Blog

29.07.2020

Wieża kotwiona

W artykule znajdziesz:

Wieża kotwiona

Wieża kotwiona

Wieża kotwiona jest co 10 m do wykonanej już części trzona komina systemem 16 cięgien rurowych o konstrukcji pozwalającej na zmianę długości (program uprawnienia budowlane na komputer). Pozostałe elementy wieży oraz formy do betonu pozostały niezmienione. W trzech szybach wieży umieszczono wyciąg osobowy, wyciąg materiałowy i drabiny komunikacji pieszej. W pozostałych są umieszczone liny wyciągów i pomocniczego żurawia do wyciągania zbrojenia oraz linki pionów.

Konstrukcja stalowa głowicy składa się z czterech narożnych słupów, przenoszących obciążenia z pomostu roboczego na wieżę za pośrednictwem zaczepów. Słupy składają się z dwóch rozsuniętych ceowników; wewnątrz umieszczony jest ruchomy wózek zaczepu górnego i nieruchomy zaczep dolny oraz śruby, za pośrednictwem których odbywa się ruch głowicy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Na ramie dolnej opierają się promieniście ułożone stalowe belki pomostu roboczego. Drugi koniec każdej belki jest podwieszony do ramy górnej. Do belek podwieszone są pierścienie z ceowników; pierścienie te za pośrednictwem belek promieniowych przenoszą obciążenia z form przesuwnych na belki pomostowe.
Wszystkie cztery „ściany boczne” między słupami głównymi stężono skratowaniem dla zapewnienia stateczności konstrukcji przy obciążeniu wiatrem i niesymetrycznym obciążeniu głównego pomostu roboczego (uprawnienia budowlane).

Pod głównym pomostem roboczym podwieszone są pomosty pomocnicze wewnętrzne i zewnętrzne, służące do pracy przy formach oraz do robót wykończeniowych na trzonie komina. Formy wykonane są z cienkiej blachy obramowanej kątownikami. Całkowite obliczeniowe obciążenie pionowe przenoszące się z głowicy mechanicznej na wieżę wynosi w czasie pracy na pomoście roboczym - 80 T. w czasie podnoszenia - 50 T. Ciężar stalowej konstrukcji głowicy wynosi 25,5 T. Całkowity ciężar stalowej konstrukcji wieży, wraz ze wszystkimi stężeniami i zakotwieniami, wynosi 158 T (program egzamin ustny).
Konstrukcja głowicy wykonana została ze stali St3S. Wszystkie połączenia elementów wykonywano w warsztacie i spawana elektrodami EP 52-28 P; wszystkie połączenia montażowe wykonywano na śruby. Sama konstrukcja wieży wykonana jest z rur R 35.

Cykl podnoszenia głowicy

Nowością w omawianym urządzeniu jest rozwiązanie problemu podnoszenia całej głowicy (opinie o programie). Dotychczas z reguły stosowano urządzenie-, dwuczęściowe z osobnym pomostem dźwignikowym wypychanym mechanizmami śrubowymi w górę wieży, po specjalnie przykręcanych prowadnicach, a następnie osadzanym na wieży i z kolei podciągającym w górę główny pomost roboczy. W Sierszy II zastosowano po raz pierwszy urządzenie polegające na umieszczeniu wszystkich elementów podnoszących i wsporczych w jednej konstrukcji przestrzennej, otaczającej wieżę i dźwigającej pomost wraz z formami.

Narożne slupy tej konstrukcji mają po 2 zaczepy: dolny zaczep jest nastawny, ale nieprzesuwny i wspiera się na przewiązkach narożnych słupów wieży rurowej podczas prac zbrojarskich, betoniarskich i montażowych przy każdym cyklu budowy; górny zaczep ma postać wózka poruszającego się pionowo między dwoma gałęziami słupa konstrukcji głowicy i ma pazur zaczepiający o przewiązki słupów wieży podczas podnoszenia głowicy. Napęd wózków jest typu śrubowego, za pomocą indywidualnych silników z przekładniami (segregator aktów prawnych).

Zastosowano specjalne rozwiązania konstrukcji łożyska operowego śruby i ułożyskowania nakrętki nośnej wózka, aby wyeliminować zginanie śruby, wywołane nieuniknionymi niedokładnościami bieżni wózka względem osi śruby.
Cykl podnoszenia głowicy obejmuje 4 fazy. Faza I następuje po zakończeniu cyklu betonowania i zwolnienia form oraz nadbudowywania wieży; podnosi się wtedy podpory o pełny skok 2,5 m do góry, co uzyskuje się przez obrót śrub dźwignikowych w prawo (promocja 3 w 1).

Następnie (faza II) odwraca się kierunek obrotu śrub na lewo i opiera uchylone uprzednio pazury podpór o wieżę. Z kolei zaczyna się faza III podnoszenia głowicy, polegająca na napędzaniu śrub w lewo, czyli wykręcaniu ich z podpór opartych pazurem o wieżę; zatem wykonując ruch śrub do góry podnosi się całą głowicę z formami.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami