Blog
Transport asfaltu
W artykule znajdziesz:
Transport asfaltu
Transport asfaltu odbywa się w cysternach-termosach dlatego, aby dostarczony do wytwórni asfalt znajdował się w stanie płynnym - gorącym. Przy napełnieniu cysterny asfaltem o temperaturze powyżej 200°C i przewozie, trwającym 2-3 dni, asfalt dochodzi do odbiorcy w temperaturze powyżej 120°C, co umożliwia jeszcze opróżnienie cysterny i dalszą manipulację asfaltem bez konieczności podgrzewania go (program uprawnienia budowlane na komputer).
Obok cystern-termosów istnieje możliwość transportu asfaltu w cysternach nie izolowanych, zaopatrzonych jednak w instalację grzewczą o dużej powierzchni, umożliwiającą roztopienie i ogrzanie asfaltu do temperatury płynności (100-140°C) w możliwie krótkim czasie. Cysterny nie izolowane są znacznie mniej kosztowne od cystern-termosów, dzięki czemu uzyskuje się pewne oszczędności na środkach transportu, jednak z drugiej strony ilość pary, potrzebnej do ogrzania asfaltu w cysternie nie izolowanej, jest tak duża, że odbiór asfaltu w nie izolowanych cysternach możliwy jest jedynie w zakładach posiadających większe kotłownie oraz dysponujących parą odlotową o wysokiej temperaturze (ok. 150°C) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Obecnie przy wyładunku zamiast ogrzewania parą stosuje się najczęściej ogrzewanie cystern gorącym ciężkim olejem. Opracowano do tego celu kotły ogrzewające o dużej sprawności, zaopatrzone w pompy cyrkulacyjne.
Obok cystern kolejowych, coraz częściej wchodzą w użycie cysterny samochodowe o pojemności 6-10 t, również izolowane, tj. nieco mniejszej pojemności niż cysterny kolejowe (uprawnienia budowlane).
Przesyłanie smoły w beczkach opłaca się jedynie przy bardzo małych dostawach na niewielkie odległości. Średnie nawet zakłady przemysłowe odbierają smołę wyłącznie w cysternach. Bardzo stroma krzywa wiskozy smoły umożliwia dostawę smół w cysternach nie izolowanych, posiadających urządzenia grzewcze o niewielkiej stosunkowo powierzchni.
Smoła, ogrzana do temperatury 50-r-80°C jest z reguły dostatecznie płynna i nadaje się do przepompowywania. Praktykowane w małych wytwórniach ogrzewanie smoły i asfaltów w cysternach bezpośrednio ogniem jest niedopuszczalne, zresztą jest np. surowo zakazane przez przepisy przeciwpożarowe PKP (program egzamin ustny).
Produkty twarde
Paki o niskich temperaturach mięknienia są przesyłane w bębnach lub na małe odległości w cysternach-termosach, podobnie jak asfalty. Paki twarde o temperaturze mięknienia powyżej 80°C są odlewane w bloki i transportowane luzem. Transport paku nie nastręcza zatem trudności.
Produkty twarde, o wysokich temperaturach topnienia, jak np. asfalty, których temperatura mięknienia według metody PiK wynosi nie niżej niż 100°C, oraz paki o temperaturze topnienia wg KS powyżej 80°C nadają się zarówno do transportu, jak i do magazynowania luzem (opinie o programie).
Nie należy tych produktów (nawet w bębnach) magazynować na otwartym powietrzu, gdyż z jednej strony zarówno asfalty, jak i paki nagrzewają się silnie od słońca, co w efekcie powoduje ich mięknienie i wyciekanie z dziurawych bębnów, z drugiej zaś strony opady atmosferyczne wywołują szkodliwe zwiększenie zawartości wilgoci.
Najbardziej racjonalne jest zatem przechowywanie zarówno paków, jak i twardych asfaltów luzem w pomieszczeniach zamkniętych, posiadających podłogi z betonu (segregator aktów prawnych).
Średniotwarde asfalty o penetracji 30-^-60 i temperaturze mięknienia powyżej 45°C, jeśli nie zostały dostarczone w bębnach, dają się przechowywać w płaskich dołach betonowych lub z dobrze ubitej gliny. Przed wpuszczeniem asfaltu do takiego dołu należy dno i ściany posmarować dość gęsto papką z mączki wapiennej i wody i po lekkim jej przeschnięciu napełnić dół asfaltem. Dla utrzymania asfaltu w dole w możliwie niskiej temperaturze dobrze jest po zastygnięciu asfaltu posmarować go po wierzchu wodną zawiesiną mączki wapiennej. Grubość warstwy asfaltu w dołach nie powinna przekraczać 15-20 cm (promocja 3 w 1).
Przy takiej grubości asfaltu łatwo go jest wydobyć z dołu, wyrąbując całe bryły. Latem najlepiej jest rąbać asfalt w dole w godzinach rannych, zanim go słońce nagrzeje. Siekierę, którą rąbie się asfalt, należy często zwilżać wodą.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32