Blog

Skręt włókien zdjęcie nr 2
06.11.2021

Układanie warstwy ochronnej

W artykule znajdziesz:

Układanie warstwy ochronnej

Skręt włókien zdjęcie nr 3
Układanie warstwy ochronnej

Płyt betonowych lub klinkieru (jako przykrycia nawierzchni) nie należy układać na piasku, gdyż może on łatwo ulec wypłukaniu i wówczas płyty lub klinkier przechylają się i są wgniatane w izolację.
Na powierzchniach krzywych i na krawędziach oraz narożach celowe jest zamiast płyt betonowych lub klinkieru zastosować warstwę betonu ułożoną na miejscu (program uprawnienia budowlane na komputer).
Prasowane płyty betonowe i klinkier oraz cegła powinny odpowiadać wymaganiom norm. Zbrojenie płyt powinno składać się z siatki o średnicy ok. 3 mm, a prześwit oczek siatki powinien wynosić ok. 8 cm. Najczęściej używane wymiary płyt wynoszą 30X30X5 cm; używa się też płyt o boku 50 cm.

Na gotową izolację nakłada się dwie warstwy papy bez powłoki w prostopadłych do siebie kierunkach, a następnie warstwę ochronną asfaltu lub mastyksu o grubości 2,5 cm.
Układanie warstwy ochronnej z asfaltu jest celowe, gdy konieczne jest szybkie wykonanie. Warstwa ochronna z asfaltu może służyć jednocześnie jako posadzka, np. na tarasach.
Warstwy ochronnej z asfaltu nie należy stosować na powierzchniach o większych spadkach. Warstwa ochronna z asfaltu ma też tę zaletę, że sama w dużym stopniu stanowi izolację i to zarówno wodoszczelną, jak i przed szkodliwymi wpływami chemicznymi.

W tym ostatnim przypadku jednak składniki mineralne masy asfaltowej powinny być kwasoodporne (np. bazaltowe, andezytowe lub krzemionkowe) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przy nadsypkach grubszych dolna warstwa może być wykonana z mniej wartościowego materiału, lecz przepuszczalnego dla wody. Wskazane jest, aby wysokość nadsypki na mostach kolejowych wynosiła tyle, ile wynosi wysokość balastu na szlaku. Na mostach kolejowych stalowych z odwodnieniem poszczególnych odcinków (blach), a więc bez ciągłej warstwy izolacyjnej, grubość nadsypki mierzy się od górnej powierzchni wałków uszczelniających. Na mostach drogowych można z nadsypki jako warstwy ochronnej izolacji zrezygnować (uprawnienia budowlane).

Docisk

W najwyższych miejscach izolacji (w kluczu) ogólna wysokość między powierzchnią warstwy ochronnej a górną powierzchnią nawierzchni drogowej równa jest grubości nawierzchni drogowej, a więc przy nawierzchniach asfaltowych może wynosić tylko 5 cm. Jeżeli przewidziana jest nawierzchnia żwirowa, grubość jej winna wynosić co najmniej 30 cm (program egzamin ustny).
Do warstw ochronnych można też zaliczyć warstwy pośrednie-przekładki. Przekładki te mogą być konieczne w przypadkach, gdy nie można jednego materiału ułożyć bezpośrednio na drugim, na przykład folii poliizobutylenowej na świeżym betonie lub zaprawie lub folii tej przykryć tymi materiałami.

Równocześnie przekładka zabezpiecza folię przed kurzem, piaskiem i innymi ciałami obcymi, które mogą ją uszkodzić (przedziurawić) (opinie o programie).
W przypadku nakładania gorących materiałów, np. asfaltów, mastyksów lub mas szpachlowych układanych na gorąco, na materiały wrażliwe na podwyższoną temperaturę potrzebna jest przekładka redukująca temperaturę lub odprowadzająca parę i gazy na boki.
Są też niekiedy stawiane wymagania, aby izolacja (np. z folii) mogła ślizgać się po izolowanej konstrukcji, jeśli powstaną w niej rysy. Poślizg izolacji ma zabezpieczyć ją przed pęknięciem w obrębie powstałej w konstrukcji rysy (segregator aktów prawnych).

Jako warstw przekładkowych używa się papieru impregnowanego, mat szklanych, pap bez powłoki, pap perforowanych z jednostronną posypką z gruboziarnistego piasku itp.
Izolacja powinna być chroniona przed uszkodzeniami i należycie zaciśnięta między konstrukcją budowli i warstwą ochronną. Warunek ten jest spełniany, jeśli stały docisk będzie wynosić co najmniej 0,1 kG/cm2. Jeżeli docisk taki nie może być uzyskany, np. przy izolacjach ścian w bezpośrednim sąsiedztwie innych budowli (parcie ziemi nie istnieje), to zaleca się wykonanie specjalnych urządzeń zaciskowych (promocja 3 w 1).

Należy jednak rozważyć, czy nie korzystniejsze (tańsze) będzie zastosowanie izolacji z tworzyw sztucznych lub innych materiałów nie podlegających pęcznieniu i gniciu, które nie wymagają docisku.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Skręt włókien zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Skręt włókien zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Skręt włókien zdjęcie nr 8 Skręt włókien zdjęcie nr 9 Skręt włókien zdjęcie nr 10
Skręt włókien zdjęcie nr 11
Skręt włókien zdjęcie nr 12 Skręt włókien zdjęcie nr 13 Skręt włókien zdjęcie nr 14
Skręt włókien zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Skręt włókien zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Skręt włókien zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami