Blog

06.11.2021

Układanie warstwy ochronnej

W artykule znajdziesz:

Układanie warstwy ochronnej

Układanie warstwy ochronnej

Płyt betonowych lub klinkieru (jako przykrycia nawierzchni) nie należy układać na piasku, gdyż może on łatwo ulec wypłukaniu i wówczas płyty lub klinkier przechylają się i są wgniatane w izolację.
Na powierzchniach krzywych i na krawędziach oraz narożach celowe jest zamiast płyt betonowych lub klinkieru zastosować warstwę betonu ułożoną na miejscu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Prasowane płyty betonowe i klinkier oraz cegła powinny odpowiadać wymaganiom norm. Zbrojenie płyt powinno składać się z siatki o średnicy ok. 3 mm, a prześwit oczek siatki powinien wynosić ok. 8 cm. Najczęściej używane wymiary płyt wynoszą 30X30X5 cm; używa się też płyt o boku 50 cm.

Na gotową izolację nakłada się dwie warstwy papy bez powłoki w prostopadłych do siebie kierunkach, a następnie warstwę ochronną asfaltu lub mastyksu o grubości 2,5 cm.
Układanie warstwy ochronnej z asfaltu jest celowe, gdy konieczne jest szybkie wykonanie. Warstwa ochronna z asfaltu może służyć jednocześnie jako posadzka, np. na tarasach.
Warstwy ochronnej z asfaltu nie należy stosować na powierzchniach o większych spadkach. Warstwa ochronna z asfaltu ma też tę zaletę, że sama w dużym stopniu stanowi izolację i to zarówno wodoszczelną, jak i przed szkodliwymi wpływami chemicznymi.

W tym ostatnim przypadku jednak składniki mineralne masy asfaltowej powinny być kwasoodporne (np. bazaltowe, andezytowe lub krzemionkowe) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przy nadsypkach grubszych dolna warstwa może być wykonana z mniej wartościowego materiału, lecz przepuszczalnego dla wody. Wskazane jest, aby wysokość nadsypki na mostach kolejowych wynosiła tyle, ile wynosi wysokość balastu na szlaku. Na mostach kolejowych stalowych z odwodnieniem poszczególnych odcinków (blach), a więc bez ciągłej warstwy izolacyjnej, grubość nadsypki mierzy się od górnej powierzchni wałków uszczelniających. Na mostach drogowych można z nadsypki jako warstwy ochronnej izolacji zrezygnować (uprawnienia budowlane).

Docisk

W najwyższych miejscach izolacji (w kluczu) ogólna wysokość między powierzchnią warstwy ochronnej a górną powierzchnią nawierzchni drogowej równa jest grubości nawierzchni drogowej, a więc przy nawierzchniach asfaltowych może wynosić tylko 5 cm. Jeżeli przewidziana jest nawierzchnia żwirowa, grubość jej winna wynosić co najmniej 30 cm (program egzamin ustny).
Do warstw ochronnych można też zaliczyć warstwy pośrednie-przekładki. Przekładki te mogą być konieczne w przypadkach, gdy nie można jednego materiału ułożyć bezpośrednio na drugim, na przykład folii poliizobutylenowej na świeżym betonie lub zaprawie lub folii tej przykryć tymi materiałami.

Równocześnie przekładka zabezpiecza folię przed kurzem, piaskiem i innymi ciałami obcymi, które mogą ją uszkodzić (przedziurawić) (opinie o programie).
W przypadku nakładania gorących materiałów, np. asfaltów, mastyksów lub mas szpachlowych układanych na gorąco, na materiały wrażliwe na podwyższoną temperaturę potrzebna jest przekładka redukująca temperaturę lub odprowadzająca parę i gazy na boki.
Są też niekiedy stawiane wymagania, aby izolacja (np. z folii) mogła ślizgać się po izolowanej konstrukcji, jeśli powstaną w niej rysy. Poślizg izolacji ma zabezpieczyć ją przed pęknięciem w obrębie powstałej w konstrukcji rysy (segregator aktów prawnych).

Jako warstw przekładkowych używa się papieru impregnowanego, mat szklanych, pap bez powłoki, pap perforowanych z jednostronną posypką z gruboziarnistego piasku itp.
Izolacja powinna być chroniona przed uszkodzeniami i należycie zaciśnięta między konstrukcją budowli i warstwą ochronną. Warunek ten jest spełniany, jeśli stały docisk będzie wynosić co najmniej 0,1 kG/cm2. Jeżeli docisk taki nie może być uzyskany, np. przy izolacjach ścian w bezpośrednim sąsiedztwie innych budowli (parcie ziemi nie istnieje), to zaleca się wykonanie specjalnych urządzeń zaciskowych (promocja 3 w 1).

Należy jednak rozważyć, czy nie korzystniejsze (tańsze) będzie zastosowanie izolacji z tworzyw sztucznych lub innych materiałów nie podlegających pęcznieniu i gniciu, które nie wymagają docisku.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami