Blog

23.04.2020

Utrzymanie załamania skarpy

W artykule znajdziesz:

Utrzymanie załamania skarpy

Utrzymanie załamania skarpy

Ma ona na celu utrzymanie załamania skarpy poza tylną ścianą skrzydła i niedopuszczenie do przesunięcia tego załamania i wytworzenia wyboju za ścianą skrzydła. Górna krawędź skarpy, biegnąca wzdłuż drogi, jest odległa o odcinek m2 od krawędzi zewnętrznej pomostu. Odległość tę obieramy zazwyczaj od 0,40 do 0,50 m. Ma ona na celu niedopuszczenie do przesunięcia skarpy ku osi drogi poza krawędź pomostu (program uprawnienia budowlane na komputer).

W przecięciu przedniej ściany przyczółka ze skarpą powstaje ława. Krawędź jej w przecięciu z górną połacią skarpy jest odległa od ściany przyczółka o odcinek m3 dla zabezpieczenia przed obsypaniem górnej.
połaci skarpy i wystawania jej poza ścianę przyczółka. Krawędź załamania ławy z dolną połacią skarpy jest odległa o odcinek m4 od przedniej ściany przyczółka w celu uniemożliwienia przesunięcia tej krawędzi poza ścianę przyczółka i dojścia dolnej połaci do ściany pod kątem ostrym. Odcinek m3 nie powinien być mniejszy od 0,25 m, a odcinek mi - od 0,40 m. Wielkość tych odcinków zależy od rodzaju gruntu i umocnienia skarp (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Jeżeli umocnienie zapewnia dużą trwałość położenia powierzchni skarpy, to odcinki te mogą być mniejsze niż w przypadku skarp słabo umocnionych. Wprowadzenie ław na przecięciach skarp z powierzchnią konstrukcji mostu zwiększa długość mostu, a więc wpływa na wzrost jego kosztu.

Stąd wielu konstruktorów stara się tych ław unikać przecinając skarpami ukośne ściany przyczółków lub słupy podpierające przęsła. Chociaż na rysunkach nie psuje to widoku mostu ani uporządkowania położenia konstrukcji względem nasypów, jednak po pewnym czasie, nawet przy niewielkim zniekształceniu nasypu przez
osiadanie lub osuwanie skarp, przecięcia te zmieniają swoje położenie i przybierają kształty zupełnie przypadkowe (uprawnienia budowlane). Zasady ułożenia skarp nasypów względem konstrukcji mają więc nie tylko znaczenie dla uniknięcia zniekształcenia drogi, ale też i dla estetyki mostu.
Przyczółki wraz ze skarpami nasypów stanowią obok przęseł i filarów zasadniczy element architektoniczny mostu. Stąd też wymagają odpowiedniego opracowania. Na to opracowanie składa się przede wszystkim utrzymanie ich rozmiarów we właściwej skali w stosunku do skali przęseł, filarów i przestrzeni pod mostem. Należy zwracać szczególną uwagę, aby bryły przyczółków nie były zbyt wielkie w stosunku do rozmiarów pozostałych części mostów. Zmniejszenie przyczółków nie zniekształca mostu (program egzamin ustny). Mogą być one zmniejszane, aż do całkowitego ich usunięcia, nie wywołując dysproporcji w układzie architektonicznym mostu.

Utrzymanie właściwych wymiarów przyczółków

Utrzymanie właściwych wymiarów przyczółków wymaga dostosowania ich do wymiarów przestrzeni pod mostem. Należy przy tym zwracać uwagę nie tylko na rozpiętość przęseł, lecz też na ich szerokość i na wysokość ich położenia nad wodą lub ziemią. Wymiary przyczółków powinny być dostosowane do wszystkich trzech wymiarów przestrzeni podprzęsłowej: długości, szerokości i wysokości. Błędem jest dawanie przyczółkom zbyt wielkich wymiarów wzdłuż drogi w stosunku do rozpiętości przęsła na nich opartego (opinie o programie).

Błędem jest też dawanie przyczółkom zbyt wielkich wysokości w stosunku do wysokości przestrzeni pod przęsłem. Również błędem jest dawanie przyczółkom zbyt małej wysokości w stosunku do szerokości mostu.
Kształty widocznych powierzchni przyczółków wynikają z ich zadań konstrukcyjnych: utrzymywania przęseł i ograniczania nasypu (segregator aktów prawnych).
Forma architektoniczna przyczółka zależy od opracowania formy konstrukcyjnej, wynikającej z tych zadań, przy czym zasadnicze znaczenie ma ukształtowanie nasypu otaczającego przyczółek. poziomu ziemi przed przyczółkiem tak, że krawędź przecięcia skarpy z powierzchnią ziemi nie dochodzi do krawędzi przecięcia przedniej ściany przyczółka z powierzchnią ziemi. Krawędź przecięcia skarpy z powierzchnią ziemi przed przyczółkiem może być też wysunięta przed przyczółek tak, że przyczółek zostaje wpuszczony w nasyp. Wówczas przed ścianą przyczółka zalega część nasypu.

Zmniejsza to pole niezasypanych powierzchni przyczółka, a zwiększa widoczność skarp nasypu. Opracowanie architektoniczne nasypu obejmuje następujące czynności:
- wyraźne ukształtowanie krawędzi nasypu, wytworzonych w przecięciu z drogą, powierzchnią ziemi i przyczółkiem,
- dostosowanie kształtu nasypu do kształtu przęseł i podpór,
- opracowanie powierzchni nasypu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami