Blog

22.02.2021

Warunki wykonawstwa

W artykule znajdziesz:

Warunki wykonawstwa

Warunki wykonawstwa

Nawierzchnie betonowe w czasie budowy wykazują mniejszą wrażliwość na wpływy atmosferyczne od nawierzchni bitumicznych. Można je wykonywać przy wilgotnej pogodzie, przy krótkotrwałych drobnych deszczach, a nawet natychmiast po przejściu ulewnego deszczu; temperatura otoczenia może wynosić +4°C, przy zachowaniu zaś specjalnych środków ostrożności nawet mniej niż 0°C (program uprawnienia budowlane na komputer).

Z drugiej strony na niekorzyść nawierzchni betonowych w stosunku do bitumicznych, z punktu widzenia organizacji budowy, przemawia konieczność wyłączenia spod ruchu na okres 3-4 tygodni nowo wybudowanej nawierzchni betonowej (ze względu na okres dojrzewania betonu), podczas gdy nawierzchnie bitumiczne mogą być oddane do ruchu natychmiast po ich ukończeniu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W wykonawstwie bardzo istotną rzeczą jest możliwość mechanizacji wszystkich procesów robót. Analizując możliwość mechanizacji robót przy budowie nawierzchni bitumicznych i betonowych widzimy, że w obu przypadkach wszystkie podstawowe procesy, jak produkcja masy nawierzchniowej, układanie jej, zagęszczanie i wykańczanie można wykonywać sposobem mechanicznym, pod tym względem uznać zatem należy oba rodzaje nawierzchni za równorzędne (uprawnienia budowlane).

Do cech dodatnich nawierzchni betonowej należy zaliczyć:
- długotrwałość,
- niskie koszty amortyzacji, utrzymania i ruchu samochodowego,
- możliwość całkowitego wykonania z materiałów pochodzenia krajowego oraz możliwość wykorzystania materiałów miejscowych,
- pełną przydatność do ciężkiego i szybkiego ruchu samochodowego ze względu na ich wysoką wytrzymałość i małą ścieralność, małe opory tarcia potoczystego, dużą szorstkość i równość powierzchni jezdni,
- dużą odporność na wpływy atmosferyczne i klimatyczne,
- korzystne dla ruchu zabarwienie powierzchni jezdni (program egzamin ustny).

Nawierzchnie betonowe

Natomiast do cech ujemnych nawierzchni betonowych zaliczyć należy:
- wysokie koszty inwestycji ze względu na duże trudności ich stopniowego wzmacniania w miarę narastania natężenia ruchu, a tym samym konieczność wymiarowania nawierzchni od razu na pełne perspektywiczne obciążenie ruchu,
- niemożność oddania do ruchu natychmiast po wykonaniu budowy ze względu na okres twardnienia betonu,
- wysokie koszty utrzymania ze względu na konieczność stałych napraw szczelin dylatacyjnych,
- łatwość powstawania deformacji (spękań) w warunkach niejednorodnego podłoża (opinie o programie).
Z powodu wyżej wymienionych cech charakterystycznych nawierzchnie betonowe znajdują zastosowanie w pierwszym rzędzie jako nawierzchnie dróg wysokich klas technicznych o silnym obciążeniu ruchem, np. autostrad. Podstawowymi środkami do budowy nawierzchni betonowej są:
- materiały składowe betonu jak i materiały pomocnicze,
- maszyny do budowy, środki transportowe oraz urządzenia pomocnicze.

Beton w nawierzchniach betonowych pracuje w znacznie cięższych warunkach aniżeli w konstrukcjach budowlanych (segregator aktów prawnych). Podczas gdy decydującymi właściwościami masy betonowej dla betonu budowlanego jest jej odpowiednia urabialność i wytrzymałość na ściskanie, to dla betonu przeznaczonego do nawierzchni betonowych najistotniejszymi właściwościami są wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, odporność na ścieranie, uderzenia oraz na wpływy atmosferyczne (a więc w ostatnim przypadku duża szczelność, mała nasiąkliwość oraz duża odporność na zamrażanie) jak i mały skurcz w czasie dojrzewania.
Beton nawierzchniowy w pierwszym rzędzie powinien wykazywać dużą wytrzymałość na zginanie, a następnie dobrą wytrzymałość na ściskanie.

Dlatego też charakteryzując jakość betonu nawierzchniowego należy podawać wielkości tych dwóch własności (promocja 3 w 1).
Te ostre wymagania w stosunku do betonu nawierzchniowego wypływają z bardzo różnorodnych obciążeń, podatności podłoża gruntowego, wpływów atmosferycznych oraz samych właściwości betonu. Warunki pracy nawierzchni pogarsza fakt, iż składa się ona z szeregu stosunkowo cienkich płyt leżących obok siebie, narażonych na bezpośrednie oddziaływanie ruchu i czynników atmosferycznych.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami