Blog
Wyższa jakość obiektów prefabrykowanych
W artykule znajdziesz:
Wyższa jakość obiektów prefabrykowanych
Wyższa jakość budynków prefabrykowanych wynika z następujących przyczyn:
- wyższej wytrzymałości i korzystniejszych cech mechanicznych i fizycznych elementów produkowanych fabrycznie,
- lepszego, bo fabrycznego wykończenia elementów, co daje w wyniku lepsze wykończenie budowli z nich montowanych,
- zastosowania i wprowadzenia do produkcji prefabrykatów nowych materiałów o większej efektywności oraz nowych materiałów wykończeniowych (np. betony lekkie, tworzywa sztuczne, aluminium itp.),
- wzrostu wartości użytkowej mieszkania przez zwiększenie jego powierzchni użytkowej w stosunku do powierzchni całkowitej, co wynika ze znacznego zmniejszenia grubości ścian, ścianek działowych i przegród. Rozwój i polepszenie technologii produkcji materiałów (program uprawnienia budowlane na komputer).
Osiągnięcia w dziedzinie technologii betonu, np. betonu wysokowartościowego, uzyskane w produkcji prefabrykatów z betonu, przenoszone są i stosowane przy wytwarzaniu betonu na budowie. Beton odpowietrzony i beton próżniowy, stosowane przede wszystkim dla potrzeb prefabrykacji, wchodzą coraz bardziej w użycie także przy robotach wykonywanych na placu budowy; metody sztucznego dojrzewania betonu rozwinięte i udoskonalone przez prefabrykację zaczyna się stosować również do betonu wykonywanego na budowie , Powstawanie nowych materiałów. Potrzeby prefabrykacji wpłynęły na dynamiczny i owocny rozwój badań nad ulepszeniem materiałów dotychczas stosowanych oraz opracowaniem nowych, efektywniejszych . materiałów. Te nowe materiały zastosowane w prefabrykacji wprowadzane są również i do budownictwa tradycyjnego (np. maty pilśniowe, masy plastyczne, betony lekkie - komórkowe i na kruszywach porowatych, wyroby azbestowo-cementowe, szkło konstrukcyjne, aluminium itp.) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Strony ujemne
Oprócz zalet prefabrykacja wykazuje również pewne wady i strony ujemne wynikające z trudności wprowadzenia i stosowania tej nowej i na innych zasadach opartej techniki wznoszenia obiektów. Głównymi trudnościami występującymi przy wprowadzeniu metody prefabrykacji są:
- konieczność przestawienia się całego budownictwa we wszystkich jego dziedzinach na nową technikę budowania,
- konieczność uruchomienia produkcji specjalnych maszyn i urządzeń mechanicznych służących do wykonywania prefabrykatów, różnych dla poszczególnych technologii oraz wprowadzenia specjalizowanego sprzętu mechanicznego do transportu elementów i ich montażu,
- trudności w prawidłowym wykonywaniu styków, złącz i połączeń między elementami prefabrykowanymi,
- konieczność zachowania wielkiej dokładności w wykonaniu prefabrykatów oraz utrzymania odchyłek i tolerancji wymiarowych w założonych projektem granicach,
- trudności uzyskania sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów, odpowiadającej sztywności obiektów żelbetowych monolitycznych,
- konieczność wprowadzenia nowej, odmiennej niż w budownictwie tradycyjnym, organizacji całego budownictwa, umożliwiającej pełne wykorzystanie zalet prefabrykacji (uprawnienia budowlane).
Rozwiązanie wszystkich powyższych problemów pozwoli na osiągnięcie znacznie wyższego poziomu techniki wznoszenia obiektów prefabrykowanych, na przejście w szerokim zakresie na metody uprzemysłowione w budownictwie i na produkcję fabryczną budynków i obiektów budowlanych w pełnym, tego słowa znaczeniu. Jedną z największych trudności, jakie napotyka budownictwo prefabrykowane, jest konieczność wykształcenia i wychowania kadr inżynierów, techników i wykwalifikowanych robotników w zakresie tej nowej techniki budowania. Ponieważ w całokształcie zagadnień prefabrykacji mamy do czynienia głównie z procesami technologicznymi w produkcji elementów oraz ze specjalizowanym transportem i montażem, zagadnienia te dominują nad zagadnieniami konstrukcyjnymi, które w budownictwie tradycyjnym stawiane są na pierwszym miejscu (program egzamin ustny). Problem wychowania nowych kadr jest sprawą długofalową i bardzo trudną, wymagającą uruchomienia specjalnych szkół wyższych lub wydziałów o nowych programach nauczania z przewagą szkolenia technologicznego oraz zorganizowania szkół technicznych średnich kształcących techników budownictwa prefabrykowanego (opinie o programie).
W budownictwie prefabrykowanym zanikają niektóre zawody budownictwa tradycyjnego, jak np. zawód murarza, cieśli, stolarza, tynkarza, a pojawiają się nowe - zawód technologa produkcji fabrycznej, mechanika zakładu produkcji elementów, montażysty, operatora itp. Brak fachowców w dziedzinie prefabrykacji w biurach projektowych, w zakładach wytwórczych elementów prefabrykowanych oraz na budowach wznoszonych z prefabrykatów, wreszcie - w administracji budowlanej jest główną przyczyną popełnianych błędów, powolnego rozwoju prefabrykacji oraz niedostatecznego wykorzystywania zalet tej nowej techniki (segregator aktów prawnych).
Stosowane w naszym kraju dokształcanie istniejących kadr technicznych w zakresie budownictwa prefabrykowanego na organizowanych w tym celu kursach, konferencjach szkoleniowych oraz na studiach podyplomowych, jak rozwiązanie doraźne i obejmujące nikły procent inżynierów i techników budownictwie, nie rozwiązuje tego palącego dla prefabrykacji zagadnienia (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32