Blog

Ławy pod murami zdjęcie nr 2
19.12.2022

Szkoły osiedlowe

W artykule znajdziesz:

Ławy pod murami zdjęcie nr 3
Szkoły osiedlowe

Uwzględniając współdziałanie i dotychczasowe doświadczenia spółdzielni mieszkaniowych we współpracy ze szkołami osiedlowymi oraz współpracę wojewódzkich spółdzielni mieszkaniowych z kuratoriami oświaty i wychowania, jak również Ministerstwa Oświaty i Wychowania z Centralnym Związkiem Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego, pożądane byłoby, aby szkoły osiedlowe wspólnie z samorządem mieszkańców osiedli i zarządami spółdzielni mieszkaniowych realizowały zadania, wynikające z potrzeb rodzin zamieszkałych w osiedlach spółdzielczych oraz programu współdziałania Ministerstwa Oświaty i Wychowania z CZSBM (program uprawnienia budowlane na komputer).

W związku z tym należałoby:

  1. włączyć wszystkie szkoły osiedlowe bądź szkoły zlokalizowane w najbliższym sąsiedztwie osiedli spółdzielczych do współpracy z organami samorządu mieszkańców oraz zarządami spółdzielni mieszkaniowych;
  2. powołać środowiskowe rady programowe, w skład których powinni wejść przedstawiciele szkoły osiedlowej, spółdzielni mieszkaniowej i organizacji społecznych prowadzących działalność wychowawczą w osiedlu;
  3. zapewnić prawidłową sieć placówek opiekuńczo-wychowawczych na terenie spółdzielczych osiedli mieszkaniowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID);
  4. wspólnie organizować place gier i zabaw, boiska, tereny sportowo-rekreacyjne, miasteczka ruchu drogowego, ścieżki zdrowia oraz dbać o podnoszenie estetyki i czystości osiedli w formie obowiązujących prac społecznie użytecznych, podejmowanych przez młodzież na terenie spółdzielczych osiedli mieszkaniowych (na podstawie porozumienia Ministerstwa Oświaty i Wychowania z CZSBM z dnia 9 marca 1977 raku) (uprawnienia budowlane);
  5. stwarzać warunki do rozwijania samorządności dzieci i młodzieży, osiedlowych drużyn i szczepów ZHP, kształtować właściwe postawy społeczno-ldeowe dzieci i młodzieży, postawy współodpowiedzialności za szkołę i osiedle;
  6. roztaczać opiekę indywidualną nad dziećmi, intensyfikować poradnictwo wychowawcze i preorientację zawodową oraz organizować poradnictwo pedagogiczne i wychowawczo-zawodowe dla dzieci i rodziców;
  7. wspólnie organizować punkty opieki nad dziećmi w okresie ferii szkolnych letnich i zimowych (program egzamin ustny).

Główny organizator akcji

Szkoła osiedlowa jako główny organizator akcji wychowawczych w środowisku zamieszkania winna wspierać działalność samorządu mieszkańców i spółdzielni mieszkaniowej, a więc:

  • inspirować i współorganizować pozaszkolne ogniska wychowawcze, jak świetlice, kluby, pracownie, poradnie itp.;
  • współorganizować imprezy środowiskowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych (opinie o programie);
  • udostępniać odpowiednie pomieszczenia, a przede wszystkim sale gimnastyczne i baseny dla dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców osiedla, świetlice, pracownie specjalistyczne, przy czym sale gimnastyczne i boiska powinny być udostępniane wyłącznie zorganizowanym grupom dzieci i młodzieży szkolnej (wraz z opiekunem) nieodpłatnie.

Zarządy wojewódzkich spółdzielni mieszkaniowych powinny zobowiązać spółdzielnie mieszkaniowe do zatrudniania specjalistów (pedagogów, psychologów, socjologów, dyrektorów ośrodków pracy pozalekcyjnej, instruktorów harcerskich itp.) w placówkach społeczno- -wychowawczych i na placach zabaw i gier, a także wykonywania na zlecenie szkół robót remontowych, napraw sprzętów i konserwacji urządzeń w ramach obowiązujących spółdzielczość mieszkaniową przepisów (segregator aktów prawnych).

Biorąc to pod uwagę, instytucje zajmujące się problemami związanymi z rekreacją dzieci i młodzieży powinny dążyć do:

  1. dalszego rozwoju form opieki i pomocy rodzinom niewydolnym pod względem wychowawczym i opiekuńczym, osobom samotnie wychowującym dzieci, rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka;
  2. opieki merytorycznej i upowszechniania najlepszych doświadczeń spółdzielni mieszkaniowych pełniących funkcje ośrodków wzorcowych z dziedziny opiekuńczo-wychowawczej;
  3. organizowania wymiany doświadczeń i popularyzowania na łamach specjalistycznych periodyków Ministerstwa Oświaty i Wychowania oraz CZSBM najbardziej wartościowych inicjatyw i doświadczeń ze współpracy spółdzielczości mieszkaniowej z resortem oświaty i wychowania (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Ławy pod murami zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Ławy pod murami zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Ławy pod murami zdjęcie nr 8 Ławy pod murami zdjęcie nr 9 Ławy pod murami zdjęcie nr 10
Ławy pod murami zdjęcie nr 11
Ławy pod murami zdjęcie nr 12 Ławy pod murami zdjęcie nr 13 Ławy pod murami zdjęcie nr 14
Ławy pod murami zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ławy pod murami zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ławy pod murami zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami