Blog

Kolejność montażu zdjęcie nr 2
26.02.2022

Wskaźniki projektowania

W artykule znajdziesz:

Kolejność montażu zdjęcie nr 3
Wskaźniki projektowania

Zagadnienie tuneli, zarówno drogowych, jak i przeznaczonych dla „metra“ lub szybkiej kolei miejskiej, nabiera coraz większego znaczenia wobec konieczności stosowania rozwiązań wielopoziomowych w węzłach ulicznych (program uprawnienia budowlane na komputer). W planie Wydawnictw Komunikacji i Łączności przewiduje się wydanie specjalnej pracy o tej tematyce, która już jest w opracowaniu, w niniejszym więc punkcie omówiono tylko najważniejsze wskaźniki projektowania, niezbędne przy wstępnym wymiarowaniu węzłów.

Przy rozwiązywaniu wysokościowym węzła unikamy na ogół elementów lokalizowanych poniżej poziomu terenu. Przyczyny tego są następujące:

  • trudności związane z odwodnieniem tunelu; niezawodne grawitacyjne odprowadzenie wody wymaga pochylenia podłużnego niwelety tunelu 0,3-0,5 %; gdy związane z tym trudności techniczne są zbyt duże, pozostaje odwodnienie do kanalizacji połączone często z przepompowywaniem ścieków (program uprawnienia budowlane na ANDROID),
  • trudności spowodowane fundamentowaniem budowli na poziomie dochodzącym nieraz do 8,00 metrów poniżej terenu przy nieuniknionym w takich przypadkach dopływie wody gruntowej do wykopu fundamentowego,
  • w warunkach miejskich konieczność przełożenia, a często przebudowy przewodów uzbrojenia podziemnego,
  • niemożność poszerzenia tunelu w przyszłości w razie ewentualnego zwiększenia natężenia ruchu na węźle (uprawnienia budowlane).

Do poprzednio wymienionych ujemnych cech drogowego przejścia tunelowego dochodzą jeszcze poważne utrudnienia eksploatacyjne, a mianowicie:                                       

  • oświetlenie tunelu, którego natężenie powinno być zmienne na długości tunelu i tak dobrane, aby kierowca przy wyjeździe nie był oślepiony przez światło dzienne,
  • wentylacja tunelu, niezbędna dla usunięcia spalin samochodowych, które mogą spowodować zatrucie użytkowników tunelu (program egzamin ustny).

Przekrój poprzeczny tunelu

Dlatego też nie projektuje się tuneli drogowych w węzłach pozamiejskich. Mogą one natomiast służyć dla przeprowadzenia w śródmieściu niektórych odcinków ulic ekspresowych (rys. 6.31). Są to zazwyczaj tunele płytkie, o przekroju poprzecznym dostosowanym do wymiarów skrajni drogowej, wykonane w konstrukcji żelbetowej. Przekrój poprzeczny tunelu ulicy ekspresowej o dwóch jezdniach jednokierunkowych o szerokości 2 X 10,50 m wykonany z elementów prefabrykowanych (opinie o programie).

Z dwóch możliwych rozwiązań przeprowadzenia ruchu pieszego górą lub dołem, w stosunku do jezdni kołowej, wybieramy z reguły przejście dołem (tunel). Ma ono następujące zalety:

  1. mniejsza różnica poziomów pokonywana przez przechodnia;
  2. większy komfort (wygoda) ruchu pieszego na skutek naturalnej osłony przed wpływami atmosferycznymi (deszcz, śnieg, wiatr itp.);
  3. względy estetyczne, brak elementów (podpór) utrudniających ruch kołowy, zmniejszających widoczność itp.;
  4. możność lokalizacji wzdłuż przejścia, a więc usunięcia, z poziomu ulicy urządzeń dodatkowych, jak kioski, bary ekspress, gabloty reklamowe itp.;
  5. możność wykonania bezpośredniego dojścia (z pominięciem chodnika) do stacji metra, domów towarowych, hoteli, itp.; np. w Berlinie i w Moskwie dojście do stacji metra jest zazwyczaj połączone z ogólnie dostępnym przejściem podulicznym, usytuowanym nad torami metra (segregator aktów prawnych).

Ujemną cechą przejść podziemnych jest niewątpliwie większy koszt budowy w porównaniu z przejściem górą oraz konieczność przekładania przewodów i przebudowy sieci podziemnej. Nadziemne przejścia dla pieszych projektujemy tylko w specjalnych warunkach lokalnych jako przejścia proste usytuowane pod kątem 90° do osi ulicy. Konstrukcja ich nie odbiega od konstrukcji kładek dla pieszych nad torami kolejowymi. Dla zabezpieczenia przechodniów przed wpływami atmosferycznymi stosuje się zazwyczaj w odróżnieniu od kładek nad torami kolejowymi przejścia kryte. Przejścia nadziemne umożliwiające ruch pieszych na skrzyżowaniu w kilku relacjach nie są stosowane ze względu na trudności konstrukcyjne i architektoniczne (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Kolejność montażu zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Kolejność montażu zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Kolejność montażu zdjęcie nr 8 Kolejność montażu zdjęcie nr 9 Kolejność montażu zdjęcie nr 10
Kolejność montażu zdjęcie nr 11
Kolejność montażu zdjęcie nr 12 Kolejność montażu zdjęcie nr 13 Kolejność montażu zdjęcie nr 14
Kolejność montażu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kolejność montażu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kolejność montażu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami