Blog

Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 2
02.03.2020

Taczki

W artykule znajdziesz:

Taczki

Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 3
Taczki

Taczki bywają drewniane z kółkiem żeliwnym i stalowe. Objętość skrzynki w taczce 0,05-0,15 m3. Taczka stalowa o pojemności 0,075 ir. ze skrzynią z blachy 1,5 mm na szkielecie z rur, z kółkiem kuto-spawanym i uchwytami drewnianymi. Dobrze skonstruowana taczka powinna mieć środek ciężkości w stanie naładowanym 1 normalnie podniesionym w odległości od osi kółka nie większej niż 1 długości liczonej od tej osi do końca uchwytów (program uprawnienia budowlane na komputer).
W celu zmniejszenia oporów tarcia ruch taczek powinien się odbywać po torze, który układa się z bal. o szerokości 20 cm i grubości 5 cm okutych na końcach obręczami z płaskowników.

Zalety przewozu taczkami: szczupłość miejsca potrzebnego do ruchu łatwa skrętność, dość znaczny dopuszczalny spadek (do 10%), tani tor Strona ujemna - niewielka objętość taczek i duże zużycie robocizny (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przewożenie taczkami opłaca sie przy niedużych odległościach 50-^ 70 m, najwyżej do 100 m.

Wywrotki są to wózki jeżdżące po torze szynowym, zaopatrzone w koleby blaszane obustronnie przechylane (uprawnienia budowlane). Wywrotki wykonywane SĆ w dwóch rodzajach - z hamulcem i bez hamulca. W Katalogu Sprzętu Budowlanego podane są 3 rodzaje wywrotek w zależności od pojemność: koleb 0,75 m3, 1,0 m3 i 1,5 m3. Szerokość toru przyjęto 600 mm.
Największy spadek toru szynowego wynosi 0,04. W zależności od spadku toru i pojemności wywrotki do poruszania jej przez ludzi potrzeba 1 lub 3 robotników.
Praktycznie przyjmuje się, że użycie wywrotek opłaca się1):

a) przy popychaniu ręcznym na odległość do 500 m, jeżeli objętość ziemi -wynosi co najmniej 10 000 m3,

b) przy napędzie konnym na odległość 500-1000 m, jeżeli objętość ziemi wynosi co najmniej 20 000 m3,

c) przy napędzie mechanicznym (lokomotywki parowe, spalinowe, elektryczne itp. na odległość powyżej 500 m, jeżeli objętość ziemi wynosi powyże; 50 000 m3 (program egzamin ustny).

Wozy chłopskie są nadal ważnym środkiem przewozowym, zwłaszcza w braku samochodów i niemożności zastosowania przewozu szynowego. Przewożenie tymi wozami może się opłacać przy odległościach od ok. 100 m do ok. 1 kilometra, a w szczególnych przypadkach do kilku kilometrów.

Objętość załadowanej ziemi

Objętość załadowanej ziemi w zależności od spadków drogi wynosi: 0,5-1 m3 na wozach jednokonnych, 1-5-1,5 m3 na wozach dwukonnych (opinie o programie).
Jeżeli ładowanie odbywa się ręcznie, wskazane jest stosowanie 2 wozów dla jednego zaprzęgu z przeprzęganiem koni po przyjeździe pustego wozu do wozu już uprzednio załadowanego.
Samochody stosowane obecnie w budownictwie polskim są różnych typów, a przede wszystkim ZIS-150 o nośności 4 T A3-200 o nośności 5-7 T, Star-20 o nośności 3,5 T; ponadto GMC,
Studebacker, Praha.

Najwygodniejsze do transportu ziemi i materiałów sypkich (piasek, żwir itp.) są samochody-ładowarki, zaopatrzone w skrzynie-wywrotki mogące się przechylać do tyłu lub na boki (segregator aktów prawnych).
W Katalogu Sprzętu Budowlanego produkcji krajowej (1951 r.) podany jest samochód sześciokołowy Star-20 o nośności 3,5 T ze skrzynią przechylaną do tyłu systemem hydraulicznym uruchomianym silnikiem samochodu. Czas potrzebny na podniesienie skrzyni pod kątem 45wyładowanie i opuszczenie z powrotem wynosi 40-:- 60 sekund.
W celu ułatwienia wyładunku ze zwykłych samochodów ciężarowych, jakie mogą być w dyspozycji kierownictwa budowy, zaopatruje się niekiedy ich skrzynie w pochyłe dwuspadowe dno z desek osadzonych na ramie, a boki skrzyni przystosowuje się do łatwego otwierania.
Stosując samochody należy wykorzystać pełną ich nośność.

Pociągi samochodowe. W celu wykorzystania siły pociągowej silnika stosuje się pociągi samochodowe złożone z samochodu lub ciągnika i przyczep.
W Polsce produkowane są ciągniki na kołach ogumionych i ciągniki gąsienicowe (promocja 3 w 1).
Ciągnik na kołach ogumionych „Ursus 45“ o mocy silnika 45 KM ma 3 biegi do przodu i jeden wsteczny. Silnik niskoprężny ropowy z gruszą żarową jednocylindrowy, chłodzony wodą. Szybkość ciągnika na III biegu 15 km/godz. Ciężar 3,5 T.
Ciągnik gąsienicowy ,,KD-35“ o mocy silnika 35 KM ma 5 biegów oraz bieg wsteczny. Silnik Diesel 4-cylindrowy.

Szybkość na 5 biegu 9,1 km/godz. Ciężar 3.7 T. Obciążenie na grunt od gąsienicy 0,72 kG/cm2.
Przyczepa zwykła produkcji krajowej o nośności 3 T jest dwuosiowa z kołami ogumionymi i skrzynią drewnianą z 3 bokami otwieranymi. W pociągu samochodowym mogą być 1, 2 lub 3 takie przyczepy.

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 8 Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 9 Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 10
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 11
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 12 Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 13 Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 14
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Czy technika czekają jakieś trudności? zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami