Blog

Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 2
27.02.2021

Zagęszczenie masy betonowej

W artykule znajdziesz:

Zagęszczenie masy betonowej

Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 3
Zagęszczenie masy betonowej

Przyczyny tego rodzaju rozbieżności mogą być różne i w zasadzie dotyczą sposobu i stopnia zagęszczenia masy betonowej oraz warunków dojrzewania betonu tak w nawierzchni, jak i w próbkach kontrolnych. Z powyższych względów jest często wskazane, a niekiedy konieczne sprawdzenie faktycznej wytrzymałości na ściskanie betonu na podstawie próbek pobranych z wykonanej nawierzchni. Najprostszy, ale jednocześnie bardzo uciążliwy jest sposób pobierania próbek z nawierzchni na całą grubość płyty bloku o przybliżonych wymiarach 40×40 cm (program uprawnienia budowlane na komputer).

O wiele dogodniejszy i racjonalniejszy jest sposób wycinania próbek z gotowej nawierzchni betonowej za pomocą mechanicznej wiertarki. Wiertarka taka wbudowana jest w podwozie samochodu ciężarowego. Najnowsze badania dążą do określania wytrzymałości betonu nawierzchni za pomocą pomiarów pośrednich, jak na przykład prędkości rozchodzenia się fal ultradźwiękowych w betonie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). W Polsce były prowadzone badania za pomocą betonoskopu ultradźwiękowego typu BJ-4 produkcji Zakładu Badania Drgań Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN. Aparat ten pozwala dokonywać bardzo wielu pomiarów w krótkim czasie, dzięki czemu można też w łatwy i szybki sposób określać jednorodność betonu.

W tym celu należy sporządzić wykresy dla danego rodzaju betonu z określonego ściśle kruszywa i cementu, z których na podstawie szybkości przebiegu podłużnych fal ultradźwiękowych można wprost odczytać z dokładnością ±10°/o wytrzymałość betonu na ściskanie i zginanie (uprawnienia budowlane).
Obserwacje wykonanych nawierzchni betonowych w Polsce. Chociaż w Polsce zapoczątkowano budowę nawierzchni betonowych w 1912 roku, układając pierwszą nawierzchnię betonową w Krakowie na ul. Franciszkańskiej, to jednak dokładne obserwacje odnoszą się do robót wykonanych po 1936 roku, gdyż o wcześniej wykonanych nawierzchniach brak jest dokładnych danych.

Szczegółowe wnioski ze spostrzeżeń zestawionych na podstawie dokładnych obserwacji stanu nawierzchni betonowych można podzielić na trzy grupy:
- wnioski o charakterze technologicznym,
- wnioski dotyczące podłoża i konstrukcji nawierzchni,
- wnioski ogólne (program egzamin ustny).

Nawierzchnie betonowe

W zakresie wniosków o charakterze technologicznym można stwierdzić, że słuszne są obowiązujące dotychczas normy, dotyczące stosowania ilości cementu do dolnej i górnej warstwy oraz jakości i doboru kruszywa warstwy ścieralnej (opinie o programie). Zaobserwowane uszkodzenia warstwy ścieralnej miały następujące przyczyny: stosowanie nieodpowiedniej marki cementu, nadmiar w kruszywie ziarn drobnych, a przede wszystkim nieodpowiednia pielęgnacja betonu w okresie dojrzewania. Z przeprowadzonych pomiarów wynika, że ścieralność nawierzchni betonowej jest nieznaczna i wynosi średnio w okresie 9 lat 0,61 mm (rocznie 0,07 mm), a zatem niebezpieczeństwo niszczenia nawierzchni nie polega na jej ścieralności, lecz na niejednostajnej odporności na ścieranie w poszczególnych miejscach.

Wnioski dotyczące podłoża i konstrukcji nawierzchni są następujące:
- Nawierzchnie betonowe należy układać przede wszystkim na nowych drogach, gdyż zaobserwowano gorszy stan nawierzchni wybudowanych na starych nawierzchniach tłuczniowych (segregator aktów prawnych).
- Wskutek niestarannego wykonania poszerzenia i wyrównania powierzchni starej nawierzchni tłuczniowej oraz niewygładzenia jej spadku poprzecznego nawierzchnie betonowe wykonane na starych nawierzchniach tłuczniowych wykazują dużą liczbę pęknięć (podłużnych i poprzecznych) oraz spełzanie płyt od osi.
- Liczba pęknięć poprzecznych i podłużnych nawierzchni na nowej drodze zależy od jakości podłoża, od grubości warstwy odsączającej i od stopnia i równomierności zagęszczenia.
- Wyrównanie profilu podłużnego, poprzecznego oraz zagłębień w starej nawierzchni za pomocą warstwy piasku o grubości ponad 6 cm może być przyczyną wielu pęknięć, zwłaszcza podłużnych, dlatego też grubość warstwy piasku należy ograniczać do 6 cm.
- Dyblowanie szczelin i zazębianie płyt jest korzystne, a zbrojenie - wyjątkowo konieczne.
- Przyjmowane grubości nawierzchni zależnie od warunków* miejscowych nie budzą zastrzeżeń (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

26.08.2025
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 4
Maty wibroizolacyjne pod torami – jak walczyć z hałasem i drganiami w miastach

Rozwój transportu szynowego w miastach, zarówno kolejowego, jak i tramwajowego, jest dziś jednym z kluczowych elementów zrównoważonej mobilności. Sieci kolejowe…

26.08.2025
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 5
Mikropale samowiercące – gdzie sprawdzają się najlepiej?

Mikropale samowiercące to jedno z tych rozwiązań geotechnicznych, które w ostatnich latach zdobywają coraz większe uznanie w branży budowlanej, szczególnie…

Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 8 Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 9 Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 10
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 11
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 12 Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 13 Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 14
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Znak bezpieczeństwa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami