Blog

Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 2
23.09.2021

Usuwanie kamienia

W artykule znajdziesz:

Usuwanie kamienia

Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 3
Usuwanie kamienia

Usuwanie kamienia jest trudniejsze, betonu zaś jest niemożliwe. Wzgląd ten jest ważny przy wszelkiego rodzaju naprawach, remontach czy przebudowach (program uprawnienia budowlane na komputer).
W celu zapewnienia łączności sąsiadujących ze sobą skrzyń wykonuje się wzdłuż ich pionowych krawędzi tzw. zamki, w postaci podwójnych wypustów w ścianach bocznych. Przestrzeń objętą zamkami wypełnia się po ustawieniu skrzyń za pomocą worków z betonem, przestrzeń zaś pomiędzy zamkami - zwykle kamieniem lub betonem wykonywanym pod wodą i przykrywa (luźnie ułożoną) poziomą płytą żelbetową.

Liczba i wymiary poszczególnych komór oraz ich rozmieszczenie powinny być takie, aby grubości ścian zewnętrznych i wewnętrznych nie były zbyt wielkie i aby nie wpłynęły ujemnie na pływalność skrzyń (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Skrzynia powinna mieć taką wyporność, aby po opuszczeniu jej na wodę pływała w warunkach równowagi stałej.

Dopuszcza się sztuczne wytworzenie warunków równowagi stałej przez odpowiednie zbalastowanie skrzyni (np. wodą). Wypełnianie wodą powinno spowodować opadanie jej w takiej pozycji, aby stanęła na podsypce na swym dnie, jeszcze przed całkowitym wypełnieniem.
W czasie transportu skrzynia ciągnięta przez holownik pod wpływem siły uciągu nieco się przechyla (uprawnienia budowlane). Musi ona być w taki sposób zaprojektowana, aby przechylenie to nie spowodowało wtargnięcia wody do wnętrza i przedwczesnego jej zatopienia. W obliczeniach siłę uciągu należy przyjmować równą 10 tys. kG (rozdz. 3).
Ściany zewnętrzne skrzyni powinny mieć grubość nie mniejszą niż 25 cm, gdy ma być wypełniona betonem, a 50 cm, gdy ma być wypełniona kamieniami lub piaskiem (często 60 cm). Dno skrzyni uzyskuje zwykle grubość 50-60 cm (program egzamin ustny).

Wnętrze skrzyni

Wnętrze skrzyni dzieli się zwykle tylko na komory poprzeczne ściankami wewnętrznymi, prostopadłymi do osi budowli, grubości ok. 25 cm. W warunkach otwartego morza (u nas np. na wybrzeżu Pomorza Zachodniego) zalecane bywa tworzenie dodatkowo komór wzdłużnych przy ścianie odmorskiej, o szerokości minimum 1 m, które po postawieniu skrzyni, wypełniane byłyby betonem, także i w wypadkach, gdy pozostałe komory są wypełniane kamieniem czy piaskiem. Ma to za zadanie zwiększenie wytrzymałości skrzyni na uderzenie fal (opinie o programie).

Na bardzo burzliwych morzach zaleca się niekiedy wykonanie takiego wzmocnienia ścian wzdłużnych także i od strony awanportu. Należy stwierdzić jednak, że zastosowanie wewnętrznych ścian wzdłużnych znacznie utrudnia wykonawstwo.
W celu ochrony ścian skrzyń przed niszczącym działaniem lodu należy zewnętrzne ich powierzchnie w rejonie przewidywanych wahań wody, a więc u nas od wierzchu skrzyni do poziomu ok. 1 m poniżej SW, okładać kostką z twardego kamienia naturalnego lub klinkierem (segregator aktów prawnych).

Okładzina ta musi być wykonana równocześnie ze skrzynią, a spoiny jej zakotwione za pomocą drutu w betonie.
W rejonach, w których występuje intensywny ruch lodów, należy eksponowane na lód ściany skrzyń pogrubiać lub ochraniać ramami przeciw- lodowymi.

Sąsiadujące ze sobą komory skrzyni powinny być połączone otworami, umożliwiającymi swobodne krążenie wody w skrzyni w czasie jej napełniania i zapewniającymi utrzymywanie równego poziomu wody we wszystkich komorach. Otwory takie umieszcza się w ścianach wewnętrznych. Zwykle wykonuje się w górnych zh wysokości skrzyni większe otwory kwadratowe lub sześcioboczne, o długości boku rzędu 2 do 3 m. Niekiedy dodaje się przy dnie skrzyni otwory mniejsze, okrągłe lub kwadratowe, o boku 20—30 cm (promocja 3 w 1).

Uzbrojenie ścian i dna skrzyni wynika z obliczeń statycznych. Ponadto należy przewidzieć dodatkowe wkładki konstrukcyjne wzdłuż górnych powierzchni ścian oraz inne dla wzmocnienia naroży otworów. Należy również wypuścić ze ścian wkładki dla zakotwienia nadbudowy i pachołów.
Nowoczesną odmianę falochronów na skrzyniach żelbetowych stanowią, jak już wspomniano, falochrony półażurowe.

Najnowsze wpisy

24.10.2025
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 4
Jak dbać o dom po zakończeniu budowy – plan przeglądów technicznych

Zakończenie budowy i odbiór wymarzonego domu to moment pełen satysfakcji, ale także początek nowego etapu odpowiedzialności. Właściciel nieruchomości, zgodnie z…

24.10.2025
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 5
Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu – co trzeba wiedzieć?

Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu to jedno z najważniejszych zadań, jakie należy uwzględnić przy remoncie lub adaptacji budynku. Wiele…

Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 8 Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 9 Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 10
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 11
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 12 Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 13 Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 14
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Czy inżynier budownictwa jest podporządkowany architektowi? zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami