Blog
Wprowadzenie do budownictwa drogowego
W artykule znajdziesz:
Wprowadzenie do budownictwa drogowego lepiszcz bitumicznych, które są ciałami o charakterze koloidalnym, spowodowało oddziaływanie całego szeregu czynników nowych o charakterze fizyko-chemicznym, których istnienie i sposób oddziaływania musi być uwzględniony. W zetknięciu z bitumem materiał kamienny nie jest materiałem obojętnym, wprosi przeciwnie ujawnia swą aktywność w sposób wyraźny i bardzo charakterystyczny (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wpływ materiału kamiennego na bitum i odwrotnie przejawia się:
- w lepszej lub gorszej przyczepności błonki bitumicznej do powierzchni kruszywa, co zależy od chemicznego charakteru materiału kamiennego (powierzchnie hydrofobowe i hydrofitowe),
- w fizyko-chemicznym oddziaływaniu pyłu z materiału kamiennego na bitum, powodującym w obecności wody tworzenie się emulsji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Kruszywo do budowy dróg bitumicznych, prócz dobrych własności fizycznych i wytrzymałościowych, graniastego kształtu ziarn i czystości powinno wykazywać dobrą przyczepność do bitumu i nie wykazywać po starciu na pył własności emulgacyjnych (uprawnienia budowlane).
Podanie samej nazwy petrograficznej nie wystarcza do oceny przydatności materiałów kamiennych do poszczególnych celów drogowych. Nazwa granit wcale nie określa struktury’ i Lekstury skały oraz jej własności fizycznych i mechanicznych, decydujących głównie o jej zastosowaniu. Granit’o budowie gruboziarnistej z dużym stopniem zwietrzenia i ze złymi własnościami fizycznymi i wytrzymałościowymi, musi być uznany za materiał nie nadający się, gdy inny materiał o tej samej nazwie petrograficznej, o budowie drobnoziarnistej i dobrych własnościach fizycznych i wytrzymałościowych stosowany jest jako materiał przerwszorzędnej jakości (program egzamin ustny).
Własności petrograficzne
W budownictwie drogowym odczuwa się od dawna potrzebę stworzenia jednolitej klasyfikacji i oceny jakości materiałów kamiennych, stosowanych do celów drogowych w poszczególnych krajach. Stworzenie jednolitej klasyfikacji jest rzeczą trudną ze względu na wiele czynników, które muszą być uwzględnione i z których większość jest zmienna (opinie o programie).
Poważną trudnością jest fu przede wszystkim różnorodność metod badań i przyrządów stosowanych nie tylko w różnych krajach, ale nawet w laboratoriach badawczych lego samego kraju. Osiąganych w ten sposób wyników nie można zazwyczaj porównywać. Następną trudnością jest dobór właściwych kryteriów, na których powinna być oparta klasyfikacja materiałów kamiennych i wyciąganie wniosków co do ich jakości.
Kryteria te powinny w zasadzie uwzględniać z jednej strony własności petrograficzne, fizyczne i mechaniczne materiałów kamiennych; z drugiej zaś strony warunki, w jakich materiał kamienny ma pracować, a więc powinien być uwzględniony przy ich ocenie rodzaj nawierzchni, wielkość i rodzaj ruchu. Kryteria te powinny być połączone i oparte na prowadzonych w sposób ciągły i celowy obserwacjach praktycznych co do zachowania się poszczególnych materiałów kamiennych jako materiałów brukowych i kruszywa na drogach zwykłych lub na specjalnych odcinkach próbnych (segregator aktów prawnych).
Zestawienie tych wszystkich czynników nie zawsze jest możliwe i łatwe. Usiłowania porównania jakości materiałów kamiennych i wyciągania wniosków co do ich przydatności do celów technicznych, a szczególnie do celów drogowych, zmierzają do uwzględnienia coraz to większej liczby czynników działających na materiał kamienny po jego wbudowaniu w nawierzchnię drogową.
Poniżej podano kilka podstaw kwalifikacji materiałów kamiennych, uwzględniających ich przydatność do celów drogowych. Najlepiej opracowane zostało zagadnienie klasyfikacji i podziału materiałów kamiennych na grupy przez technikę drogową radziecką. Na podstawie wyglądu zewnętrznego, badań makroskopowych, metod golowych i wyników badań mechanicznych i fizycznych, opracowane zostały tablice podziału materiałów kamiennych na grupy. Są one podstawą do wyboru właściwego materiału do poszczególnych robót drogowych w zależności od rodzaju nawierzchni i obciążenia ruchem (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32