Blog
Szkodliwość działania soli
W artykule znajdziesz:
Szkodliwość działania soli
Szkodliwość działania soli zawartych w wodzie morskiej jest tym większa, im beton jest mniej szczelny, stąd też największą uwagę przy wykonywaniu betonów przeznaczonych do umieszczania w wodzie morskiej lub w niej wprost sporządzonych należy zwrócić na ich szczelność, i to nie tylko powierzchniową, ale i wewnętrzną (program uprawnienia budowlane na komputer).
Beton powinien być starannie wykonywany i zagęszczany. Konsystencja świeżego betonu powinna być zbliżona do gęstoplastycznej, współczynnik wodno-cementowy w/c powinien być mniejszy niż 0,5.
Beton powinien być starannie pielęgnowany (zwilżany a potem wysuszany); budowlę należy oddawać do eksploatacji możliwie późno, w ciągu budowy należy unikać przerw roboczych.
Wskazane jest hojniejsze dozowanie cementu niż w konstrukcjach napowietrznych (250-400 kG/m3 gotowego betonu), ściślejsza kontrola jakości materiałów, staranniejszy dobór kruszywa z zapewnieniem możliwie najmniejszej ilości porów. W strefie wahań poziomu wody należy stosować hojniejsze dawki cementu niż na innych głębokościach. Zaleca się zmniejszanie ilości wody zarobowej, w miarę możliwości, przez dodanie specjalnych produktów polepszających plastyczność betonów. Celowe jest wibrowanie betonów.
W strefie wahań poziomu wody dobrze jest przykrywać powierzchnię betonu okładzinami z kamieni naturalnych lub klinkieru. Ważne jest tu zapewnienie mrozoodporności betonu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Użycie do przygotowania betonów wody morskiej i piasku z dna morskiego lub plaży, bez uprzedniego przemycia czystą wodą, może być dozwolone jedynie przy podrzędniejszych budowlach.
Morze Bałtyckie jak wiadomo jest stosunkowo mało zasolone (przy naszych brzegach ok. 0,7% soli w porównaniu z 3,5% w Morzu Północnym lub oceanach), i dlatego też opisane wyżej niszczące wpływy wody morskiej mają w naszych warunkach mniejsze znaczenie (uprawnienia budowlane).
Budowle morskie prefabrykowane
Budowle morskie prefabrykowane, wykonane przed wojną w Gdyni, przy użyciu normalnego cementu portlandzkiego nie wykazują żadnego wpływu ujemnego wody morskiej, są zdrowe i wytrzymałe. Wystarczające w tych warunkach okazało się dozowanie w ilości około 350 kg cementu na 1 m3 gotowego betonu oraz staranne dobieranie kruszywa tak, aby jego krzywa przesiewu leżała w granicach określonego normą obszaru dobrego uziarnienia. W elementach nadwodnych dozowanie cementu może być słabsze i wynosić od 200 do 250 kg/m gotowego betonu (program egzamin ustny).
W tych warunkach dobre efekty uzyskuje się przez dodanie do zwykłego cementu portlandzkiego popiołów lotnych. Sposób ten zastosowano m. in. do betonu konstrukcji nabrzeża przemysłowego w Gdańsku. Zamierzano go również użyć do betonów doku suchego w Gdyni [20], lecz ze względów organizacyjnych z tego zrezygnowano.
Domieszka popiołów w ilości 60-120 kg/m3 świeżego betonu nadaje betonowi właściwości zbliżone do cementów pucolanowych, zmniejszając kaloryczność betonu, poprawiając jego urabialność, zwiększając odporność na agresję chemiczną typu siarczanowego, ale opóźniając jego czas wiązania i twardnienia (opinie o programie). Popioły lotne, pochodzące na przykład z elektrowni parowych, mają dużą miałkość (ponad 75% cząstek o średnicy < 0,06 mm, maks. 4% cząstek > 0,2 mm), skład chemiczny względnie stały, średnio zawierają około: 40% Si02, 23% A1203, 15% Fe203, 7% CaO itd. Węgiel występuje w nich w granicach 4-11%, ale wskazane jest, aby nie było go więcej niż 8%. Korzystny jest także dodatek wywaru posiarczynowego (produktu odpadowego fabrykacji celulozy), potęgującego efekty popiołu lotnego (do betonu doku stosowano go w ilości ok. 6 kg masy suchej wywaru na 1 m świeżego betonu) (segregator aktów prawnych).
Zastąpienie części cementu zmielonym granulowanym żużlem wielkopiecowym daje podobny efekt co dodatek popiołu lotnego. Powstaje w ten sposób cement hutniczy, który powinien zawierać do 80% żużla. Krajowe cementy hutnicze o zawartości 30-40% żużla właściwie niewiele się różnią od portlandzkich, w których składzie mieści się 15-25% żużla. Nieco więcej żużla, bo ponad 50%, zawierają cementy hutnicze z cementowni „Warszawa” i czasem „Nowa Huta” (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32