Blog

04.05.2020

Zaleta ustrojów wiszących

W artykule znajdziesz:

Zaleta ustrojów wiszących

Zaleta ustrojów wiszących

Zaletą ustrojów wiszących jest łatwy montaż, łatwa budowa. Przejście od konstrukcyj stalowych do betonowych umożliwia wykonanie montażu niezależnie od warsztatów hut. Przejście z kabli zakrzywionych i wieszaków na proste zawieszenia daje jednolitość ustroju, zmniejsza koszt rusztowań w porównaniu do mostów łukowych, umożliwia prefabrykację i mechanizację (program uprawnienia budowlane na komputer).

Dalszą zaletą betonowych ustrojów wiszących jest częściowe sprężenie wzdłużne, a w porównaniu z konstrukcjami belkowymi - zmniejszenie przekrojów kabli wskutek wzrostu mimośrodów.
Wreszcie do zalet konstrukcyj o kablach umieszczonych na zewnątrz należy możność sprężania przez zwiększanie ich strzałki, czy też. jak to robi D. Van- depitte, przez podnoszenie słupów utrzymujących kable. Prostsze zawieszenie pozwala zmniejszyć liczbę wielkości hiperstatycznych, dając układ sił wewnętrznych czytelniejszy od układu sił w ustrojach klasycznych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Cechą charakterystyczną nowych rozwiązań mostów wiszących jest zmniejszenie wysokości wyprowadzenia kabli nad pomost. W ustrojach klasycznych stosunek ten był utrzymywany zazwyczaj powyżej 1/10 rozpiętości środkowego przęsła. W ustrojach D. Vandepitte’a wynosi on ok. 1/15. Zmniejszenie tego stosunku nie wpływa w sposób istotny na koszt ogólny mostu.

Ustroje mostów wiszących o kablach prostych, jednospójne są w rzeczywistości mostami belkowymi, betonowymi, sprężonymi o kablach wyprowadzonych nad pomost.
Przegubami nazywamy ogniwa umożliwiające określone pochylenia jednych części konstrukcyj względem drugich i przenoszące wzajemne oddziaływania tych części (uprawnienia budowlane).
Łożyskami nazywamy ogniwa przenoszące oddziaływania konstrukcyj na podpory i umożliwiające występowanie określonych ich przesunięć i pochyleń.
Warunkiem przydatności przegubów i łożysk jest niewywoływanie zbyt wielkich sił podczas występowania przemieszczeń przęseł względem podpór.

Pełzanie betonu

Ze względu na rodzaje konstrukcyj, w których przeguby i łożyska są stosowane, należy odróżniać przeguby i łożyska w urządzeniach montażowych i transportowych (rusztowaniach, krążynach, taborze do przewożenia części konstrukcyj) oraz przeguby i łożyska ustrojów mostów, to jest przęseł i podpór. Wśród tych ostatnich należy odróżniać przeguby i łożyska tymczasowe, to jest wprowadzane na czas montażu lub na okres wstępnego użytkowania konstrukcji oraz przeguby i łożyska trwałe, to jest działające w ciągu całego czasu użytkowania ustroju (program egzamin ustny).

Przeguby i łożyska są wprowadzane dla umożliwienia wykonywania rożnych rodzajów czynności. W urządzeniach transportowych umożliwiają one wykonanie przewozu. W rusztowaniach i krążynach służą do łączenia i naprowadzania ich części do właściwego położenia. W składaniu konstrukcyj przeguby i łożyska służą do przenoszenia sił między ogniwami, do utrzymania właściwych punktów przyłożenia, wielkości i kierunków tych sił. Przegubami i łożyskami oddzielamy ogniwa wytwarzane oddzielnie bądź dlatego, że ułatwia to wykonanie budowy, bądź też dlatego, że inaczej ogniw tych wytworzyć nie możemy, ze względu na zastosowanie różnych tworzyw lub różnych narzędzi i sposobów. Ma to na przykład miejsce w prefabrykacji elementów betonowych, gdzie użyte przeguby i łożyska służą zwieraniu ogniw konstrukcyj (opinie o programie).

Natomiast przeguby i łożyska pozostające na stałe w konstrukcji mają na celu zabezpieczenie ustrojów od niepożądanych zmian w układach sił wewnętrznych wywołanych przez zmiany temperatury, skurcz i pełzanie betonu, osiadanie i przesunięcia poziome fundamentów, a przez to służą do utrzymania właściwych układów sił. Tego rodzaju przeguby i łożyska przekształcają ustroje hiperstatyczne w izostatyczne (segregator aktów prawnych).

We wszystkich tych przypadkach zarówno przeguby jak i łożyska mają przeto dwojakie zadania:
- po pierwsze służą do przenoszenia w określony sposób oddziaływań między ogniwami konstrukcyj;
- po drugie umożliwiają dostatecznie swobodne występowanie określonych przesunięć bądź obrotów jednych ogniw względem innych, bez wywoływania zbyt wielkich sił dodatkowych.
Oprócz tego łożyskom i przegubom jest niekiedy stawiane zadanie tłumienia impulsów dynamicznych (promocja 3 w 1).
Stwierdzenia te wymagają szczegółowego omówienia.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami