Blog

14.11.2021

Sztywne węzły

W artykule znajdziesz:

Sztywne węzły

Sztywne węzły

W przypadku zespołów konstrukcji dużej długości, takich jak na przykład jezdnie podsuwnicowe ze stężeniami, próbny montaż polega na dopasowywaniu w stykach montażowych kolejnych odcinków belek (program uprawnienia budowlane na komputer).
W wieloprzęsłowych i wielokondygnacyjnych ustrojach ramowych próbny montaż przeprowadza się kolejno przęsłami w taki sposób, że element pośredni musi być składany dwukrotnie. W ustrojach ramowych przestrzennych może być konieczny dwukrotny montaż próbny w dwóch płaszczyznach słupów narożnych.

Z uwagi na dużą pracochłonność i koszty próbnego montażu należy dążyć do takich rozwiązań konstrukcyjnych, dla których nie będzie on konieczny. Próbnego montażu nie przeprowadza się dla konstrukcji belek wolnopodpartych oraz w przypadku elementów wysyłkowych stanowiących kompletny zespół konstrukcyjny. Próbny montaż może być natomiast potrzebny w konstrukcjach mających sztywne węzły, w których niezachowanie kąta kilku połączonych elementów powoduje znaczne odchyłki wymiarów całego ustroju (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W konstrukcjach budowlanych zamiast próbnego montażu mogą być stosowane przestrzenne wzorniki do ustalania otworów w stykach montażowych. Ustawienie wzornika na konstrukcji powinno nawiązywać do głównych osi i baz elementu. Przy takiej metodzie, ze względu na niezapewnione dopasowanie otworów w styku, część prac rozwiercania otworów na wymiar nominalny zostanie wykonana przy ostatecznym montażu konstrukcji na budowie.
Konstrukcje przestrzenne z blach składają się z luźnych arkuszy, łączonych za pomocą spawania na budowie (uprawnienia budowlane).

Przy montowaniu takich konstrukcji konieczne są dodatkowe elementy na brzegach blach, służące do tymczasowego połączenia blach na śruby montażowe. Przy jednostkowym wykonaniu konstrukcji rozmieszczenia elementów montażowych dokonuje się w próbnym montażu konstrukcji.
Konstrukcje belkowe o przekrojach skrzynkowych mają dużą liczbę elementów, które powinny być spawane w dogodnych pozycjach ze względu na wymaganą jakość spoin i stosowaną technologię spawania. W celu umożliwienia obrotu belki względem osi podłużnej można zastosować dwa pierścienie z blach o bardzo prostej konstrukcji, zakładane bezpośrednio na belkę. Pierścienie mogą toczyć się po stalowych podkładach ułożonych na podłodze hali, co wymaga pewnej wolnej powierzchni hali, mogą też być ustawione na ruszcie z rolkami, przez co obrót elementu następuje w miejscu jego ustawienia (program egzamin ustny).

Przestrzenne konstrukcje mostowe

Przestrzenne konstrukcje mostowe z reguły składają się z wielu elementów wysyłkowych, łączonych na budowie. Są to konstrukcje jednostkowe, którym stawia się wysokie wymagania dokładności wykonania. Z tych względów przeprowadza się próbny montaż takich konstrukcji w wytwórni. Most składający się z kilku belek łukowych nie jest próbnie montowany w całości; składa się jedynie same belki (opinie o programie). Chodzi w tym przypadku o dopasowanie wielu styków montażowych. Natomiast połączenia elementów stężeń i konstrukcji jezdni nie wymagają próbnego składania.

Inaczej przedstawia się sprawa mostu, którego konstrukcję nośną stanowią belki kratowe. Przekrój poprzeczny takiego mostu jest złożony, przy czym elementami wysyłkowymi będą pojedyncze pręty lub belki. W takim przypadku konieczny jest próbny montaż całej konstrukcji mostu, z tym że przy dużej rozpiętości może on być prowadzony odcinkami. Montaż w tak dużym zakresie przeprowadza się najczęściej poza halą warsztatu na otwartym placu montażowym (segregator aktów prawnych).
Próbny montaż całej konstrukcji jest wymagany również dla konstrukcji zamknięć jazów.

Istnieje tu konieczność dopasowania poprzecznych styków montażowych blach poszycia, łączonych spoinami, oraz konieczność montażu części mechanicznych (zawiasów i łożysk). Próbny montaż przeprowadza się w hali warsztatowej, gdy pozwalają na to warunki transportu i wysokość hali, lub na placu montażowym. Prowadzenie montażu na placu montażowym wymaga zainstalowania rusztu z dźwigarów, dokładnie wypoziomowanego i wyposażonego w ograniczniki i uchwyty. Wykonane segmenty przewozi się przyczepami samochodowymi, co wiąże się z koniecznością stosowania żurawi do rozładunku (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami