Blog

Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 2
02.03.2022

Usztywnienie w kierunku poprzecznym

W artykule znajdziesz:

Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 3
Usztywnienie w kierunku poprzecznym

Okręgowej Dyrekcji Robót Publicznych we Lwowie (proj. Inż. Frey). W przekroju poprzecznym widoczne są dwa tuki 2,20 m szerokie, złączone płytą pomostową, skonstruowaną jako belka (płyta) wolnopodparta w pobliżu klucza, a jako belka trójprzęsłowa ciągła z obustronnymi wspornikami (na chodniki) w częściach skrajnych łuku. Płyta pomostowa spoczywa na belkach podłużnych, opartych w połowie swej długości na słupach (program uprawnienia budowlane na komputer). Usztywnienie w kierunku poprzecznym mostu stanowi sześć poprzecznie: trzy po każdej stronie klucza w odstępach 3,55 m. Łuki, skonstruowane jako bezprzegubowe, wzmocnione są w skrajnych czwartych częściach rozpiętości 36-ma wkładkami 24 mm, w części środkowej 15-ma wkładkami <f> 24 mm u góry i u dołu.

Most na Białej w Grybowie wykonany pod kierunkiem Inż. Fr. Milana według planów, opracowanych w biurze drogowem Okręgowej Dyrekcji Robót Publicznych w Krakowie (proj. Inż. Prokesz), przedstawia typ jednoprzęsłowego mostu łukowego o średniej rozpiętości (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Płyta pomostowa, o grubości 20 i 22 cm, przedłużona w obustronne wsporniki na chodniki, spoczywa na belkach podłużnych ciągłych, biegnących w odstępach 1,50 m, opartych na słupach. Stężenie pomostu i słupów u góry stanowią niskie poprzecznice; skrajne słupy stężone są także belkami w połowie wysokości słupów. Ustrój słupów wykazuje połączenie wkładek podłużnych z łukiem przy pomocy wkładek dodatkowych, o długości około 1,00 m. Łuk utwierdzony, o szerokości 6,50 m, a grubości: w kluczu 0,55 m, w wezgłowiu 1,05 m, wzmocniony jest prętami 0 20 mm (uprawnienia budowlane).

Całość konstrukcji

Przykładem stosunkowo lekkiego ustroju łukowego jest most na Idrji pod St. Lucia. Całość konstrukcji składa się z łuku bez- przegubowego, o rozpiętości 55 m w świetle i obustronnych skrajnych przęseł belkowych po 12,5 m światła. Grubość łuku w kluczu wynosi 55 cm, w wezgłowiu 95 cm (program egzamin ustny). Szerokość łuku jest zmienna: w kluczu 6 m, w wezgłowiu 7 m. Łuk, wzmocniony obustronnie wkładkami <J> 14 mm co 10 cm, zabetonowano w ciągu jednego dnia (od godziny 5-tej rano do 10-tej wieczór) przy zastosowaniu czterech betoniarek (po dwie na jednym brzegu rzeki) i trzynastu partyj robotników do mieszania ręcznego.

Odmiennie od poprzednich skonstruowany jest most (opinie o programie). Zasadniczym ustrojem dźwigającym są dwie belki łukowe dwuprzegubowe o przekroju prostokątnym, połączone w stosownych odstępach belkami poprzecznymi. Belki łukowe, o rozpiętości 71 m w świetle, wzmocniono, według projektu Empergera, uzwojonymi wkładkami z żelaza lanego. Mimo zastosowania przegubów wezgłowiowych zewnętrzny kontur łuku nie posiada zwykłego w takich przypadkach kształtu sierpowatego, lecz, aby osiągnąć złudzenie łuku utwierdzonego, wysokość przekrojów zwiększającą się od klucza (UO m) ku wezgłowiom (1,50 m); wkładki dostosowane są jednak do obliczenia statycznego z uwzględnieniem przegubów. Wkładki z żelaza lanego, usztywnione opaskami kutymi, rozmieszczone są w przekrojach symetrycznie, a przekroje ich zmieniają siej od 30 cm2 do 70 cm2 u góry i u dołu przekrojów łuku (segregator aktów prawnych). Wzmocnienie z żelaza lanego zetknięte jest tępo do ustalenia części składowych wystarczają jedynie prymitywne kliny. Ponieważ silne wkładki z żelaza lanego w kilka godzin po wybetonowaniu są już w stanie unieść ciężar łuku, to rusztowanie może być słabsze. W tym przypadku trzy wieże drewniane, oparte na prowizorycznych filarach betonowych, podtrzymywały dźwigające górną część rusztowania i deskowanie kratownice Howe’a, spoczywające na cylindrach z piaskiem (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 8 Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 9 Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 10
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 11
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 12 Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 13 Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 14
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Praktyka zawodowa w zarządzie dróg zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami