Blog
Ukształtowanie powierzchni drogi a odwodnienie
W artykule znajdziesz:
Ukształtowanie powierzchni drogi a odwodnienie
Niewłaściwie zaprojektowane i wykonane odwodnienie powierzchniowe drogi może doprowadzić do jej uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Prawidłowe odwodnienie ma bezpośredni wpływ na trwałości jakość drogi, a także bezpieczeństwo jej użytkowania (program na komputer). W terenach zurbanizowanych system odwadniania ma postać wpustów, które podłączanie są do sieci kanalizacji deszczowej. Jest to rozwiązanie kosztowne zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu, dlatego nie każdy zarządca drogi się na nie decyduje. Do wybory jest znacznie więcej rozwiązań, przy czym najtrudniejsze jest znalezienie efektywnego systemu w przypadku dużych powierzchni, np. parkingów czy placów (program na telefon).
Zalecane pochylenia dla placów
Aby właściwe zaprojektować odwodnienie, należy prawidłowo zaplanować oraz wykonań pochylenia poprzeczne oraz podłużne powierzchni, która ma być odwadniana (program na egzamin ustny). Dla ulic i dróg zalecane pochylenie poprzeczne wynosi 2 % dla asfaltu, kostki i betonu oraz minimum 3% dla nawierzchni nieulepszonych przy jednoczesnym pochyleniu podłużnym wynoszącymi minimum 0,5-1,0%. Taka konstrukcja zapewnia sprawne spływanie wód opadowych z nawierzchni, nawet wtedy, gdy opady są bardzo silnie (promocja 3 w 1). W przypadku, gdy warunki terenowe lub istniejąca niweleta drogi nie pozwalają na zastosowanie takiego pochylenia, należy wykonać przynajmniej minimalny spadek podłużny 0,3% oraz pochylenie wypadkowe 0,7%. Przy mniejszych wartościach pochyleń istnieje ryzyko powstawania zastoisk wodnych. Nawet najmniejszy błąd podczas wykonywania drogi może skutkować miejscowymi uszkodzeniami i zagłębieniami nawierzchni (segregator).
Zalecane pochylenia dla placów i parkingów wynoszą 0,5-0,7% zarówno dla pochyleń podłużnych, jak i poprzecznych, przy czym należy zapewnić pochylenie wypadkowe na poziomie przynajmniej 0,7%. W przypadku, gdy projektowane są pochylenia podłużne o wartości 0,1-1,0% należy na terenach miejskich wykonać wprowadzenia ścieku międzyjezdniowego lub przykrawężnikowego (opinie). Zapewni to lepsze odprowadzenie wody opadowej. Jeśli droga nie ma krawężników, to zalecane jest wykonanie poboczy gruntowych ze spadkiem 6,0-8,0% o szerokości wynoszącej przynajmniej 0,75-1,0m.
Najnowsze wpisy
Zgodnie z polskim prawem budowlanym, obiekt budowlany to podstawowa jednostka konstrukcyjna. Definicja ta obejmuje trzy główne kategorie. Obiekty budowlane mają…
Prawo do kierowania budową w Polsce oznacza możliwość wykonania funkcji kierownika budowy na placu zabaw. Aby uzyskać prawo, należy podłączyć…
53 465
98%
32