Blog

03.01.2022

Wady kolei normalnotorowej

W artykule znajdziesz:

Wady kolei normalnotorowej
Wady kolei normalnotorowej

Wadami kolei normalnotorowej jako środka transportu budowlanego są duże promienie łuków oraz małe spadki i wzniesienia wymagane przy jej budowie, ograniczające możliwość wprowadzenia torów normalnotorowych na szczupłe tereny placów budowy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Nie bez znaczenia jest także szczególne niebezpieczeństwo ruchu pociągów na terenie placu budowy oraz pewne trudności wykorzystania toru kolejowego z powodu dość długiego przebywania pociągu przy wyładowaniu lub załadowaniu, krótkość tras dojazdowych itp.

W sferze zainteresowań budowniczych znajdują się przede wszystkim tory odgałęziające się bezpośrednio lub pośrednio od torów użytku publicznego, a więc bocznice kolejowe eksploatowane przez przedsiębiorstwa na podstawie specjalnych umów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Należą one, według terminologii PKP, do kolei użytku publicznego z trakcją mechaniczną.

Rozróżnia się bocznice kolejowe:

  • odgałęziające się od toru głównego kolei użytku publicznego na szlaku, na przystankach i ładowmiach, odgałęziające się od torów stacyjnych kolei użytku publicznego,
  • odgałęziające się od innych bocznic,
  • odgałęziające się od torów kolei użytku niepublicznego, nie połączonych z torami kolei użytku publicznego (uprawnienia budowlane).

Tory normalnotorowe na placach budowy mogą oprócz bocznic łączących stacje kolejowe z placami budowy występować w charakterze torów czasowych ulegających rozebraniu po zakończeniu budowy, wreszcie mogą mieć charakter torów roboczych przesuwanych kolejno w czasie wykonywania niektórych masowych robót budowlanych, jak roboty ziemne, betonowe itp.

Zastosowanie transportu szynowego

Zastosowanie transportu szynowego normalnotorowego na budowach jest coraz rzadziej spotykane, ustępuje on miejsca specjalnym środkom transportu drogowego (zgarniarki, wozy terenowe itp.) (program egzamin ustny).

Budową kolei normalnotorowych (oraz bocznic kolejowych) i ich eksploatacją jako specyficzną dziedziną transportu o charakterze użytku publicznego zajmują się wyłącznie wyspecjalizowane organy Dyrekcji PKP. Dlatego problematyka ta została tu pominięta i ograniczono się do omówieni i transportu szynowego przy użyciu kolei wąskotorowych, które mimo dynamicznego rozwoju transportu drogowego są jeszcze stosowane zarówno na placach budowy, jak i przy wykonywaniu niektórych robót budowlanych, np. robót ziemnych (opinie o programie). Kolejki wąskotorowe stosowane są w budownictwie zarówno jako czasowe trasy dojazdowe łączące place budowy z blisko położonymi stacjami kolei normalnotorowych, lecz również, a raczej głównie jako jeden z podstawowych rodzajów transportu wewnętrznego na samych placach budowy. O ile rola kolejek wąskotorowych jako tras dojazdowych od stacji kolei normalnotorowych jest znacznie mniejsza (konieczność przeładowywania na stacjach), o tyle rola kolejek wąskotorowych na samych placach budowy jest znacznie większa z powodu łatwości ich instalowania na szczupłych placach budowy i niskich kosztów budowy (segregator aktów prawnych). Wreszcie konieczne jest podkreślenie szczególnego znaczenia kolejek wąskotorowych jako łatwo przesuwnych kolejek roboczych przy różnego rodzaju robotach budowlanych, jak np. roboty ziemne, betonowe, żelbetowe, murowane itp., a przede wszystkim na placach magazynowych i poligonach. We wszystkich wymienionych przypadkach prześwit toru wynosi zazwyczaj 600 mm. Podstawową zaletą transportu wąskotorowego, tak jak każdego transportu szynowego, jest znacznie mniejszy opór jazdy w porównaniu z transportem drogowym, a co za tym idzie znacznie mniejsza ilość energii potrzebnej do utrzymywania środków transportowych w ruchu. Jeśli np. dla przemieszczenia 1 t ładunku na prostym i poziomym odcinku drogi tłuczniowej za pomocą samochodu ciężarowego potrzeba siły pociągowej 20-40 kG i więcej, to dla kolejki wąskotorowej wielkość ta wynosi 8-12 kG, a dla kolei normalnotorowej 5-8 kG (promocja 3 w 1).

Stąd też pochodzi ekonomiczność kolejek wąskotorowych, czemu sprzyjają poza tym nieznaczne koszty nakładowe budowy, jej szybkość, łatwość rozbiórki i przenoszenia na inne miejsce.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami