Blog
Utrzymanie mostów i wiaduktów
W artykule znajdziesz:
Nie wprowadza się do rachunku ekonomicznego wartości elementów istniejących wykorzystanych w nowej budowie, jak nasypy ziemne, przepusty, budowle inżynierskie itp.
Na koszt utrzymania węzłów składa się:
- koszt utrzymania i remontu mostów i wiaduktów,
- koszt utrzymania położonych w obrębie węzła dróg, ulic, ramp zjazdowych itp.,
- koszt utrzymania urządzeń dodatkowych (sygnalizacja świetlna) (program uprawnienia budowlane na komputer).
Utrzymanie mostów i wiaduktów obejmuje utrzymanie jezdni i chodników, oczyszczanie ich z błota i śniegu, utrzymanie poręczy, oczyszczanie łożysk mostowych itp. Roboty te są wykonywane przez stałą służbę drogową, a koszt ich jest trudny do wyodrębnienia, toteż zazwyczaj uwzględniamy go w kosztach utrzymania dróg i ulic, licząc długość utrzymywanych odcinków łącznie z wiaduktami.
Ustalenie wielkości potrzebnych nakładów finansowych na roboty remontowe wiaduktów może nastąpić na podstawie dokumentacji pro- jektowo-kosztorysowej. W analizie ekonomicznej koszty te ustala się wskaźnikowo, przyjmując średnie roczne wielkości zalecane (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dla wiaduktów o mniejszym obciążeniu ruchem oraz dla wiaduktów położonych na drogach pozamiejskich można wartości przyjęte zmniejszyć o 10-15%.
Utrzymanie dróg i uliew obrębie węzła obejmuje:
- roboty niezależne od natężenia ruchu; zaliczamy do nich:
- utrzymanie dróg w stanie przejezdnym, a więc oczyszczanie ich ze śniegu i błota, zwalczanie gołoledzi (przez posypywanie piaskiem itp.) (uprawnienia budowlane),
- roboty wiosenne przy usuwaniu przełomów nawierzchni i zapobieganiu ich powstawaniu,
- utrzymanie znaków drogowych h urządzeń zabezpieczających, jak poręcze i pachołki, pielęgnacja drzewek itp.,
- utrzymanie skarp wykopów i nasypów oraz naprawa i oczyszczanie urządzeń odwadniających, jak rowy, ścieki i przepusty;
- roboty zależne od natężenia ruchu należą do nich:
- utrzymanie i remont cząstkowy nawierzchni (łatanie wyboi itp.),
- miałowanie i powierzchniowe bitumowanie nawierzchni smołowych i asfaltowych,
- uzupełnianie masy zalewowej w szczelinach dylatacyjnych (program egzamin ustny).
Koszty utrzymania dróg
Koszty utrzymania dróg w obrębie węzła zależą od szeregu czynników, jak wymiary przekroju poprzecznego, rodzaj nawierzchni i natężenie ruchu. Wartości liczbowe przeciętnych rocznych kosztów utrzymania są podane w literaturze specjalnej. Wobec zwiększającego się natężenia ruchu na węźle koszty utrzymania dróg (U we wzorze 7.6) również rosną w badanym okresie eksploatacji węzła. Zmienne koszty utrzymania dróg należy zatem sprowadzić.
Należy podkreślić, że zarówno pojazdy mechaniczne, jak i materiały pędne są obłożone podatkiem specjalnym, stanowiącym poważny odsetek ceny rynkowej. Oszczędności uzyskane przez gospodarkę narodową na kosztach zakupu pojazdów i paliw są zatem zmniejszone o wysokość podatków, które wskutek tych oszczędności nie wpłynęły do kas państwowych. „Instrukcja Ogólna" poleca zatem przyjmować w tym przypadku do rachunku efektywności nie ceny rynkowe, a ceny społeczne, z których został wyeliminowany podatek obrotowy (opinie o programie).
zestawione opracowane przez tegoż autora koszty ruchu, nazwane wskaźnikami efektywności eksploatacji pojazdów samochodowych w złotych na pojazdokilometr. Wskaźniki zostały obliczone dla przeciętnych warunków trasy o pochyleniach podłużnych nieszkodliwych, przy uwzględnieniu wskazań „Instrukcji Ogólnej14 oraz przeliczników dewizowych przy imporcie.
Jako przeciętne koszty ruchu można przyjmować obliczoną, wartość średnią arytmetyczną kosztu w warunkach swobodnych i w warunkach utrudnionych (segregator aktów prawnych).
Wyniosą one:
- dla samochodów osobowych (dla V = 58 km/h)
- kr = 0,5 (1,914 + 1,943) = 1,928 zł/pojazdokilometr,
- dla samochodów ciężarowych (dla V = 45 km/h) kr = 0,5 (3,136 + 3,157) = 3,147 ?ł/pojazdokilometr,
- dla autobusów (dla V = 52 km/h)
- kr = 0,5 (9,776 + 9,820) = 9,798 zł/pojazdokilometr (promocja 3 w 1).
Koszty ruchu uwzględniamy w rachunku ekonomicznym wariantów węzła tylko wtedy, gdy długość drogi przejazdu przez węzeł L jest różna dla każdego wariantu. Wobec wzrostu natężenia ruchu Na , koszty ruchu rosną w kolejnych latach eksploatacji węzła, więc dla obliczenia wskaźnika efektywności E należy je sprowadzić do porównywalności. Wysokość stopy dyskontowej należy przyjmować 3%, a wartość jednorocznego stałego kosztu ruchu obliczać zgodnie ze wskazaniami.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32