów podporowych zapewnia tarcie łączonych elementów, bądź też odporność zaprawy na ścinanie. Należy zdawać sobie sprawę, że chodzi tu o pewien sposób realizacji ustrojów sprężonych, nie zaś o nową metodę sprężania.
Metoda ta (opracowana w Holandii) znalazła zastosowanie przy realizacji mostów sprężonych w kilku wariantach (program egzamin ustny). 

Metody termiczne i termoelektryczne

Belki sąsiednich przęseł są wzajemnie przesunięte o V2 szerokości i mają zwężone stopki górne nad podporami, co umożliwia wsunięcie ich między siebie. Przez sprężenie poprzeczne na podporze zapewnia się współpracę belek sąsiednich przęseł, jak również współpracę belek w kierunku poprzecznym (opinie o programie). Przez zagęszczenie środników belek na podporze, moment bezwładności zespołu ulega tam odpowiedniemu zwiększeniu, co jest korzystne dla przeniesienia momentów podporowych. Z punktu widzenia teoretycznego jest to ustrój, w którym sprężenie nie wywołuje nadliczbowych reakcji podporowych, a więc ustrój odpowiadający konstrukcjom o kablach współbieżnych.

Pracuje on jak belka ciągła dla obciążeń użytkowych, podczas gdy reakcje od ciężaru własnego oblicza się dla belek wolnopodpartych. Mamy tu do czynienia z łączeniem kompleksowym przez sprężenie, znacznie prostszym i mniej pracochłonnym niż np. zakładanie w poszczególnych belkach kabli łączących kapeluszowych. Zużycie stali sprężającej jest również odpowiednio niższe (segregator aktów prawnych).
Tutaj belki sąsiednich przęseł nie są względem siebie przesunięte, natomiast w miejscach sprężenią transwersalnego wkłada się między nieodpowiednie elementy pośredniczące w przeniesieniu poprzecznych sił sprężających.

Miejsca połączeń usytuowane są w danym przypadku nie nad podporami lecz w przęsłach, w punktach momentów zerowych. We wszystkich opisanych dotychczas metodach, sprężenie następowało przez naciągnięcie uzbrojenia, miało więc charakter zabiegu mechanicznego (promocja 3 w 1).

Podejmowane były próby uzyskania tego samego efektu na drodze termicznej, przez wykorzystanie kurczenia się uprzednio nagrzanego uzbrojenia a więc zastosowania metod termicznych czy termoelektrycznych. Odpada tu konieczność korzystania z kosztownych i nieraz skomplikowanych urządzeń mechanicznych.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 4
Jakie będą budynki przyszłości – drukowane, modułowe, zeroemisyjne

Budynki przyszłości coraz mniej przypominają tradycyjne konstrukcje, które znamy z naszych miast i osiedli. Rozwój technologii, presja klimatyczna, rosnące koszty…

13.11.2025
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 5
Zalety prefabrykacji w budownictwie – dlaczego technologia prefabrykowana zmienia współczesne budownictwo

Prefabrykacja w budownictwie od kilku lat przeżywa intensywny rozwój, stając się jednym z kluczowych kierunków modernizacji sektora konstrukcyjnego (segregator na…

Podciśnienie niskie zdjęcie nr 8 Podciśnienie niskie zdjęcie nr 9 Podciśnienie niskie zdjęcie nr 10
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 11
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 12 Podciśnienie niskie zdjęcie nr 13 Podciśnienie niskie zdjęcie nr 14
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Podciśnienie niskie zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami