Blog

19.12.2022

Szkoły osiedlowe

W artykule znajdziesz:

Szkoły osiedlowe

Uwzględniając współdziałanie i dotychczasowe doświadczenia spółdzielni mieszkaniowych we współpracy ze szkołami osiedlowymi oraz współpracę wojewódzkich spółdzielni mieszkaniowych z kuratoriami oświaty i wychowania, jak również Ministerstwa Oświaty i Wychowania z Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, pożądane byłoby, aby szkoły osiedlowe wspólnie z samorządem mieszkańców osiedli i zarządami spółdzielni mieszkaniowych realizowały zadania, wynikające z potrzeb rodzin zamieszkałych w osiedlach spółdzielczych oraz programu współdziałania Ministerstwa Oświaty i Wychowania z CZSBM (program uprawnienia budowlane na komputer).

W związku z tym należałoby:

  1. włączyć wszystkie szkoły osiedlowe bądź szkoły zlokalizowane w najbliższym sąsiedztwie osiedli spółdzielczych do współpracy z organami samorządu mieszkańców oraz zarządami spółdzielni mieszkaniowych;
  2. powołać środowiskowe rady programowe, w skład których powinni wejść przedstawiciele szkoły osiedlowej, spółdzielni mieszkaniowej i organizacji społecznych prowadzących działalność wychowawczą w osiedlu;
  3. zapewnić prawidłową sieć placówek opiekuńczo-wychowawczych na terenie spółdzielczych osiedli mieszkaniowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID);
  4. wspólnie organizować place gier i zabaw, boiska, tereny sportowo-rekreacyjne, miasteczka ruchu drogowego, ścieżki zdrowia oraz dbać o podnoszenie estetyki i czystości osiedli w formie obowiązujących prac społecznie użytecznych, podejmowanych przez młodzież na terenie spółdzielczych osiedli mieszkaniowych (na podstawie porozumienia Ministerstwa Oświaty i Wychowania z CZSBM z dnia 9 marca 1977 raku) (uprawnienia budowlane);
  5. stwarzać warunki do rozwijania samorządności dzieci i młodzieży, osiedlowych drużyn i szczepów ZHP, kształtować właściwe postawy społeczno-ldeowe dzieci i młodzieży, postawy współodpowiedzialności za szkołę i osiedle;
  6. roztaczać opiekę indywidualną nad dziećmi, intensyfikować poradnictwo wychowawcze i preorientację zawodową oraz organizować poradnictwo pedagogiczne i wychowawczo-zawodowe dla dzieci i rodziców;
  7. wspólnie organizować punkty opieki nad dziećmi w okresie ferii szkolnych letnich i zimowych (program egzamin ustny).

Główny organizator akcji

Szkoła osiedlowa jako główny organizator akcji wychowawczych w środowisku zamieszkania winna wspierać działalność samorządu mieszkańców i spółdzielni mieszkaniowej, a więc:

  • inspirować i współorganizować pozaszkolne ogniska wychowawcze, jak świetlice, kluby, pracownie, poradnie itp.;
  • współorganizować imprezy środowiskowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych (opinie o programie);
  • udostępniać odpowiednie pomieszczenia, a przede wszystkim sale gimnastyczne i baseny dla dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców osiedla, świetlice, pracownie specjalistyczne, przy czym sale gimnastyczne i boiska powinny być udostępniane wyłącznie zorganizowanym grupom dzieci i młodzieży szkolnej (wraz z opiekunem) nieodpłatnie.

Zarządy wojewódzkich spółdzielni mieszkaniowych powinny zobowiązać spółdzielnie mieszkaniowe do zatrudniania specjalistów (pedagogów, psychologów, socjologów, dyrektorów ośrodków pracy pozalekcyjnej, instruktorów harcerskich itp.) w placówkach społeczno- -wychowawczych i na placach zabaw i gier, a także wykonywania na zlecenie szkół robót remontowych, napraw sprzętów i konserwacji urządzeń w ramach obowiązujących spółdzielczość mieszkaniową przepisów (segregator aktów prawnych).

Biorąc to pod uwagę, instytucje zajmujące się problemami związanymi z rekreacją dzieci i młodzieży powinny dążyć do:

  1. dalszego rozwoju form opieki i pomocy rodzinom niewydolnym pod względem wychowawczym i opiekuńczym, osobom samotnie wychowującym dzieci, rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka;
  2. opieki merytorycznej i upowszechniania najlepszych doświadczeń spółdzielni mieszkaniowych pełniących funkcje ośrodków wzorcowych z dziedziny opiekuńczo-wychowawczej;
  3. organizowania wymiany doświadczeń i popularyzowania na łamach specjalistycznych periodyków Ministerstwa Oświaty i Wychowania oraz CZSBM najbardziej wartościowych inicjatyw i doświadczeń ze współpracy spółdzielczości mieszkaniowej z resortem oświaty i wychowania (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami