Blog

Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 2
08.07.2020

Zaoszczędzenie wody

W artykule znajdziesz:

Zaoszczędzenie wody

Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 3
Zaoszczędzenie wody

W celu zaoszczędzenia wody na śluzowanie spotyka się rozwiązania kombinowane, na przykład polegające na zastosowaniu w śluzie pociągowej dodatkowych wrót dolnych, usytuowanych w komorze śluzy, które pozwalają na odcięcie z całości komory jedynie jej części o długości użytecznej, potrzebnej do śluzowania pojedynczej jednostki (program uprawnienia budowlane na komputer).

Do podstawowego wyposażenia śluz komorowych należą ruchome zamknięcia zwane umownie wrotami śluzowymi. Służą one do odcięcia komory śluzowej od górnego bądź dolnego odcinka kanału żeglugowego. Wrota, prócz odpowiedniej wytrzymałości dla przeniesienia obciążenia od sił zewnętrznych i ciężaru własnego konstrukcji, powinny być szczelne i dostosowane do szybkiego otwierania i zamykania (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W śluzach komorowych stosuje się następujące konstrukcje wrót:
- Wrota wsporne dwuskrzydłowe, stosowane najczęściej. Wrota te pracują jak luk trójprzegubowy, przekazując parcie wody na ściany głowy.
- Wrota jednoskrzydłowe, o pionowej osi obrotu, stosowane przy małej szerokości śluzy. W porównaniu z wrotami dwuskrzydłowymi posiadają one prostszy, jednostronny mechanizm ruchu, jednak główną ich wadą jest konieczność wykonania prawie dwukrotnie dłuższej głowy śluzy (uprawnienia budowlane).
W śluzach komorowych ze ścianą spadową jako zamknięcie górne często stosowane są wrota jednoskrzydłowe o poziomej osi obrotu, zwane wrotami klapowymi.
- Wrota przesuwne, stosowane w śluzach o niedużym piętrzeniu. Duże wymiary głowy oraz bardzo częste trudności uruchamiania wrót wskutek gromadzenia się zanieczyszczeń we wnękach i mechanizmach ruchu są wadami wrót przesuwnych (program egzamin ustny).
- Wrota podnoszone, przy których niezbędna jest konstrukcja mostowa ograniczająca do pewnego stopnia żeglugowe gabaryty wysokościowe taboru pływającego i podrażająca koszty budowy.
- Wrota opuszczane, stosowane w górnych głowach śluz z dostatecznie wysoką ścianą spadową. Długość górnej głowy jest tu mniejsza niż przy wrotach dwuskrzydłowych, lecz dla podnoszenia ich zużywa się dość duże ilość energii, zaś przy występowaniu zamuleń pracują one często niesprawnie
- Wrota segmentowe podnoszone lub opuszczane. Te ostatnie mogą być stosowane w górnych głowach śluz, zaopatrzonych w ściany spadowe.
Wrota przesuwne, podnoszone i opuszczane stanowią w gruncie rzeczy pewną odmianę jazowych zamknięć płaskich, zaś wrota segmentowe - analogiczną odmianę zamknięć segmentowych.

Napełnianie i opróżnianie komór śluzowych

Zmiana poziomu zwierciadła wody w komorze śluzy podczas śluzowania statku dokonywana jest za pomocą specjalnych urządzeń; mogą to być otwory we wrotach zamykane zastawkami, albo kanały obiegowe wykonane w głowach śluzy, lub wreszcie galerie podłużne, biegnące w głowach i w ścianach lub dnie komory (opinie o programie). Z wymienionych sposobów najbardziej doskonałym jest napełnianie i opróżnianie śluzy przez galerie podłużne z niedużymi otworami wpustowymi wzdłuż całej długości śluzy; rozwiązanie to stosuje się jednak z reguły na śluzach o znacznych spadach, gdyż należy ono do najbardziej kosztownych. Wykonanie galerii pociąga za sobą znaczne pogrubienie ścian lub dna komory.

Gdy śluza wyposażona jest we wrota opuszczane, jako zamknięcie górne, może być zastosowany jeszcze inny sposób jej napełniania. Mianowicie poprzez częściowe opuszczenie wrót wodę do śluzy doprowadza się przez specjalną komorę, w której następuje rozproszenie energii. Po wyrównaniu poziomu wody w śluzie z poziomem górnego stanowiska wrota otwierane są całkowicie umożliwiając wprowadzenie statku do śluzy (segregator aktów prawnych).
Warunki napełniania i opróżniania komór. Zasadnicze wymagania stawiane urządzeniom zasilającym polegają na tym, że napełnianie i opróżnianie komory śluzy powinno odbywać się jak najszybciej, ale przy tym równomiernie na całej długości komory bez tworzenia się ruchów falowych wody, a także prądów podłużnych, a to w celu zabezpieczenia statku podczas śluzowania przed uderzeniami o ściany komory.

Jako praktyczną wartość tx przyjmuje się dla zastawek we wrotach około 2 minuty, dla zamknięć kanałów obiegowych i galerii podłużnych - 3 min (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 8 Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 9 Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 10
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 11
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 12 Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 13 Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 14
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Pokrycia dachów karczem zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami