Blog
Taczki - czym dokładnie są? Charakterystyka i opis
W artykule znajdziesz:
Taczki bywają drewniane z kółkiem żeliwnym i stalowe. Objętość skrzynki w taczce 0,05–0,15 m3. Taczka stalowa o pojemności 0,075 ir. ze skrzynią z blachy 1,5 mm na szkielecie z rur, z kółkiem kuto-spawanym i uchwytami drewnianymi. Dobrze skonstruowana taczka powinna mieć środek ciężkości w stanie naładowanym 1 normalnie podniesionym w odległości od osi kółka nie większej niż 1 długości liczonej od tej osi do końca uchwytów (program uprawnienia budowlane na komputer).
W celu zmniejszenia oporów tarcia ruch taczek powinien się odbywać po torze, który układa się z bal. o szerokości 20 cm i grubości 5 cm okutych na końcach obręczami z płaskowników.
Zalety przewozu taczkami: szczupłość miejsca potrzebnego do ruchu łatwa skrętność, dość znaczny dopuszczalny spadek (do 10%), tani tor Strona ujemna - niewielka objętość taczek i duże zużycie robocizny (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przewożenie taczkami opłaca sie przy niedużych odległościach 50-^ 70 m, najwyżej do
100 m.
Wywrotki są to wózki jeżdżące po torze szynowym, zaopatrzone w koleby blaszane obustronnie przechylane (uprawnienia budowlane). Wywrotki wykonywane SĆ w dwóch rodzajach – z hamulcem i bez hamulca. W Katalogu Sprzętu Budowlanego podane są 3 rodzaje wywrotek w zależności od pojemność: koleb 0,75 m3, 1,0 m3 i 1,5 m3. Szerokość toru przyjęto 600 mm.
Największy spadek toru szynowego wynosi 0,04. W zależności od spadku toru i pojemności wywrotki do poruszania jej przez ludzi potrzeba 1 lub 3 robotników.
Praktycznie przyjmuje się, że użycie wywrotek opłaca się1):
- a) przy popychaniu ręcznym na odległość do 500 m, jeżeli objętość ziemi -wynosi co najmniej 10 000 m3,
- b) przy napędzie konnym na odległość 500-1000 m, jeżeli objętość ziemi wynosi co najmniej 20 000 m3,
- c) przy napędzie mechanicznym (lokomotywki parowe, spalinowe, elektryczne itp. na odległość powyżej 500 m, jeżeli objętość ziemi wynosi powyżej 50 000 m3 (program egzamin ustny).
Wozy chłopskie są nadal ważnym środkiem przewozowym, zwłaszcza w braku samochodów i niemożności zastosowania przewozu szynowego. Przewożenie tymi wozami może się opłacać przy odległościach od ok. 100 m do ok. 1 kilometra, a w szczególnych przypadkach do kilku kilometrów.
Objętość załadowanej ziemi
Objętość załadowanej ziemi w zależności od spadków drogi wynosi: 0,5–1 m3 na wozach jednokonnych, 1-5-1,5 m3 na wozach dwukonnych (opinie o programie).
Jeżeli ładowanie odbywa się ręcznie, wskazane jest stosowanie 2 wozów dla jednego zaprzęgu z przeprzęganiem koni po przyjeździe pustego wozu do wozu już uprzednio załadowanego.
Samochody stosowane obecnie w budownictwie polskim są różnych typów, a przede wszystkim ZIS-150 o nośności 4 T A3-200 o nośności 5-7 T, Star-20 o nośności 3,5 T; ponadto GMC, Studebacker, Praha.
Najwygodniejsze do transportu ziemi i materiałów sypkich (piasek, żwir itp.) są samochody-ładowarki, zaopatrzone w skrzynie-wywrotki mogące się przechylać do tyłu lub na boki (segregator aktów prawnych).
W Katalogu Sprzętu Budowlanego produkcji krajowej (1951 r.) podany jest samochód sześciokołowy Star-20 o nośności 3,5 T ze skrzynią przechylaną do tyłu systemem hydraulicznym uruchomianym silnikiem samochodu. Czas potrzebny na podniesienie skrzyni pod kątem 45 wyładowanie i opuszczenie z powrotem wynosi 40-:- 60 sekund.
W celu ułatwienia wyładunku ze zwykłych samochodów ciężarowych, jakie mogą być w dyspozycji kierownictwa budowy, zaopatruje się niekiedy ich skrzynie w pochyłe dwuspadowe dno z desek osadzonych na ramie, a boki skrzyni przystosowuje się do łatwego otwierania.
Stosując samochody należy wykorzystać pełną ich nośność.
Pociągi samochodowe. W celu wykorzystania siły pociągowej silnika stosuje się pociągi samochodowe złożone z samochodu lub ciągnika i przyczep.
W Polsce produkowane są ciągniki na kołach ogumionych i ciągniki gąsienicowe (promocja 3 w 1).
Ciągnik na kołach ogumionych „Ursus 45“ o mocy silnika 45 KM ma 3 biegi do przodu i jeden wsteczny. Silnik niskoprężny ropowy z gruszą żarową jednocylindrowy, chłodzony wodą. Szybkość ciągnika na III biegu 15 km/godz. Ciężar 3,5 T.
Ciągnik gąsienicowy ,,KD-35“ o mocy silnika 35 KM ma 5 biegów oraz bieg wsteczny. Silnik Diesel 4-cylindrowy.
Szybkość na 5 biegu 9,1 km/godz. Ciężar 3.7 T. Obciążenie na grunt od gąsienicy 0,72 kG/cm2.
Przyczepa zwykła produkcji krajowej o nośności 3 T jest dwuosiowa z kołami ogumionymi i skrzynią drewnianą z 3 bokami otwieranymi. W pociągu samochodowym mogą być 1, 2 lub 3 takie przyczepy.
Środki transportu stosowane w budownictwie – najważniejsze informacje
Na placach budowy używa się różnych środków transportu umożliwiających sprawne i efektywne przemieszczanie materiałów oraz elementów niezbędnych do budowy konkretnej konstrukcji. Można je podzielić przede wszystkim na:
- transport wewnętrzny,
- transport zewnętrzny.
Pierwszy z nich polega na dostarczeniu materiałów, półfabrykatów oraz elementów ze składów lub wytwórni pomocniczych znajdujących się na terenie budowy. W tym celu stosuje się środki transportu wewnętrznego, takie jak np. taczki czy ładowarki. Są to środki przewozu bliskiego i dalekiego.
Drugi rodzaj transportu ma na celu dostarczenie materiałów, półfabrykatów oraz elementów konstrukcji do składów i magazynów lub wytwórni pomocniczych znajdujących się na terenie budowy od zewnętrznych dostawców. Obejmuje także wywóz i przywóz gruntu spoza obszaru budowy oraz przewóz urządzeń technologicznych.
Inne rodzaje transportu budowlanego
Transport budowlany można także podzielić ze względu na jego kierunek. Biorąc pod uwagę ten parametr, wyróżnia się:
- transport poziomy,
- transport pionowy,
- transport pochyły.
Pierwszy z nich to przede wszystkim:
- taczki jedno- i dwukołowe,
- wózki dwukołowe,
- wózki samowyładowawcze i platformowe,
- wozidła technologiczne,
- samochody ciężarowe,
- naczepy wywrotki,
- pociągi,
- wózki widłowe.
Transport pionowy umożliwia pionowe przenoszenie ładunku od miejsca załadowania do punktu wyładowania. Dostarczenie towaru na stanowisko robocze lub do urządzenia podnośnego odbywa się z wykorzystaniem transportu poziomego. Do transportu pionowego stosuje się m.in. haki, wciągarki, wyciągi oraz żurawie. Wykorzystują one mechanizmy podnoszenia i opuszczania. Transport pochyły jest wykorzystywany do przenoszenia obiektów pod kątem. Najczęściej wiąże się ze stosowaniem przenośników taśmowych i spiralnych.
Znajomość zagadnień związanych z transportem budowlanym to wiedza niezbędna każdemu, kto chce pełnić samodzielne funkcje techniczne na placach budowy. Dla kandydatów przygotowujących się do egzaminu na uprawnienia budowlane aplikacja mobilna na telefon lub tablet to świetny wybór. Pozwoli zdobyć niezbędną wiedzę oraz skutecznie ją utrwalić.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32