Blog

28.12.2021

Wprowadzenie oszczędności

W artykule znajdziesz:

Wprowadzenie oszczędności
Wprowadzenie oszczędności

Elementy składuje się pod gołym niebem w takiej pozycji, w jakiej zostały wyjęte z form, a mianowicie:

  • pionowo w boksach - elementy ścienne, stropowe biegi i spoczniki klatek schodowych, wykonane w agregatach bateryjnych, jak również elementy wielowarstwowe ścian zewnętrznych, produkowane w formach uchylnych,
  • poziomo w stosach - elementy produkowane na stendach (program uprawnienia budowlane na komputer).

Wprowadzenie oszczędności, polegających na skróceniu cyklu produkcyjnego, zmniejszeniu liczby form, ograniczeniu powierzchni stanowisk roboczych itp. sprawiło, że rozformowanie elementów i przenoszenie ich na skład następuje zwykle już po osiągnięciu przez nie 50% wytrzymałości R28 (tzw. wytrzymałość składowania). Dalsze dojrzewanie odbywa się na składzie. Należy zwrócić uwagę, że 50% wytrzymałości jest niedostateczne, aby zabezpieczyć elementy od uszkodzeń mechanicznych przy rozformowaniu i transporcie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Dotyczy to zwłaszcza elementów wyposażonych w faktury zewnętrzne. Elementy te wymagają co najmniej 60 do 75% R28 przed rozformowaniem. Niezależnie od tego w obrębie placu składowego powinno być wydzielone stanowisko dla naprawy mechanicznych uszkodzeń elementów.

Tereny placów składowych powinny być wyrównane. Dostateczną nawierzchnią jest drobny żużel uwałowany i wyposażony w drenaż. Dla zabezpieczenia elementów od uszkodzeń stosuje się podkładki z gumy gąbczastej (uprawnienia budowlane).

Jako przykład wytwórni pomocniczych typu polowego (sezonowego) mogą posłużyć wytwórnie opracowane przez Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa (program egzamin ustny).

Dla wszystkich pięciu klas przyjęto jednakowe zasadnicze metody produkcji, a mianowicie:

  • elementy ścian wewnętrznych i stropów - w formach bateryjnych,
  • elementy ścian zewnętrznych - w formach uchylnych,
  • stosowanie cementu szybkosprawnego marki 400.

Bazy transportu samochodowego

Wytwórnie te obliczone na pięcioletni okres produkcyjny i amortyzacyjny podlegają organizacyjnie bezpośrednio kierownictwu budowy osiedla. Wytwórnie o mocy produkcyjnej 1500 lub 2250 izb mieszkalnych rocznie są bardziej ekonomiczne od wytwórni małych o produkcji 750 izb mieszkalnych rocznie (opinie o programie). Stosowanie nagrzewania w wytwórniach pomocniczych ogranicza liczbę form, stanowisk produkcyjnych i sprzętu, zmniejsza powierzchnię placów produkcyjnych i składowych, a w związku z tym ogólną powierzchnię terenu wytwórni, ograniczając koszty uzbrojenia terenu. Bazy transportu samochodowego są zakładami usługowymi, których zadaniem jest gospodarka taborem samochodowym i ciągnikowym. Działalność tych zakładów polega głównie na utrzymywaniu środków transportowych w stanie gotowości technicznej oraz na dokonywaniu usług transportowych dla poszczególnych obiektów budowlanych (segregator aktów prawnych).

Jak wiadomo tendencją rozwojową realizowaną w ostatnich latach w budownictwie jest koncentracja środków transportowych i maszyn budowlanych w specjalizowanych dużych przedsiębiorstwach zamiast w poszczególnych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych. W wyniku tej tendencji tworzy się jednostki organizacyjne w postaci przedsiębiorstw transportowych i transportowo-maszynowych (zwanych niesłusznie ,,transportowo-sprzętowymi”, mimo że zajmują się one maszynami budowlanymi, a nic sprzętem) przy poszczególnych wojewódzkich zjednoczeniach budownictwa.

Przedsiębiorstwa te działające w oparciu o lepiej wyposażone zaplecze techniczne obsługowo-naprawcze ekspozytur terenowych i innych placówek, niż to jest możliwe w ramach poszczególnych przedsiębiorstw’ budowlano-montażowych, osiągają pozytywne wyniki przejawiające się zarówno w większej gotowości technicznej środków transportowych jak i w bardziej ekonomicznym dokonywaniu usług transportowych (promocja 3 w 1).

Obok omówionych przedsiębiorstw transportowych istnieją równocześnie, w przeważającym jeszcze stopniu, bazy transportu samochodowego przy poszczególnych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, ponieważ proces koncentracji usług transportowych wymaga długiego jeszcze czasu. Niezależnie od tego przewiduje się, że przy dużym stopniu koncentracji muszą pozostać ze względu na tzw. awaryjne potrzeby i przewóz drobnicy pewne ograniczone co do wielkości placówki własnego transportu.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami