Blog

02.11.2021

Transport asfaltu

W artykule znajdziesz:

Transport asfaltu

Transport asfaltu

Transport asfaltu odbywa się w cysternach-termosach dlatego, aby dostarczony do wytwórni asfalt znajdował się w stanie płynnym - gorącym. Przy napełnieniu cysterny asfaltem o temperaturze powyżej 200°C i przewozie, trwającym 2-3 dni, asfalt dochodzi do odbiorcy w temperaturze powyżej 120°C, co umożliwia jeszcze opróżnienie cysterny i dalszą manipulację asfaltem bez konieczności podgrzewania go (program uprawnienia budowlane na komputer).

Obok cystern-termosów istnieje możliwość transportu asfaltu w cysternach nie izolowanych, zaopatrzonych jednak w instalację grzewczą o dużej powierzchni, umożliwiającą roztopienie i ogrzanie asfaltu do temperatury płynności (100-140°C) w możliwie krótkim czasie. Cysterny nie izolowane są znacznie mniej kosztowne od cystern-termosów, dzięki czemu uzyskuje się pewne oszczędności na środkach transportu, jednak z drugiej strony ilość pary, potrzebnej do ogrzania asfaltu w cysternie nie izolowanej, jest tak duża, że odbiór asfaltu w nie izolowanych cysternach możliwy jest jedynie w zakładach posiadających większe kotłownie oraz dysponujących parą odlotową o wysokiej temperaturze (ok. 150°C) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Obecnie przy wyładunku zamiast ogrzewania parą stosuje się najczęściej ogrzewanie cystern gorącym ciężkim olejem. Opracowano do tego celu kotły ogrzewające o dużej sprawności, zaopatrzone w pompy cyrkulacyjne.

Obok cystern kolejowych, coraz częściej wchodzą w użycie cysterny samochodowe o pojemności 6-10 t, również izolowane, tj. nieco mniejszej pojemności niż cysterny kolejowe (uprawnienia budowlane).
Przesyłanie smoły w beczkach opłaca się jedynie przy bardzo małych dostawach na niewielkie odległości. Średnie nawet zakłady przemysłowe odbierają smołę wyłącznie w cysternach. Bardzo stroma krzywa wiskozy smoły umożliwia dostawę smół w cysternach nie izolowanych, posiadających urządzenia grzewcze o niewielkiej stosunkowo powierzchni.
Smoła, ogrzana do temperatury 50-r-80°C jest z reguły dostatecznie płynna i nadaje się do przepompowywania. Praktykowane w małych wytwórniach ogrzewanie smoły i asfaltów w cysternach bezpośrednio ogniem jest niedopuszczalne, zresztą jest np. surowo zakazane przez przepisy przeciwpożarowe PKP (program egzamin ustny).

Produkty twarde

Paki o niskich temperaturach mięknienia są przesyłane w bębnach lub na małe odległości w cysternach-termosach, podobnie jak asfalty. Paki twarde o temperaturze mięknienia powyżej 80°C są odlewane w bloki i transportowane luzem. Transport paku nie nastręcza zatem trudności.
Produkty twarde, o wysokich temperaturach topnienia, jak np. asfalty, których temperatura mięknienia według metody PiK wynosi nie niżej niż 100°C, oraz paki o temperaturze topnienia wg KS powyżej 80°C nadają się zarówno do transportu, jak i do magazynowania luzem (opinie o programie).

Nie należy tych produktów (nawet w bębnach) magazynować na otwartym powietrzu, gdyż z jednej strony zarówno asfalty, jak i paki nagrzewają się silnie od słońca, co w efekcie powoduje ich mięknienie i wyciekanie z dziurawych bębnów, z drugiej zaś strony opady atmosferyczne wywołują szkodliwe zwiększenie zawartości wilgoci.
Najbardziej racjonalne jest zatem przechowywanie zarówno paków, jak i twardych asfaltów luzem w pomieszczeniach zamkniętych, posiadających podłogi z betonu (segregator aktów prawnych).

Średniotwarde asfalty o penetracji 30-^-60 i temperaturze mięknienia powyżej 45°C, jeśli nie zostały dostarczone w bębnach, dają się przechowywać w płaskich dołach betonowych lub z dobrze ubitej gliny. Przed wpuszczeniem asfaltu do takiego dołu należy dno i ściany posmarować dość gęsto papką z mączki wapiennej i wody i po lekkim jej przeschnięciu napełnić dół asfaltem. Dla utrzymania asfaltu w dole w możliwie niskiej temperaturze dobrze jest po zastygnięciu asfaltu posmarować go po wierzchu wodną zawiesiną mączki wapiennej. Grubość warstwy asfaltu w dołach nie powinna przekraczać 15-20 cm (promocja 3 w 1).

Przy takiej grubości asfaltu łatwo go jest wydobyć z dołu, wyrąbując całe bryły. Latem najlepiej jest rąbać asfalt w dole w godzinach rannych, zanim go słońce nagrzeje. Siekierę, którą rąbie się asfalt, należy często zwilżać wodą.

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami