Blog

Przerwy robocze zdjęcie nr 2
27.03.2020

Szybkość wiatru

W artykule znajdziesz:

Szybkość wiatru

Przerwy robocze zdjęcie nr 3
Szybkość wiatru

Przy szybkości wiatru do 10 m/s praca montażowa może odbywać się norma przy szybkości 10 do 14 m/s należy dopuszczalne nominalne udźwigi zmniejszyć. Przy szybkości wiatru ponad 14 m/s prace montażowe są zabronione (program uprawnienia budowlane na komputer).
Prowadzenie montażu jest niedozwolone ponadto:
- przy widoczności mniejszej od 30 m.
- w czasie opadów atmosferycznych,
- bezpośrednio po opadach, aż do czasu wyschnięcia konstrukcji i pomostów montażowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
- przy gołoledzi.
- przy temperaturach niższych od -15 C.
- Przy montażu w godzinach wieczornych lub nocnych należy stosować oświetlenie zapewniające pełną widoczność bez ostrych cieni.
- Operatorzy muszą mieć uprawnienia do obsługi ciężkich maszyn roboczych, dokładnie typ maszyny i posiadać wysoką umiejętność sterowania jej pracą (uprawnienia budowlane).
- Urządzenia podnośne. jak liny. zblocza, haki. zawiesia, muszą być codziennie oglądane przez operatora w celu stwierdzenia czy znajdują się w dobrym stanie. Należy też kontrolować pasy jezdne lub torowiska żurawia i usuwać zauważone usterki przeć rozpoczęciem pracy.

Tor i jego podtorze powinny być specjalnie sprawdzane po ulewnych deszczach i w okresach odwilży.
Przed rozpoczęciem montażu operator powinien sprawdzić prawidłowość pracy żurawia, wykonując bez obciążenia wszystkie ruchy robocze.
Przed podniesieniem elementu, którego ciężar jest bliski nominalnego udźwignic należy dokonać próbnego podniesienia elementu na wysokość ok. 50 cm i sprawdź stateczność żurawia i prawidłowość jego pracy.
Podnoszenie elementów może odbywać się jedynie przy pionowym położeniu la udźwigu. Podciąganie elementów za pomocą żurawia jest niedopuszczalne.

Również przy zdejmowaniu elementów ze środków transportowych hak i lina udźwigu nie mógł mieć pozycji ukośnej, gdyż występuje wówczas pozioma siła składowa, która może spowodować przewrócenie lub uszkodzenie środka transportu albo przesunięcie wraz z elementem. Środek transportu powinien być zahamowany lub w inny sposób zabezpieczony przed przetoczeniem się.
Nie wolno podnosić ciężarów nieswobodnych, np. przymarzniętych do ziemi lub połączonych ze sobą, zagłębionych w ziemi itp. Należy je uprzednio odspoić lub odkopać (program egzamin ustny).
Przy za- i wyładunkach nie wolno przemieszczać elementów ponad kabiną kierowcy środka transportowego, pomimo że kierowca pojazdu ma obowiązek wyjściu z szoferki i przebywania poza zasięgiem żurawia.

Elementy na haku żurawia

Elementy na haku żurawia powinny być przenoszone przynajmniej 1,5 m ponad zmontowanymi fragmentami konstrukcji, rusztowania lub innymi przedmiotami znajdującymi się na trasie przemieszczania oraz 2.5 m ponad poziomem pracy robotników (opinie o programie).
Przy przemieszczaniu elementów ponad miejscami przebywania robotników operator musi podawać dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, zobowiązujący wszystkich do usunięcia się poza strefę niebezpieczeństwa.
Robotnicy linowi są odpowiedzialni za przekraczanie udźwigów nominalnych maszyn montażowych. W przypadkach gdy żuraw nie ma automatycznego wyłącznika mechanizmu udźwigu, ciężary poszczególnych elementów powinny być wypisywane na łatwo widocznych ich powierzchniach lub linowi powinni posiadać wykaz prefabrykatów podający ich ciężary (segregator aktów prawnych).
W celu zapewnienia stateczności elementów ustawianych na składowisku należy stosować inwentaryzowane kozły lub stojaki. Zaczepianie haków zawiesi powinno być dokonywane z pomostów zamontowanych do stojaków, a w przypadku ich braku z wolno stojących, przestawnych drabinek i pomostów. Nie wolno zaczepiać haków
lub odczepiać w przypadkach rozładunku elementów na składowiska) stojąc na górnej powierzchni prefabrykatu (promocja 3 w 1).
Przy pobieraniu elementów (lub pojemników z elementami) ze środków transportowych w celu składowania bądź „montażu z kół” muszą być zapewnione:
- stateczność ładunku w czasie pobierania poszczególnych elementów,
- bezpieczne poruszanie się ludzi na środku transportowym (lub po pojemniku) w czasie zaczepiania elementów na hakach zawiesi,
- dogodne i prawidłowe zaczepianie elementów na zawiesiach,
- dogodne wchodzenie i schodzenie ze środka transportowego z wyeliminowaniem „czepiania się" i zeskoków.
- wyeliminowanie możliwości zaczepiania się elementów w czasie ich podnoszenia.

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Przerwy robocze zdjęcie nr 4
Jakie będą budynki przyszłości – drukowane, modułowe, zeroemisyjne

Budynki przyszłości coraz mniej przypominają tradycyjne konstrukcje, które znamy z naszych miast i osiedli. Rozwój technologii, presja klimatyczna, rosnące koszty…

13.11.2025
Przerwy robocze zdjęcie nr 5
Zalety prefabrykacji w budownictwie – dlaczego technologia prefabrykowana zmienia współczesne budownictwo

Prefabrykacja w budownictwie od kilku lat przeżywa intensywny rozwój, stając się jednym z kluczowych kierunków modernizacji sektora konstrukcyjnego (segregator na…

Przerwy robocze zdjęcie nr 8 Przerwy robocze zdjęcie nr 9 Przerwy robocze zdjęcie nr 10
Przerwy robocze zdjęcie nr 11
Przerwy robocze zdjęcie nr 12 Przerwy robocze zdjęcie nr 13 Przerwy robocze zdjęcie nr 14
Przerwy robocze zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Przerwy robocze zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Przerwy robocze zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami