Blog
Struktura przekształceń integracyjnych
W artykule znajdziesz:
Tempo i struktura przekształceń integracyjnych zależeć jednak będą od powiązań gospodarczych z Unią Europejską. Istnienie dwóch systemów w obszarze ekonomicznym Bałtyku doprowadziło do głębokiego zróżnicowania standardów międzynarodowej sieci połączeń transportu lądowego oraz połączeń promowych.
Z jednej strony istnieje i intensywnie rozwija się nowoczesny system transportowy Skandynawii, zintegrowany przestrzennie z Europą Zachodnią (np. ogromne inwestycje komunikacyjnego spięcia Sundu), z drugiej zaś - przestarzały, nieefektywny i wyizolowany system Europy Wschodniej. Węzłami konfrontacji techniczno-technologicznej tej dezintegracji są przejścia graniczne, gdzie przewoźnicy najdotkliwiej odczuwają zapaść techniczną, technologiczną i organizacyjną. Jest to istotny próg integracyjny (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wybrzeże południowego Bałtyku nie posiada układów ani drogowego, ani kolejowego o standardzie porównywalnym z zachodnioeuropejskim, umożliwiającym spięcie komunikacyjne ośrodków osadniczych, równoważne północnej części wielkiej obwodnicy Bałtyku. Jest to pierwszy problem o znaczeniu podstawowym, jednak o zróżnicowanych konsekwencjach dla Polski i różnych ośrodkach zainteresowań skupionych jedynie w miastach nadmorskich (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Drugim problemem mającym charakter europejskiej integracji przestrzennej jest Via Baltica (rys. 2.6) jako spięcie autostradowe Helsinek (Tallin-Ryga - - Wilno-Kowno-Warszawa) z europejskim systemem autostrad (poprzez Al z Europą Południową i poprzez A2 z Europą Zachodnią). Koncepcja ta jest postrzegana jako bałtycka z perspektywy Finlandii, Estonii, Łotwy, a nawet Litwy (spięcie Wilna z Rygą jako otwarcie na północ kontaktuje ze Szwecją i Finlandią) (uprawnienia budowlane). Natomiast w opozycji do tej koncepcji stają władze regionu elbląskiego, upatrując w niej deprecjonowanie trasy Elbląg-Kaliningrad jako fragmentu trasy Via Hanseatica (Hamburg-Szczecin-Gdańsk-Kaliningrad-Ryga). Aktywną postawą inwestycyjną Polski wobec tej inicjatywy przestrzennej powinna być modernizacja połączenia Kaliningrad-Elbląg-Gdańsk-Szczecin na istniejącej trasie do poziomu technicznego drogi szybkiego ruchu (uprawnienia budowlane).
Międzynarodowy układ integracyjny
Trzecim problemem integracyjnym jest jak najszybsze doprowadzenie do realizacji dwóch głównych osi południkowych:
- Al: Gdańsk-Katowice jako fragmentu transeuropejskiej autostrady Północ-Południe TEM (rys. 2.7);
- A3: Szczecin-Zielona Góra-Legnica (opinie o programie).
Osie te będą uzyskiwały standard autostradowy sukcesywnie w ciągu 10-20 lat. Ważne jest to, że nastąpiło przełamanie impasu polegającego na wie- lodziesięcioletnim kreowaniu planistycznym tych tras jako inwestycji budżetu państwa. Aktualna opcja finansowania budowy autostrady poprzez konsorcja kapitałowe, następnie przekształcane w spółki eksploatacyjne pobierające opłaty i prowadzące bieżące utrzymanie, wydaje się skuteczna o tyle, o ile uzyska realne wsparcie kredytowe międzynarodowych banków.
Wydaje się oczywiste, że powyższe osie komunikacyjne muszą współdziałać z bazami promowymi Gdańska, Gdyni, Świnoujścia, co nie deprecjonuje potrzeby lokalnych połączeń promowych Kołobrzegu i Ustki, mogących wiązać małe i średnie przystanie promowe miast szwedzkich, duńskich i niemieckich (segregator aktów prawnych).
Międzynarodowy układ integracyjny PRB z Europą Bałtycką ma także aspekt technologiczny. Wynika on szczególnie z rozwoju transportu multimodalnego kierunku Północ-Południe. Szczególne szanse Polski wynikają z powodu:
- rozwiniętego i w miarę nowoczesnego układu kolejowego, łączącego porty polskie z Południem;
- nadmiaru zdolności przewozowych PKP;
- presji czynnika ochrony środowiska, dając pierwszeństwo kolei przed transportem samochodowym;
- przeciążenia systemu autostrad niemieckich wydłużającego czas przejazdu skandynawskich zestawów drogowych (promocja 3 w 1).
W konsekwencji tworzy to przesłanki przestrzennych działań integracyjnych:
- połączenia multimodalnego: Szwecja-Polska-Austria-Włochy w relacji Ystad - Świnoujście - południowa granica;
- połączenia multimodalnego: Helsinki-Gdynia-Wiedeń, z możliwością odgałęzienia do Włoch i Szwajcarii.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32