Blog
Transport wodny
W artykule znajdziesz:
Transport wodny
Transport wodny jest możliwy do zastosowania, jeżeli rzeka jest żeglowna, a dostarczane materiały znajdują się w sąsiedztwie punktów załadunków na barki, ponieważ ze wzrostem odległości dowozu materiałów drogą lądową, koszt przewozu znacznie wzrasta (program uprawnienia budowlane na komputer). Wadą transportu wodnego jest sezonowość i dlatego nadaje się on przede wszystkim do przewozów materiałów masowych, niereglamentowanych, jak na przykład kamień lub kruszywo do produkcji betonu, jakkolwiek i w tym przypadku powstaje konieczność przygotowania znacznej powierzchni składowania tych materiałów w przetwórni kruszywa.
Znaczna ładowność barek, mimo stosunkowo malej prędkości jazdy, może uczynić ten rodzaj transportu najtańszym przy odpowiednich warunkach miejscowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Transport kolejowy normalnotorowy jest również transportem masowym, umożliwiającym dostawę materiałów z większych nawet odległości. Przy mniejszych budowlach oraz trudnych warunkach terenowych dostawy kolejowe kierowane są do najbliższej stacji kolejowej, o ile istnieją należyte możliwości przeładunkowe.
Przy dużej masie towarowej do przewiezienia i łagodnej rzeźbie terenu opłaca się budowa bocznicy kolejowej aż do placu budowy (uprawnienia budowlane).
Transport kolejowy wąskotorowy stosowany bywa jako pomocniczy dla przewozów od stacji wyładowczej normalnotorowej lub jako transport samodzielny od miejsca eksploatacji kruszywa naturalnego do miejsca jego przeróbki.
Transport wąskotorowy od stacji dostaw do placu budowy stosowany jest wówczas, gdy rzeźba terenu jest bardziej urozmaicona lub gdy budowa kolei normalnotorowej wymagałaby zwiększonych robót ziemnych, licznych budowli inżynierskich (mosty, przepusty) i zwiększenia długości bocznicy. Wymagania dla kolei wąskotorowej są bardziej łagodne, bowiem spadki mogą dochodzić do 40%o, zaś minimalne promienie w lukach w zależności od prześwitu toru na szlaku R = 60-100 m dla prześwitu 600-1000 mm i analogicznie na torach bocznych i stacjach 30-^50 m.
Spadki podłużne
Transport kołowy - samochodowy, ciągnikowy, a nawet konny (program egzamin ustny). Ten ostatni stosuje się wyłącznie na małych budowach przy małych ilościach ładunków i krótkich odległościach przewozu.
Analizując sieć dróg kołowych w sąsiedztwie placu budowy, należy zbadać rodzaj i stan nawierzchni, ich szerokości, spadki podłużne, promienie w lukach, stan i nośność mostów i przepustów, odległość od kolejowej stacji wyładowczej, baz materiałowych, garaży, bazy remontu, jak również możliwości wykonania dojazdów z dróg istniejących na plac budowy. Bardzo często zachodzi konieczność budowy nowych dróg dowozowych do placu, jak również i na samym placu budowy. Spadki podłużne nie powinny przekraczać 5-=-6°/o, a na zjazdach 10%. Szerokość nawierzchni bez poboczy dla ruchu jednokierunkowego powinna wynosić 2,5-3,0 m, dla ruchu dwukierunkowego 5,0-5,5 m.
Promienie łuków zależą od długości przewożonych elementów i wymiarów samochodów (opinie o programie). Promień skrętu samochodów małej i średniej ładowności wynosi 6-8 m, dla umożliwienia jazdy z większymi prędkościami minimalnie 30 m.
Przy ciągnikach -z przyczepami lub naczepami wymiar tych zespołów decyduje o minimalnym promieniu skrętu i luku.
Ilości niezbędnych środków transportowych najłatwiej określić za pomocą wskaźników rocznego przerobu (segregator aktów prawnych).
Lokalizacja obiektów pomocniczych budowy. W celu zmniejszenia kosztów robót pomocniczych, w skład których wchodzi budowa lub instalacja przetwórni kruszywa, wytwórni prefabrykatów, baz materiałowych i transportowych, należy rozważyć możliwość wykorzystania istniejących w pobliżu budowy zakładów lub też - projektując nowe - uwzględnić ich przydatność do świadczenia stałych usług na rzecz gospodarki miejscowej.
Wykorzystanie lub rozbudowa istniejących zakładów pociąga za sobą nie tylko zmniejszenie nakładów inwestycyjnych bezpośrednio z nimi związanych, lecz również pośrednio, np. przez zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników, przez co zmniejsza się wielkość osiedla robotniczego (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32