Blog

Ramy żelbetowe zdjęcie nr 2
30.05.2022

Większość wody

W artykule znajdziesz:

Ramy żelbetowe zdjęcie nr 3
Większość wody

Przy utrzymującej się niskiej temperaturze proces wiązania pozostanie zatrzymany. Jeśli później nastąpi odmrożenie, beton należy ponownie zawibrować, po czym beton zwiąże i stwardnieje bez spadku wytrzymałości. Jednak w związku z rozszerzaniem się zamarzającej wody zarobowej brak ponownego zawibrowania prowadzi do pojawienia się w betonie dużych objętości porów, w wyniku czego wytrzymałość będzie bardzo niska (program uprawnienia budowlane na komputer). Ponowne wibrowanie w chwili odmrożenia da beton o zadowalających właściwościach.

Jeśli zamarzanie nastąpi po związaniu betonu, lecz przed osiągnięciem przezeń znacznej wytrzymałości, pęcznienie na skutek tworzenia się lodu spowoduje zerwanie struktury i nieodwracalny spadek wytrzymałości (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Jeśli jednak beton uzyska dostateczną wytrzymałość, może znieść temperaturę zamarzania bez uszkodzenia, nie tylko dzięki swej wyższej wytrzymałości na ciśnienie lodu, lecz również dlatego, że większość wody wejdzie w związki ze składnikami cementu lub znajdzie się w porach gelowych, dzięki czemu nie będzie ona mogła ulec zamarznięciu. Trudno jest jednak ustalić, kiedy stan taki zostaje osiągnięty, a to dlatego, że wiązanie oraz twardnienie cementu zależą od temperatury w okresie poprzedzającym właściwy początek zamrażania (uprawnienia budowlane).

Na ogół im pełniejszy był w betonie przebieg hydratacji, a także im wyższa jest jego wytrzymałość, tym beton jest mniej podatny na działanie mrozu. Sugerowano, że wytrzymałość minimalna wynosi 5-14 MN/m2, jednak brakuje wyników doświadczalnych co do wytrzymałości, przy której beton może bezpiecznie znosić temperatury poniżej punktu zamarzania. Inny sposób polega na określeniu minimalnego wieku betonu, przechowywanego w określonej temperaturze, w którym wystawienie na działanie mrozu nie spowoduje zniszczenia (program egzamin ustny).

Typowe wartości

Typowe wartości (średnie na podstawie różnych źródeł). Wpływ wieku, w którym rozpoczęto zamrażanie, na wzrost objętości betonu. Widoczny jest poważny spadek pęcznienia betonu, któremu pozwolono twardnieć przez ok. 24 h. Zabezpieczenie betonu przed działaniem mrozu jest, oczywiście, w tym okresie bardzo pożądane. Odporność na przemienne zamrażanie i odmrażanie zależy od wieku betonu w chwili rozpoczęcia pierwszego cyklu zamrażania. Taki typ ekspozycji jest znacznie szkodliwszy niż zamrożenie długotrwałe, bez okresów odmrażania; kilka cykli może spowodować uszkodzenie nawet betonu pielęgnowanego przez 24 h w temperaturze 20°C. Warto zauważyć, że nie istnieje bezpośredni związek między odpornością na działanie mrozu betonu młodego i trwałością betonu dojrzałego, poddawanego licznym cyklom zamrażania i odmrażania (opinie o programie).

Możliwe jest podjęcie pewnych środków ostrożności w celu uniknięcia szkodliwych skutków działania mrozu na świeży beton. Temperaturę w czasie betonowania można podnieść przez podgrzewanie składników mieszanki. Podgrzanie wody nie sprawia trudności, niepożądane jest jednak przekraczanie temperatury 60-80°C, ponieważ może wówczas wystąpić wiązanie błyskawiczne. Prawdopodobieństwo, że się to zdarzy, zależy od różnicy między temperaturami wody i cementu. Ważne jest także zabezpieczenie cementu przed kontaktem z gorącą wodą, w związku z czym kolejność dostarczania składników do betoniarki powinna być właściwie ustalona (segregator aktów prawnych).

Jeśli podgrzewanie wody nie podnosi dostatecznie temperatury betonu, można podgrzewać również kruszywo. Wskazane jest przeprowadzanie podgrzewania raczej za pomocą przepuszczania pary przez wężownicę, a nie przez bezpośrednie działanie pary, co prowadziłoby do zmiennej zawartości wilgoci w kruszywie. Niepożądane jest podgrzewanie kruszywa powyżej temperatury 52°C (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Ramy żelbetowe zdjęcie nr 8 Ramy żelbetowe zdjęcie nr 9 Ramy żelbetowe zdjęcie nr 10
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 11
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 12 Ramy żelbetowe zdjęcie nr 13 Ramy żelbetowe zdjęcie nr 14
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ramy żelbetowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami