Blog

22.09.2021

Właściwe pławy

W artykule znajdziesz:

Właściwe pławy

Właściwe pławy

Właściwe pławy, zwane również beczkami lub bojami, są to unoszące się na powierzchni wody szczelne zbiorniki stalowe, jaskrawo pomalowane, co pozwala je łatwiej dostrzegać w świetle dziennym, i często dźwigające na sobie niewielką konstrukcję podtrzymującą automatyczną latarenkę, dzwon lub tarczę znaku dziennego. Często również stosowane są pławy żeliwne, wyjątkowo zaś tylko - drewniane (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wszystkie utrzymują się na wodzie w położeniu pionowym dzięki przeciwciężarom umieszczonym w dolnej ich części.

LWszystkie pławy świetlne, dzwonowe i buczące powinny być tak obliczone, aby mogły udźwignąć również na sobie obsługującego je człowieka.
Aby pławy świetlne mogły służyć równocześnie jako znaki dzienne, umieszcza się na nich czasem lekkie tarcze wykonane z dykty lub blachy i rozpięte niekiedy na stalowym szkielecie.
Zakotwienie pław znakowych jest takie samo jak pław cumowniczych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Stanowi je mocny łańcuch (30-45 mm) przyczepiony jednym końcem do ucha umieszczonego w dolnej części pławy, drugim zaś do martwej kotwicy, mającej często postać płyty żeliwnej od spodu nieco wklęsłej, która podobno „przysysa się” do dna morskiego. Obecnie najczęściej stosuje się martwe kotwice z betonu lub żelbetu.

Różne sposoby zawieszenia łańcuchów, pław. Niektóre pławy zakotwiczone są na dwu martwych kotwicach (uprawnienia budowlane).
W miejscach ważnych i eksponowanych stawia się latarniowce. Są to statki dobrze zakotwiczone w danym miejscu i zaopatrzone we wszelkie urządzenia stacji sygnalizacji żeglugowej. Wyposażone są również we własny napęd pozwalający im w razie zagrożenia lub potrzeby opuścić miejsce postoju i udać się do portu. Na środku latarniowca mieści
się zwykle niewielka ażurowa wieżyczka, zaopatrzona w znak świetlny (program egzamin ustny).

Latarniowce

Latarniowce, jak wspomniano kilkakrotnie, coraz częściej zastępowane są w ostatnich czasach przez latarnie stałe. Koszt ich budowy jest wprawdzie niższy od kosztu budowy latarni, ale za to znacznie wyższe są koszty utrzymania. Załoga latarni stałej składa się zwykle z 3 osób, podczas gdy latarniowca co najmniej z siedmiu. Niższe są także koszty konserwacji
i remontów latarni stałych. Ponadto nowoczesne urządzenia elektroniczne, obsługujące automatyzację świateł, dokładniej (i dłużej) działają na stałych podstawach latarni niż na chwiejnych pokładach latarniowców (opinie o programie).
W ujściach rzek, pod kanałami portowymi lub pod naturalnymi cieśninami, przez które prowadzą ożywione szlaki żeglugowe, dla przekroczenia ich przez komunikacyjny szlak lądowy może być bardziej celowe wykonanie tunelu podwodnego zamiast mostu. Most bowiem musiałby być albo mostem zwodzonym, albo być założony bardzo wysoko, tak aby najwyższe maszty statków płynących pod nim na szlaku morskim nie zaczepiały spód jego pomostu. Wysoko założony most, poza wysokim kosztem filarów i fundamentów, wymaga długich dojazdów na wysokich estakadach lub nasypach, które nie tylko podrażają inwestycję, ale stanowią też przeszkodę dla ruchu na przyległych do mostu terenach i szpecą często otoczenie (segregator aktów prawnych).

Tunel także jest inwestycją kosztowną, ale unika się dzięki niemu szeregu niedogodności, jakie stwarza most i przy zastosowaniu nowoczesnych metod wykonawstwa wypada często tańszy niż most.
Najistotniejsze zagadnienie stanowi głębokość założenia tunelu. Jako minimalną głębokość położenia grzbietu tunelu należy przyjąć największe spodziewane zanurzenie najgłębiej zanurzonego statku przy najniższym poziomie wody, z uwzględnieniem możliwych przegłębień awaryjnych co najmniej 2 m rezerwy.

LJeżeli naturalne dno leży głębiej niż wynosi tak wyznaczona wartość, tunel może wychodzić z dna częściowo lub całkowicie. Bezpieczniej jednak jest, jeżeli grzbiet jego przykryty jest parumetrową (5-10) warstwą gruntu (promocja 3 w 1). Należy pamiętać jednak przy tym, że im głębiej tunel leży, tym wyższe są koszty jego budowy i eksploatacji, tym trudniejsze utrzymanie go w stanie suchym i tym trudniejsza klimatyzacja.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami