Blog

Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 2
12.05.2020

Układ statyczny mostu

W artykule znajdziesz:

Układ statyczny mostu

Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 3
Układ statyczny mostu

Przegub środkowy przejmuje siły styczne, nie przejmuje natomiast momentów i sił normalnych. Z tego względu belki główne mogą się swobodnie wydłużać. Pod działaniem obciążeń pionowych symetrycznych układ jest jednokrotnie hiperstatyczny (program uprawnienia budowlane na komputer).

Pod działaniem obciążeń niesymetrycznych układ jest trzykrotnie hiperstatyczny.
Swobodne podparcie belki na przyczółku pozwala na wywarcie żądanej reakcji pionowej i wprowadzenie właściwych sił wewnętrznych przy zwieraniu układu. Umożliwia to sprowadzenie do zera reakcji hiperstatycznej, wywołanej sprężeniem i ciężarem własnym. Ten układ belek przy zmiennej wysokości przekrojów daje możność zastosowania kabli o bardzo dużych promieniach, o trasach prawie prostych. Most ten leży na granicy szwajcarsko-austiackiej i został zrealizowany na podstawie konkursu ogłoszonego w obu krajach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Warunki konkursu. Komisja wyznaczona do przeprowadzenia konkursu i budowy mostu określiła na podstawie studiów trasę drogi i jej niweletę na dojazdach. Koryto wód letnich o szerokości 88,00 m należało przejść jednym przęsłem, a zalewy z jednej strony - dwoma przęsłami, z drugiej zaś - trzema przęsłami. Największe pochylenie niwelety nie powinno przekraczać na moście 3n/o. Konstrukcja przęseł powinna umożliwiać podniesienie mostu
- 1,50 m w razie potrzeby podwyższenia obwałowań rzeki (uprawnienia budowlane).

Należało zwrócić uwagę na zabezpieczenie konstrukcji od działania gazów wydzielanych przez sąsiednie zakłady przemysłowe.
Podczas normalnego poziomu rzeka niesie 600 nr wody/sek, podczas wielkich wód - od 2700 do 3100 m3/sek.
W wyniku konkursu pierwszą nagrodę otrzymał projekt mostu sprężonego systemem Dywidag o przęsłach wykonanych nawisowo (program egzamin ustny).
Rozpiętości między osiami podpór wynoszą 5,50 4- 51,00 + 88,00 51.00 + 35,00 + 35,00 + 5,50 m, a łączna długość mostu 360,00 m. Przęsła o rozpiętości 35,00 m składają się z belek wolnopodpartych. W trzech środkowych przęsłach ułożono dwie belki wspornikowe, każda o rozpiętości przęsłowej 51.00 m
- o długości wspornika 44,00 m. W połowie rozpiętości środkowego przęsła wsporniki połączone są przegubem przejmującym siły styczne. Przegub ten składa się z łożyska wałkowego, umożliwiającego przesuwy poziome wskutek działania zmian temperatury, skurczu i pełzania oraz sił hamowania.

Przegub

Przegub jest zaciśnięty między wspornikami za pomocą prętów pionowych.
Podpory przylegające do koryta wód normalnych są nieprzesuwne. Przęsła są oparte na nich poprzez płyty ołowiane (opinie o programie).
Ustrój mostu jest niewrażliwy na osiadanie podpór oraz daje możność podniesienia przęseł. Obniżenie jednej z podpór, przyległych do koryta wód letnich o 2 cm, a drugiej o 3,5 cm wywołuje w przęśle głównym naprężenia wynoszące tylko 2 kG/cm2.

Niweleta jezdni ma najwyższy punkt w połowie środkowego przęsła oraz spadki w jedną stronę 3%, w drugą 3,6%. Między odcinki o tych pochyleniach wpisano łuk koła o promieniu 160 m.
Wysokość przekrojów konstrukcji przęseł wynosi w połowie rozpiętości środkowego przęsła 2,00 m, nad filarami środkowego przęsła 4.02 m, w przęsłach na zalewach 1,44 m (segregator aktów prawnych).
Podpory. Fundamenty podpór stanowią studnie. Pod każdą studnią wykonano podkład betonowany pod wodą. Na tym podkładzie, po odpompowaniu wody, ułożono płytę betonową. Ściany filarów głównego przęsła licowano kamieniem dla zabezpieczenia ich od uszkodzeń, które mogłyby wywołać kamienie niesione przez rzekę.

Przekrój przęseł. Całkowita szerokość pomostu wynosi 12,00 m. Szerokość jezdni 6,00 m, ścieżek rowerowych 1,25 m X 2, chodników 1,75 m X 2.
Chodniki oddzielone są od ścieżek rowerowych krawężnikami szerokości 20 cm.
Przęsła mają przekrój skrzynkowy. Średnia grubość płyty pomostu wynosi 25 cm, grubość środników 40 cm.

Grubość dolnej płyty jest zmienna i wynosi w przęsłach 35-metrowych 13 cm, w przęsłach 51-metrowych i we wspornikach przęsła środkowego - od 16 do 65 cm (promocja 3 w 1). W końcach wsporników dolną płytę zastąpiono kratownicą poziomą dla zmniejszenia ciężaru. Aby zwiększyć współczynnik bezpieczeństwa na przeważenie wsporników, końce przęseł o rozpiętości 51,00 m wypełniono betonem na długości 9,00 m.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 8 Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 9 Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 10
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 11
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 12 Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 13 Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 14
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Sposoby prowadzenia budowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami