Blog

27.11.2020

Zalety konstrukcji zespolonych

W artykule znajdziesz:

Zalety konstrukcji zespolonych

Zalety konstrukcji zespolonych

Zalety konstrukcji zespolonych są jednak znacznie liczniejsze od ich wad. Dzięki temu stosuje się je coraz częściej, szczególnie w budownictwie przemysłowym i mostownictwie (program uprawnienia budowlane na komputer). Typowymi przykładami ustrojów zespolonych w budownictwie przemysłowym są przekrycia w postaci dźwigarów strunobetonowych ze współpracującym nadbetonem, a w mostownictwie układ złożony z belek mostowych i współpracującej płyty jezdni.
Obliczanie przekrojów zespolonych opiera się, podobnie jak i przekrojów jednolitych, na stanach programowych pracy elementu oraz na stanach granicznych zarysowania i złamania.

W analizie współpracy statycznej muszą być wzięte pod uwagę cechy sprężyste i wytrzymałościowe nadbetonu, które są z reguły odmienne od cech betonu w elemencie sprężonym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Uwzględnić to można przez sprowadzenie nadbetonu do przekroju zastępczego o cechach mechanicznych betonu sprężonego, redukując szerokość nadbetonu w stosunku do obu modułów sprężystości - nadbetonu i elementu sprężonego.

Naprężenia w nadbetonie, obliczone za pomocą ogólnie stosowanych wzorów, ulegają redukcji również w tym samym stosunku.
Symbole odnoszące się do części sprężonej przekroju oznaczać będziemy indeksem (prefabrykat), odnoszące się zaś do nadbetonu - indeksem m (na miejscu wykonany beton); symbole bez indeksów odnosić się będą do całego przekroju zespolonego. Po wprowadzeniu tych oznaczeń, współczynnik redukcji nadbetonu będzie a w stanie granicznym złamania miarodajny będzie stosunek wytrzymałości na ściskanie obu betonów (uprawnienia budowlane).

W konstrukcji zespolonej należy wyróżnić następujące stany obciążenia:
1) Stan sprężenia w samej belce łącznie z jej ciężarem własnym gf, przy uwzględnieniu warunków transportu i montażu. Jest to więc stan, który w belce jednolitej odpowiada stanowi początkowemu czy też bezużytkowemu.
2) Stan przejściowy, kiedy to belka, oprócz swego ciężaru, dźwiga ponadto nadbeton świeży, jeszcze nie stwardniały - obciążenie gm - oraz występujące w czasie betonowania obciążenie robocze q.
3) Stan użytkowy, w którym obciążenie stałe, nie uwzględnione jeszcze w poprzednich stanach, oraz obciążenie ruchome Ag+p’ = p działają na dźwigar zespolony po stwardnieniu nadbetonu.
W stanie obciążenia użytkowego występuje ponadto wpływ większego skurczu świeżo stwardniałego nadbetonu w stosunku do elementu sprężonego (program egzamin ustny).

Stan przejściowy

Stan przejściowy występuje tylko wówczas, jeśli elementy sprężone wykorzystane są jako „rusztowanie” dla nadbetonu. Niekiedy spotykamy się z prowizorycznym podparciem belek sprężonych na okres twardnienia nadbetonu. aby w ten sposób odciążyć te belki od ciężaru własnego konstrukcji, który później w całości przejęłaby konstrukcja zespolona. Jednak wpływ skurcz- i pełzania betonu znacznie zmniejsza korzyści, jakich można by spodziewać s:ę dzięki temu prowizorycznemu podparciu (opinie o programie).
Naprężenia w tych stanach oznaczać będziemy odpowiednimi symbolam: z indeksami o cyfrach 1, 2, 3. Aby nie komplikować zagadnienia, w poszczególnych stanach obciążenia uwzględniać będziemy ustabilizowaną wartość siły sprężającej S.

Powyższe wyniki wskazują, że nadbeton tylko w nieznacznym stopniu uchyla się od współpracy na obciążenie stałe, gdyż beton elementu sprężonego doznaje również pełzania i skurczu. W konstrukcji zespolonej z dźwigarów stalowych i płyty betonowej warunki są pod tym względem znacznie mniej korzystne; stał nie podlega tam odkształceniom opóźnionym, a część betonowa wskutek skurczu i pełzania w znacznym stopniu wyłącza się od pracy na obciążenie stale (segregator aktów prawnych).
Czas At, tj. wiek elementu sprężonego w chwili wiązania nadbetonu, musi być znany przy projektowaniu.

Problem wpływu skurczu nadbetonu na pracę konstrukcji zespolonej rozpatruje również Kałasznikow, który wprawdzie uwzględnia pełzanie, lecz ogranicza się do przypadku szczególnego, w którym pełzanie jest wynikiem jedynie naprężeń wywołanych skurczem. Przyjmuje on ponadto założenie upraszczające, że do chwili ułożenia nadbetonu zjawisko skurczu i pełzania w elemencie sprężonym uważać można za zakończone (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami