Blog

20.09.2021

Woda balastowa

W artykule znajdziesz:

Woda balastowa

Woda balastowa

Dla wody balastowej oraz wody użytej do płukania zbiorników wykonuje się osobne zbiorniki zaopatrzone w oddzielacze olejów, skonstruowane w ścianach doków lub poza nimi.
Osobne zagadnienie stanowi oczyszczanie zbiornikowców (program uprawnienia budowlane na komputer).

Obowiązuje ogólna zasada, że zbiornikowiec przewidziany do zadokowania w suchym doku musi być przedtem oczyszczony z paliw płynnych, oleju itp. oraz całkowicie odgazowany, tak aby po zadokowaniu można było bezpiecznie prowadzić na nim wszelkie prace łącznie ze spawaniem i cięciem metali. Do tego celu konieczne jest stworzenie w rejonie suchego doku stanowiska oczyszczania zbiornikowców. Statek cumuje tu albo do nabrzeża, przy którym zmontowany jest również system zbiorników i urządzeń oczyszczających, albo do specjalnego pomostu z zespołem dalb, oddalonego od urządzeń oczyszczających. Nabrzeża te i pomosty powinny być skonstruowane jako głębokie, najlepiej masywne, np. na studniach, skrzyniach lub grodzach komorowych, umożliwiające przejęcie znacznych obciążeń występujących w czasie dobijania i cumowania statków (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Wielkość i wydajność zespołu instalacji wymienionych wyżej powinno się dostosowywać do nośności czyszczonego statku i przewidywanego czasu czyszczenia. Na przykład dla zbiornikowca o nośności 100 000 t przyjąć można za Mazurkiewiczem:
- oddzielacze wody od paliw płynnych i oleju o łącznej wydajności 1000 m3/h;
- kotłownie dostarczające gorącą wodę słoną o temperatui-ze 95°C w ilości 150 m3/h i pod ciśnieniem 15 kG/cm2;
- instalację próżniową o pojemności 60 m3/min, umożliwiającą przemieszczenie płynów 6 t/h;
- instalację do odgazowania dostarczającą ok. 500 m:i powietrza na minutę, przy czym przewidzieć należy ogrzewanie powietrza do temperatury ok. 95°C, jeśli ma ono służyć do osuszenia zbiorników (uprawnienia budowlane).

Budowa stanowiska oczyszczania zbiornikowców

Budowa stanowiska oczyszczania zbiornikowców stanowi więc poważne zagadnienie konstrukcyjne obejmujące między innymi poza nabrzeżami lub pomostami rozwiązanie ujęć wód morskich, kanałów doprowadzających, zbiorników, stacji sprężarek i kotłowni (program egzamin ustny).
Kanały i tunele wyposażeniowe. Do doku doprowadzane są zwykle różne przewody robocze, dostarczające sprężonego powietrza, acetylenu, wody, siły, światła, jak również linie telefoniczne itp. Przewody te wymagają wyrobienia w koronie murów odpowiednich kanałów, których wymiary i liczbę należy każdorazowo uzgodnić z użytkownikami. Należy pamiętać o należytym odwodnieniu tych kanałów, o odpowiedniej liczbie odnóg łączących je z komorą oraz o odpowiednim przykryciu (najczęściej blachą wytłaczaną).

Kanały te zwykle pociągają za sobą konieczność wykonywania murów szerszych, niżby to wynikało z innych potrzeb (opinie o programie).
Najczęściej dziś wszystkie te przewody umieszcza się we wspólnym tunelu wyposażeniowym, o większych wymiarach. Tunel taki może też służyć dla transportu bez kolizji z dźwigami i ruchem na powierzchni terenu. Ustalając wymiary tunelu, należy mieć na uwadze liczbę i wymiary przewodów instalowanych obecnie i w przyszłości oraz możliwość łatwej wymiany i uzupełnienia przewodów. Tunel powinien być wentylowany i zdrenowany, z dostatecznym oświetleniem, od strony doku zaopatrzony
w otwory drzwiowe, gęsto rozmieszczone, tak aby wyładunek lub podłączenie się do instalacji nie sprawiało trudności.

Można również ścianę tunelu od strony doku zastąpić rzędem słupów, jeżeli dno tunelu leży powyżej najwyższej wody (segregator aktów prawnych). Dreny tunelu wyposażeniowego powinny odprowadzać wodę do oddzielnej studni zbiorczej (poza komorą pomp), skąd byłaby usuwana osobną pompą. Tunel powinien być oddzielony od stacji pomp. Rozmiary tunelu mogą dyktować inne wymiary ściany bocznej w górnej części, niż to wynikałoby z obliczeń statycznych.
Jeżeli w doku mają przebywać statki wraz z załogą (np. przy dokowaniu okrętów wojennych), konieczne są też przewody kanalizacyjne, do których podłącza się kanalizację ze statku. Ścieki następnie przepompowuje się do oczyszczalni lub do kanału prowadzącego do oczyszczalni (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami