Blog

Asfalty specjalne zdjęcie nr 2
26.07.2018

Standardowe nawierzchnie technologiczne

W artykule znajdziesz:

Standardowe nawierzchnie technologiczne

Nawierzchnie technologiczne w Polsce najczęściej są niczym więcej jak ulepszonym rodzimym gruntem (program na komputer). Tymczasem dobór odpowiedniej nawierzchni powinien zależeć nie tylko od kosztów wykonania, ale przede wszystkim od panujących warunków gruntowych. Bardzo często grunt rodzimy nie stanowi odpowiedniej nawierzchni i konieczne jest zastosowanie materiałów cechujących się większą nośnością. Najpowszechniej stosowany jest tłuczeń oraz beton (program na telefon). Każda z tych nawierzchni zaliczana jest do tzw. nawierzchni gruntowych ulepszonych lub nawierzchni twardych nieulepszonych (program na egzamin ustny).

Klimat naszego kraju

Asfalty specjalne zdjęcie nr 3
Standardowe nawierzchnie technologiczne

Nawierzchnie technologiczne, które wykonane są z tłucznia, dają nie tylko swobodę kształtowania drogi, ale również optymalny dobór nośności (promocja 3 w 1). Należy jednak pamiętać, że w czasie eksploatacji drogi kruszywo ulega stopniowemu zanieczyszczeniu, przez co traci wytrzymałość i przestaje pełnić swoją rolę. Dodatkowym czynnikiem wpływającym niekorzystnie na trwałość tego rodzaju powierzchni jest zróżnicowany klimat naszego kraju. Co więcej, nawierzchnie tłuczniowe nie są zaliczane do proekologicznych, ponieważ obecnie rośnie tendencja do ograniczania eksploatacji naturalnych surowców mineralnych (segregator). Stale rosną też koszty transportu materiału.
Rosnącym zainteresowaniem cieszą się nawierzchnie technologiczne betonowe. Najczęściej mają one postać układanych na odpowiednio przygotowanym podłożu gotowych elementów betonowych. Zarówno gabaryty, jak i masa takich elementów są dobrane w taki sposób, aby można je było wykorzystać powtórnie. Zwykle do budowy dróg technologicznych wykorzystywane są płyty pełne lub wielootworowe (opinie). Płyty betonowe są zbrojone, a ich transport jest ułatwiony dzięki zunifikowanym uchwytom znajdującym się pod standardowymi zawiesiami. Płyty pełne przeznaczone są do cięższego ruchu niż płyty wielootworowe. Podłoże pod nawierzchnie betonowe musi spełniać odpowiednie specyfikacje techniczne, co może podnieść koszty wykonania drogi. Konieczne jest również zachowanie precyzji i ścisłego reżimu technologicznego przy montażu elementów betonowych.

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Asfalty specjalne zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Asfalty specjalne zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Asfalty specjalne zdjęcie nr 8 Asfalty specjalne zdjęcie nr 9 Asfalty specjalne zdjęcie nr 10
Asfalty specjalne zdjęcie nr 11
Asfalty specjalne zdjęcie nr 12 Asfalty specjalne zdjęcie nr 13 Asfalty specjalne zdjęcie nr 14
Asfalty specjalne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Asfalty specjalne zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Asfalty specjalne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami