Blog

Tradycja architektury zdjęcie nr 2
12.05.2022

Wapienie i dolomity

W artykule znajdziesz:

Tradycja architektury zdjęcie nr 3
Wapienie i dolomity

Prócz tego, należałoby przeprowadzić w porozumieniu z Centralnym Urzędem Geologicznym dokładną rejestrację jakości i możliwości eksploatacyjnych złóż piaskowców na poszczególnych obszarach ich występowania, a jeszcze dotychczas nie użytkowanych do celów drogowych. Należałoby ustalić możliwości ich zużycia do tego celu i na tej podstawie stworzyć racjonalną i planową gospodarkę materiałem kamiennym piaskowcowym dla drogownictwa, przeprowadzając „rejonizację" jego zastosowania, aby odciążyć przewóz materiałów granitowych i bazaltowych z kamieniołomów Dolnego Śląska (program uprawnienia budowlane na komputer).

Szczególnie należy wyzyskać należycie piaskowce karpackie zarówno dla potrzeb drogowych miejscowych, jak też dla zaopatrzenia innych obszarów Polski ubogich w materiały kamienne. Należy zwiększyć i rozszerzyć zastosowanie zbadanych już dostatecznie piaskowców z kamieniołomu w Klenczanach do budowy nawierzchni bitumicznych. Próby wykonane zostały w okresie kilku lat, a obserwacje wyników dały wyniki pozytywne (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Najlepszymi własnościami fizycznymi i mechanicznymi odznaczają się niewątpliwie dolomity. Na te materiały należałoby zwrócić większą uwagę, szczególnie na dolomity powiatu chrzanowskiego (Dubie). Dolomity śląskie znalazły zastosowanie w budownictwie drogowym. Wapienie są materiałem bardzo różnorodnym. Ich własności są zależne ‘przede wszystkim od wyglądu i rodzaju masy skalnej, następnie od porowatości i rodzajów porów w materiale, wreszcie od rodzajów i ilości domieszek obcych, zwłaszcza gliniastych (uprawnienia budowlane).

Najlepszymi cechami fizycznymi i mechanicznymi odznaczają się wapienie zwarte, o masie skalnej zbitej, bezpostaciowej lub częściowo krystalicznej. Wykazują one wysoką jak dla wapieni wytrzymałość na ściskanie (około i powyżej 1000 kG/cm2), ścieralność w bębnie Devat a wynoszącą około oraz ciężar objętościowy zbliżony do ciężaru właściwego (program egzamin ustny).

Porowatość wapieni

Do tego typu należą przede wszystkim wapienie kieleckie (powiat kielecki i opatowski), niektóre z wapieni Pasma Krakowsko-Wieluńskiego, wapienie krakowskie, niektóre z karpackich oraz wapienie powiatu żywieckiego. Odrębną grupę stanowią wapienie kredowe i margliste o masie skalnej drobnoporowatej, ziemistej o bardzo niejednorodnych i na ogół słabych własnościach; do nich należy zaliczyć wapienie lubelskie (opinie o programie).

Z porównania własności wapieni z różnych okolic Polski wynika, że wytrzymałość na ściskanie nie może być podstawą ustalania ich jakości i przydatności do celów’ drogowych. W zasadzie wapienie o wysokiej wytrzymałości na ściskanie odznaczają się również innymi dodatnimi cechami. Z drugiej jednak strony większość wapieni, np. kieleckich o małej ścieralności i małej nasiąkliwości, wykazuje wytrzymałość na ściskanie poniżej 1000 kG/cm-’ (700 - 1000 kG/cm2). Z lego względu za podstawę do oceny własności należałoby raczej przyjąć ścieralność w bębnie Deval’a i na tarczy.

Porowatość wapieni, a zwłaszcza rodzaj porów, ma duży wpływ na nasiąkliwość i jednorodność masy skalnej. Pory w postaci szczelin rozmieszczonych nierównomiernie, zagłębień i dużych otworów powodują dużą nasiąkliwość oraz bardzo różnorodną wytrzymałość na ściskanie i ścieralność materiału. Zwięzłość wapieni jest mała, dochodzi bowiem najwyżej do 12 (wyjątkowo 15 i 16), zazwyczaj wynosi około 10 (segregator aktów prawnych).

Zagadnienie dostosowania materiałów wapiennych i dolomitów do celów drogowych poczyniło w Polsce w okresie powojennym poważne postępy dzięki badaniom, wykonanym w szerokim zakresie na terenie województwa kieleckiego przez mgr inż. Z. Pałysa. Badania te dały zupełnie zadowalające wyniki, potwierdzające możliwość rozszerzenia baz naturalnych materiałów kamiennych, używanych do mas bitumicznych, również i na materiały miejscowe wapienne.

Pozwala to na znaczne obniżenie kosztów produkcji kruszywa bitumicznego (promocja 3 w 1). Wzrastające stale zapotrzebowanie budownictwa drogowego na materiały kamienne wymaga poważnego wysiłku i koordynacji pracy nad przygotowaniem potrzebnych baz surowcowych, właściwego ich zagospodarowania oraz racjonalnej eksploatacji.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Tradycja architektury zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Tradycja architektury zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Tradycja architektury zdjęcie nr 8 Tradycja architektury zdjęcie nr 9 Tradycja architektury zdjęcie nr 10
Tradycja architektury zdjęcie nr 11
Tradycja architektury zdjęcie nr 12 Tradycja architektury zdjęcie nr 13 Tradycja architektury zdjęcie nr 14
Tradycja architektury zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Tradycja architektury zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Tradycja architektury zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami