Blog

27.04.2020

Zalety mostów płytowych

W artykule znajdziesz:

Zalety mostów płytowych

Zalety mostów płytowych

Główną zaletą mostów płytowych jest mała wysokość konstrukcyjna (program uprawnienia budowlane na komputer). Dzięki niej mosty płytowe są szczególnie przydatne na skrzyżowaniach dwupoziomowych torów lub dróg oraz ulic miejskich tam, gdzie niewielkie zwiększenie wysokości ustrojowej powoduje znaczne zwiększenie kosztów dodatkowych.

Wysokość konstrukcyjna ciągłych płyt betonowych uzbrojonych i niesprężonych wynosi w mostach drogowych od 1 : 15 do 1 : 20 ich rozpiętości, a w mostach kolejowych od 1 :10 do 1′: 12. Wieloprzęsłowe ciągłe płyty sprężone mają wysokość konstrukcyjną mniej więcej dwukrotnie mniejszą, tj. wynoszącą od V;o do 7so rozpiętości największego przęsła (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Wymiary te dotyczą płyt o stałej lub prawie stałej grubości. Jeżeli płyta ma zmienną grubość, to grubość płyty w połowie rozpiętości największego przęsła przyjęto obierać w konstrukcjach niesprężonych równą od V*5 do Vso rozpiętości, a grubość nad podporami od Vio do ‘/JO rozpiętości. Płyty sprężone mogą mieć grubości dwukrotnie mniejsze. Wszystkie te liczby wskazują jedynie pewne proporcje wymiarów; nie powinny być one traktowane jako wytyczne projektowania.

W każdym projekcie wyznaczenie zmiennej grubości płyty powinno być traktowane jako zagadnienie kształtowania wytrzymałościowego (uprawnienia budowlane).
Drugą zaletą mostów płytowych jest możność ustawienia ich na słupach, rozmieszczonych w sposób dowolny. Ta dowolność jest szczególnie cenna, gdy droga po moście przebiega w sposób nieregularny względem przeszkody tworząc z nią skos, biegnąc w lukach, wymagając poprzecznego przechylenia nawierzchni lub spadków wzdłużnych.
Mosty płytowe szczególnie łatwo nadają się do układania wzdłuż łuków w rzucie poziomym, w pionie oraz do wytwarzania spadków poprzecznych i wzdłużnych dróg i torów. Wszelkie tego rodzaju zniekształcenia regularności układu powodują w mostach belkowych znaczne utrudnienia wykonawcze. W budowie mostów płytowych utrudnienia te sprowadzają się do ułożenia krzywej powierzchni deskowania i do niejednakowych długości prętów lub kabli (program egzamin ustny).

Mosty płytowe o przekrojach pełnych

Mosty płytowe o przekrojach pełnych mają prostą konstrukcję i są łatwe w wykonaniu. Zaleta ta dotyczy deskowania, uzbrojenia i betonowania.
Powierzchnia deskowania mostów płytowych o przekrojach pełnych jest zazwyczaj około dwóch razy mniejsza od powierzchni deskowania pomostów belkowych. W niektórych przypadkach stosunek ten może być jeszcze większy. Oprócz tego znaczna część deskowania mostów płytowych stanowi jedną powierzchnię bez załamań, podczas gdy deskowanie mostów belkowych ma wiele załamań mniej lub więcej zagęszczonych (opinie o programie).

Dlatego też deskowania mostów płytowych o przekrojach pełnych w zestawieniu z deskowaniem mostów belkowych mogą być wykonane znacznie mniejszym nakładem pracy, w krótkim czasie i przy mniejszym zużyciu materiału.
Podobnie uzbrojenie lub kablowanie mostów płytowych jest znacznie prostsze od uzbrojenia lub kablowania mostów belkowych. Składa się ono z mniejszej ilości rodzajów prętów lub kabli. Ze względu na duże wymiary przekroju płyty, pręty uzbrojenia lub kable mogą być rozmieszczone łatwiej niż w belkach. Stąd też w mostach płytowych uzyskujemy oszczędności wynikające z prostoty uzbrojenia i kablowania.
Betonowanie płyt mostowych jest prostsze od betonowania rusztów mostów belkowych wymagających dodatkowego wysiłku dla doprowadzenia betonu między uzbrojenie belek, a w szczególności między krzyżujące się pręty podłużnie i poprzecznie (segregator aktów prawnych).

Dalsze zalety mostów płytowych polegają na oszczędności na czasie budowy oraz na materiałach: deskowaniu i stali oraz na kubaturze podpór.
Prosta konstrukcja płyty skraca czas budowy we wszystkich jej etapach: deskowania, zbrojenia lub kablowania i betonowania.
Zmniejszenie powierzchni deskowania i zużycia stali wynika z uproszczenia kształtu konstrukcji.

W mostach płytowych ilość stali może być mniejsza niż w mostach belkowych wskutek mniejszej ilości strzemion i prętów rozdzielczych. Należy jednak zwrócić uwagę, że ilość stali w płytach, podobnie jak i we wszystkich innych konstrukcjach mostowych i niemostowych, może być zmienna w bardzo szerokich granicach (promocja 3 w 1). Dlatego też mówiąc o ilości stali w konstrukcjach płytowych i belkowych należy zakładać, że mają one nie tylko te same rozpiętości i podlegają nie tylko tym samym obciążeniom, ale że są projektowane z jednakową znajomością rzeczy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami