Blog

Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 2
19.02.2021

Układanie płyt

W artykule znajdziesz:

Układanie płyt

Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 3
Układanie płyt

Układanie płyt można stosować w układzie pasowym (pasy jezdni wyłącznie pod kołami pojazdów) i w układzie płatowym (jezdnia ze szczelnie ułożonych płyt prefabrykowanych).
Po ułożeniu płyt należy wykonać opaski z gruntu miejscowego przy skrajanych krawędziach jezdni oraz zamulić styki i otwory w płytach ażurowych gruntem miejscowym (program uprawnienia budowlane na komputer).
Mostem nazywamy budowlę służącą do przeprowadzenia drogi nad przeszkodą (rzeką, kanałem, torem kolejowym lub inną drogą).
Mosty drogowe są przeznaczone dla ruchu kołowego i pieszego.

Mosty przeznaczone wyłącznie dla pieszych nazywamy kładka- m i.
W zależności od rodzaju przeszkody rozróżnia się następujące typy mostów:
- przepusty,
- mosty rzeczne,
- wiadukty,
- estakady.

Przepusty są to małe mosty (o świetle do 4 m) budowane nad ściekami wodnymi, strumieniami i drogami polnymi. Charakteryzują się one ciągłym, jednym fundamentem, w przeciwieństwie do mostów, które mają co najmniej dwa fundamenty.
Mosty rzeczne są to obiekty budowane nad korytami rzek (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wiadukty są to mosty nad drogami, torami kolejowymi lub terenami bezwodnymi (zastępujące nasypy),
Estakady są to mosty o znacznej długości, służące jako drogi transportowe (mają zastosowanie do transportu surowców i gotowych produktów w dużych zakładach przemysłowych).
Ze względu na materiał, z którego są wykonane dźwigary, rozróżnia się mosty: drewniane, kamienne, betonowe, żelbetowe i metalowe (przeważnie stalowe).
O nazwie mostu decyduje wyłącznie materiał, z którego wykonano przęsła mostu.

Z uwagi na rodzaj przęseł rozróżniamy mosty: nieruchome (stałe), ruchome i pontonowe.
W mostach ruchomych przęsło żeglowne usuwa się przez obrót, podnoszenie lub przesunięcie w celu przepuszczenia jednostek żeglugowych.
W zależności od położenia mostu względem dźwigarów głównych rozróżnia się niżej omówione mosty.
Mosty z jazdą górą, w których pomost jest umieszczony powyżej dźwigarów głównych. Stosowane są one najczęściej i zapewniają sylwetce mostu estetyczny wygląd.
Mosty z jazdą dołem mają pomost umieszczony w poziomie dolnego pasa dźwigarów głównych.

Stosuje się je, gdy wykonanie pomostu nad dźwigarami jest zbyt trudne i kosztowne.
Mosty z jazdą pośrednią mają pomost umieszczony między pasami dźwigarów głównych. Rzadko są stosowane ze względu na mniej estetyczny wygląd oraz trudności konstrukcyjne (uprawnienia budowlane).
Mosty o kilku pomostach mają najczęściej dwa pomosty umieszczone w różnych poziomach. Stosuje się je w razie większych rozpiętości przęseł jako rozwiązania bardziej ekonomiczne w porównaniu z budową dwóch oddzielnych mostów.

Mosty belkowe

Zależnie od typu dźwigarów głównych oraz sposobu ich podparcia rozróżnia się następujące mosty (program egzamin ustny).
Mosty belkowe o dźwigarach głównych wykonanych w postaci płyt, belek pełnościennych lub kratowych, w których na podpory wywierane są wyłącznie naciski pionowe.
Mosty rozporowe o dźwigarach głównych wykonanych w postaci systemów zastrzałowych, ramowych, łukowych wywierających ukośne naciski na podpory (opinie o programie).
Mosty wiszące, w których pasma nośne z łańcuchów lub z lin dźwigają konstrukcję przęsła.

Również i w tym typie dźwigarów obciążenia wywierają ukośne naciski na podpory, których składowe poziome są skierowane do wewnątrz przęsła (odwrotnie jak w mostach rozporowych) (segregator aktów prawnych).
Mosty o sprężonej konstrukcji nośnej mają dźwigary główne trwale sprężone w okresie budowy.
Stosowane mogą być systemy będące kombinacją wymienionych rodzajów dźwigarów.
Zależnie od przewidzianego czasu trwania, dozwolonych obciążeń ruchowych i dozwolonej szybkości pojazdów rozróżnia się mosty: stałe i tymczasowe.

Most nazywamy stałym, jeżeli zbudowany jest z materiałów nie podlegających szybkiemu zniszczeniu (np. z kamienia, betonu, żelbetu, stali) lub przewidywany czas użytkowania mostu odpowiada trwałości zastosowanych do jego budowy materiałów (promocja 3 w 1).

Most nazywamy tymczasowym, gdy zbudowany jest z materiałów ulegających szybkiemu zniszczeniu (np. z drewna) lub przewidywany czas trwania mostu jest krótszy od trwałości materiałów użytych do jego budowy.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 8 Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 9 Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 10
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 11
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 12 Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 13 Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 14
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zawartości substancji lotnych zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami