Blog

08.03.2021

Ustalenie wymiarów poziomych

W artykule znajdziesz:

Ustalenie wymiarów poziomych

Ustalenie wymiarów poziomych

Ogólnie przyjętą minimalną wysokością boksu samochodu osobowego jest 200 cm. Jest to również najniższy punkt elementów wystających ze stropu (przyjmuje się też 220 cm). Wysokość pięter wynosi 250-300 cm. Przyjęcie układu konstrukcyjnego. Ostateczne ustalenie wymiarów poziomych i pionowych garaży jest zależne od przyjętego schematu konstrukcyjnego. Na ogół najczęściej stosowaną konstrukcją garaży są układy żelbetowe szkieletowe, półszkieletowe lub z elementów wielkopłytowych bądź wielkoprzestrzennych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Rozwiązań konstrukcyjnych garaży w układzie szkieletowym poprzecznym i podłużnym, dwukierunkowym oraz słupowo-płytowym. Jest przykład rozwiązania konstrukcyjnego z elementów wielkoprzestrzennych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przedstawione układy odnoszą się do garaży w ogóle, a przede wszystkim do garaży wielopiętrowych.

W garażach parterowych lub niekiedy w garażach zagłębionych dzięki mniejszemu obciążeniu stropu możliwe jest stosowanie innych rozstawów podpór oraz innych rodzajów konstrukcji, a w pewnych wypadkach - przy konieczności stosowania oświetlenia górnego - innych układów stropów (uprawnienia budowlane). Układy halowe mogą zatem posiadać rozstawy wynoszące - począwszy od typowego dźwigara 15,00 m zwiększone o każdy następny moduł przejazdu czy stanowiska. Ze względu na udostępnienie światła naturalnego w konstrukcjach garaży możliwe jest zastosowanie szeregu rozwiązań analogicznych do hal przemysłowych, takich jak dachy szedowe, świetlikowe, powierzchniowe (dźwigary), pilaste, łukowe itp.

Formy komunikacji wewnętrznej. Konieczność spiętrzania kondygnacji garażowych zmusza do zainwestowania dodatkowej powierzchni przeznaczonej tylko na komunikację pionową. Spośród garaży wielopiętrowych wyróżnić można dwa podstawowe typy:
- rampowe (pochylniowe),
- mechaniczne z dźwigami (program egzamin ustny).

Garaże rampowe

W pierwszym przypadku stosuje się napęd własny samochodu aż do momentu ustawienia w boksie, w drugim - dźwigi i przenośniki bądź to dla komunikacji pionowej, bądź też od momentu podstawienia samochodu aż do boksu. Możliwe jest stosowanie obu tych typów garaży równocześnie.
Garaże rampowe (pochylniowe). Spadek pochylni przyjmuje się w granicach 3-20%. Liczba pięter ograniczona jest długością drogi, którą musi przebyć samochód od wjazdu do najbardziej oddalonego stanowiska. Nie powinna ona przekraczać tysiąca metrów, stąd granica liczby kondygnacji wynosi 7 (opinie o programie).

Pochylnie klasyfikuje się ze względu na usytuowanie w planie, zarys geometryczny, sposoby ruchu, wysokość wznoszenia i izolację przeciwpożarową. Ze względu na usytuowanie w planie rozróżniamy pochylnie zewnętrzne i wewnętrzne. Pochylnie zewnętrzne, mieszczące się poza kubaturą budynku, są ekonomiczniejsze przy jednoczesnej trudniejszej eksploatacji w złych warunkach klimatycznych. Pochylnie wewnętrzne, dzięki swemu centralnemu usytuowaniu, z reguły są dogodniejsze dla obsługi powierzchni poszczególnych pięter (segregator aktów prawnych).

Ze względu na zarys geometryczny rozróżniamy pochylnie prostoliniowe i krzywoliniowe. Pochylnie prostoliniowe pozwalają na stosowanie większych pochyleń podłużnych i mniejszych szerokości, a tym samym prostszej konstrukcji. Pochylnie krzywoliniowe mogą posiadać formy kołowe, eliptyczne oraz pierścieniowe współśrodkowe. W pewnych przypadkach, a zwłaszcza przy wyrzuceniu - jako osobnej konstrukcji - pochylni na zewnątrz, można uzyskać również dobre efekty ekonomiczne. Rozwinięciem pochylni krzywoliniowych są pochylnie jednozwojone lub dwuzwojone.

Pochylnie dwuzwojone pozwalają na zwiększenie przelotowości przez większą ilość pasów komunikacyjnych. Ze względu na rodzaj ruchu rozróżniamy pochylnie ciągłe, które zapewniają ciągły ruch od wjazdu do stanowiska, oraz przerywane, które łączą tylko dwie sąsiednie kondygnacje lub półkondygnacje (promocja 3 w 1).

Pochylnie mogą być jednokierunkowe lub dwukierunkowe, jednopasmowe lub dwupasmowe. Ze względu na wysokość wzniesienia rozróżniamy pochylnie jednobiegowe, dwubiegowe lub wielobiegowe. Odmianą pochylni dwubiegowej są półpochylnie d’Humy’ego, które łączą części rzutów przesuniętjTh o półkondygnację.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami