Blog

Rodzaj gruntu zdjęcie nr 2
21.08.2018

Ukształtowanie powierzchni drogi a odwodnienie

W artykule znajdziesz:

Ukształtowanie powierzchni drogi a odwodnienie

Niewłaściwie zaprojektowane i wykonane odwodnienie powierzchniowe drogi może doprowadzić do jej uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Prawidłowe odwodnienie ma bezpośredni wpływ na trwałości jakość drogi, a także bezpieczeństwo jej użytkowania (program na komputer). W terenach zurbanizowanych system odwadniania ma postać wpustów, które podłączanie są do sieci kanalizacji deszczowej. Jest to rozwiązanie kosztowne zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu, dlatego nie każdy zarządca drogi się na nie decyduje. Do wybory jest znacznie więcej rozwiązań, przy czym najtrudniejsze jest znalezienie efektywnego systemu w przypadku dużych powierzchni, np. parkingów czy placów (program na telefon).

Zalecane pochylenia dla placów

Rodzaj gruntu zdjęcie nr 3
Ukształtowanie powierzchni drogi a odwodnienie

Aby właściwe zaprojektować odwodnienie, należy prawidłowo zaplanować oraz wykonań pochylenia poprzeczne oraz podłużne powierzchni, która ma być odwadniana (program na egzamin ustny). Dla ulic i dróg zalecane pochylenie poprzeczne wynosi 2 % dla asfaltu, kostki i betonu oraz minimum 3% dla nawierzchni nieulepszonych przy jednoczesnym pochyleniu podłużnym wynoszącymi minimum 0,5-1,0%. Taka konstrukcja zapewnia sprawne spływanie wód opadowych z nawierzchni, nawet wtedy, gdy opady są bardzo silnie (promocja 3 w 1). W przypadku, gdy warunki terenowe lub istniejąca niweleta drogi nie pozwalają na zastosowanie takiego pochylenia, należy wykonać przynajmniej minimalny spadek podłużny 0,3% oraz pochylenie wypadkowe 0,7%. Przy mniejszych wartościach pochyleń istnieje ryzyko powstawania zastoisk wodnych. Nawet najmniejszy błąd podczas wykonywania drogi może skutkować miejscowymi uszkodzeniami i zagłębieniami nawierzchni (segregator).
Zalecane pochylenia dla placów i parkingów wynoszą 0,5-0,7% zarówno dla pochyleń podłużnych, jak i poprzecznych, przy czym należy zapewnić pochylenie wypadkowe na poziomie przynajmniej 0,7%. W przypadku, gdy projektowane są pochylenia podłużne o wartości 0,1-1,0% należy na terenach miejskich wykonać wprowadzenia ścieku międzyjezdniowego lub przykrawężnikowego (opinie). Zapewni to lepsze odprowadzenie wody opadowej. Jeśli droga nie ma krawężników, to zalecane jest wykonanie poboczy gruntowych ze spadkiem 6,0-8,0% o szerokości wynoszącej przynajmniej 0,75-1,0m.

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Rodzaj gruntu zdjęcie nr 8 Rodzaj gruntu zdjęcie nr 9 Rodzaj gruntu zdjęcie nr 10
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 11
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 12 Rodzaj gruntu zdjęcie nr 13 Rodzaj gruntu zdjęcie nr 14
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Rodzaj gruntu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami