Blog

02.03.2021

Wielkości LCN samolotu

W artykule znajdziesz:

Wielkości LCN samolotu

Wielkości LCN samolotu

LCN samolotu znajduje się wychodząc z nacisków jednostkowych opony zestawionych na osi y, z wielkości których prowadzi się poziomą do linii pochyłej (albo wyznaczonej przez interpolację kąta), a punkt ich przecięcia oznaczy LCN samolotu w drodze interpolacji między dwiema krzywymi dziesiątek LCN (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wielkości LCN samolotu podawane są również w charakterystyce fabrycznej samolotu. Ponieważ ciężar równoważny zależny jest od promienia względnej sztywności l, LCN samolotów z goleniami podwozia głównego, posiadającymi więcej niż jedno koło, może mieć kilka wielkości (stopniowanych wg I). Podkładami betonowymi nazywamy niezależnie od rodzaju zbrojenia wszystkie rodzaje podkładów, używanych w transporcie szynowym, w których podstawowym materiałem jest beton.

Nazwą tą są więc objęte bloki betonowe podszynowe monolityczne, zbrojone wkładkami stalowymi, podkłady żelbetowe, podkłady blokowe z łącznikami stalowymi, - podkłady z betonu sprężonego z uzbrojeniem strunowym lub kablowym i podkłady betonowe o kratowym ustroju sprężonym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Ze względu na łatwo formowalny charakter betonu projektowanie podkładów betonowych polega na nadaniu im właściwego kształtu z równoczesnym racjonalnym zastosowaniem odpowiedniego zbrojenia przy uwzględnieniu charakteru i wielkości sił działających na podkład w torze. Podkład Bl-3 składa się z 2 krótkich, wysokich bloków żelbetowych, połączonych łącznikiem stalowym. Podkład ten jest przeznaczony do układania na liniach drugorzędnych i w torach stacyjnych. Ciężar podkładu wynosi 205-5-215 kG w zależności od rodzaju łącznika.

Podkłady wstępnie sprężone, przeznaczone dla torów głównych, przeszły już dość poważną ewolucję. Prototypem był podkład ST-3, wzorowany na angielskim podkładzie Dowsette’a, wprowadzony w roku 1952 (uprawnienia budowlane). Ze względu jednak na bardzo duży ciężar wynoszący 250 kG oraz poważne zużycie stali (ponad 10 kG) jak również dużą długość (rodzaj I kształtu), dość prędko został zastąpiony całą serią podkładów INBK (3, 4, 5, 6 i 7), które przechodzą ewolucję kształtu, przy czym ostatnie typy zbliżone są do amerykańskiego podkładu typu MR-1. W produkcji znajdują się obecnie 2 typy podkładów wstępnie sprężonych, a mianowicie INBK-3 i INBK-4, różniące się między sobą długością i sposobem zbrojenia (program egzamin ustny).

Sztywność

Najlepiej zachowuje się do tej pory podkład INBK-3, mimo że uzbrojony był drutami stalowymi gładkimi. Dlatego też najnowsze podkłady INBK-6 i INBK-7s, będące obecnie w opracowaniu jako prototypy dalszej produkcji, oparte zostały na zasadniczych wymiarach tego podkładu, przeszły natomiast ewolucję kształtu (INBK-3 i 4 należą do typu III, a INBK-6 i 7s do typu IV oraz zbrojenia.

Zastosowano w nich mianowicie w dolnej części środkowej zwężenie zamiast wycięcia, co pozwala na oparcie podkładu na całej długości na podsypce, przy zachowaniu waloru zmniejszenia wpływu momentu zginającego i równocześnie zabezpieczeniu przed tworzeniem się rys; poza tym podkłady te pozwalają na łatwiejsze utrzymanie toru przy zwiększonych szybkościach ruchu (opinie o programie).
Sztywność, a zarazem kruchość betonu jako materiału wymaga specjalnego sposobu przytwierdzenia szyny do podkładu betonowego, innego niż stosowane w przypadku podkładów drewnianych czy stalowych. Wielkość powierzchni oparcia podkładki stalowej nie odgrywa tutaj takiej roli, jak przy podkładach drewnianych i wobec tego podkładka ta może być zmniejszona (segregator aktów prawnych).

W celu zabezpieczenia podkładu przed kruszeniem się oraz dla zapewnienia możliwości sprężynowania przy równoczesnym zapobieżeniu powstawaniu luzów stosuje się pod podkładką stalową przekładkę z materiału elastycznego (miękkiego, drewna, gumy, bitumu), która ma również za zadanie zapewnienie izolacji elektrycznej (promocja 3 w 1).

Przy torze na podkładach betonowych nie stosuje się opórek przeciw- pełznych, ponieważ niszczą beton i przez kontakt z betonem przewodzą prąd, w związku z czym docisk szyny do podkładu ma również zabezpieczyć przed pełzaniem szyn, a więc powinien być większy niż przy stosowaniu podkładów drewnianych, dostosowany jednak do właściwości elastycznych materiału podkładki.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami