Blog

Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 2
10.05.2022

Wprowadzenie do budownictwa drogowego

W artykule znajdziesz:

Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 3
Wprowadzenie do budownictwa drogowego

Wprowadzenie do budownictwa drogowego lepiszcz bitumicznych, które są ciałami o charakterze koloidalnym, spowodowało oddziaływanie całego szeregu czynników nowych o charakterze fizyko-chemicznym, których istnienie i sposób oddziaływania musi być uwzględniony. W zetknięciu z bitumem materiał kamienny nie jest materiałem obojętnym, wprosi przeciwnie ujawnia swą aktywność w sposób wyraźny i bardzo charakterystyczny (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wpływ materiału kamiennego na bitum i odwrotnie przejawia się:

  • w lepszej lub gorszej przyczepności błonki bitumicznej do powierzchni kruszywa, co zależy od chemicznego charakteru materiału kamiennego (powierzchnie hydrofobowe i hydrofitowe),
  • w fizyko-chemicznym oddziaływaniu pyłu z materiału kamiennego na bitum, powodującym w obecności wody tworzenie się emulsji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Kruszywo do budowy dróg bitumicznych, prócz dobrych własności fizycznych i wytrzymałościowych, graniastego kształtu ziarn i czystości powinno wykazywać dobrą przyczepność do bitumu i nie wykazywać po starciu na pył własności emulgacyjnych (uprawnienia budowlane).

Podanie samej nazwy petrograficznej nie wystarcza do oceny przydatności materiałów kamiennych do poszczególnych celów drogowych. Nazwa granit wcale nie określa struktury’ i Lekstury skały oraz jej własności fizycznych i mechanicznych, decydujących głównie o jej zastosowaniu. Granit’o budowie gruboziarnistej z dużym stopniem zwietrzenia i ze złymi własnościami fizycznymi i wytrzymałościowymi, musi być uznany za materiał nie nadający się, gdy inny materiał o tej samej nazwie petrograficznej, o budowie drobnoziarnistej i dobrych własnościach fizycznych i wytrzymałościowych stosowany jest jako materiał przerwszorzędnej jakości (program egzamin ustny).

Własności petrograficzne

W budownictwie drogowym odczuwa się od dawna potrzebę stworzenia jednolitej klasyfikacji i oceny jakości materiałów kamiennych, stosowanych do celów drogowych w poszczególnych krajach. Stworzenie jednolitej klasyfikacji jest rzeczą trudną ze względu na wiele czynników, które muszą być uwzględnione i z których większość jest zmienna (opinie o programie).

Poważną trudnością jest fu przede wszystkim różnorodność metod badań i przyrządów stosowanych nie tylko w różnych krajach, ale nawet w laboratoriach badawczych lego samego kraju. Osiąganych w ten sposób wyników nie można zazwyczaj porównywać. Następną trudnością jest dobór właściwych kryteriów, na których powinna być oparta klasyfikacja materiałów kamiennych i wyciąganie wniosków co do ich jakości.

Kryteria te powinny w zasadzie uwzględniać z jednej strony własności petrograficzne, fizyczne i mechaniczne materiałów kamiennych; z drugiej zaś strony warunki, w jakich materiał kamienny ma pracować, a więc powinien być uwzględniony przy ich ocenie rodzaj nawierzchni, wielkość i rodzaj ruchu. Kryteria te powinny być połączone i oparte na prowadzonych w sposób ciągły i celowy obserwacjach praktycznych co do zachowania się poszczególnych materiałów kamiennych jako materiałów brukowych i kruszywa na drogach zwykłych lub na specjalnych odcinkach próbnych (segregator aktów prawnych).

Zestawienie tych wszystkich czynników nie zawsze jest możliwe i łatwe. Usiłowania porównania jakości materiałów kamiennych i wyciągania wniosków co do ich przydatności do celów technicznych, a szczególnie do celów drogowych, zmierzają do uwzględnienia coraz to większej liczby czynników działających na materiał kamienny po jego wbudowaniu w nawierzchnię drogową.

Poniżej podano kilka podstaw kwalifikacji materiałów kamiennych, uwzględniających ich przydatność do celów drogowych. Najlepiej opracowane zostało zagadnienie klasyfikacji i podziału materiałów kamiennych na grupy przez technikę drogową radziecką. Na podstawie wyglądu zewnętrznego, badań makroskopowych, metod golowych i wyników badań mechanicznych i fizycznych, opracowane zostały tablice podziału materiałów kamiennych na grupy. Są one podstawą do wyboru właściwego materiału do poszczególnych robót drogowych w zależności od rodzaju nawierzchni i obciążenia ruchem (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 8 Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 9 Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 10
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 11
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 12 Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 13 Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 14
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Mosty zespolone – zalety i wady zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami