Blog
Zasady konstrukcji
W artykule znajdziesz:
Zasady konstrukcji
Ulicę główną, biegnącą z reguły wzdłuż warstwie, prowadzi się normalnie, a ulicę poprzeczną o kierunku prostopadłym do warstwie zamyka się ślepo, doprowadzając ją do granicy odpowiadającej wartości dopuszczalnego spadku. Ulica ślepa od czoła zakończona jest chodnikiem, od którego schody osadzone w skarpie terenu prowadzą na poziom drugiej ulicy. Schody te niekiedy ze względów architektonicznych zajmują całą szerokość ulicy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Zasady konstrukcji tego rodzaju schodów obowiązują jak w przypadku schodów chodnikowych poprzecznych. W przypadkach szczególnie eksponowanych i o dużym znaczeniu architektonicznym schody takie wykonuje się z kamienia.
Silnie postępujący rozwój lotnictwa, charakteryzujący się m. in. zwiększaniem obciążeń, szybkości i nasilania ruchu, pociągnął za sobą jeszcze w latach międzywojennych konieczność zastąpienia trawiastych nawierzchni lotniskowych, używanych powszechnie w początkowym okresie, nawierzchniami mającymi sprostać nowym i ciągle zwiększającym się wymaganiom (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Możliwość startu i lądowania samolotów w czasie działania bocznego wiatru pozwoliła na korzystanie w tych celach nie z całego pola wzlotów, lecz z pasów sztucznie urządzonych, dla których przyjęła się nazwa dróg startowych (uprawnienia budowlane).
Mimo tak wielkiego ograniczenia w pokrywaniu pola wzlotów nawierzchnią sztuczną, wydatek na nią jest poważny i ma duży udział w ogólnych kosztach budowy i utrzymania lotniska. Dlatego więc przy projektowaniu dróg startowych trzeba umiejętnie dobieraj ich wymiary i materiały, z których ma być zbudowana, stosownie do wymagań ruchu i warunków gruntowych.
Materiałem stosowanym najpowszechniej na nawierzchnie lotniskowe, przeznaczane do przejmowania ruchu samolotów, stał się beton.
Droga startowa (w skrócie DS), leży w osi pasa startowego, który jest od niej szerszy i dłuższy (program egzamin ustny).
Drogi startowe
Długość, szerokość, kierunek i liczba (układ), nośność oraz wyposażenie techniczne dróg startowych zależne są od wielu czynników, a przede wszystkim od charakterystyki ruchu lotniczego na drodze startowej, dominujących wiatrów i ukształtowania terenu.
Drogi startowe służą zupełnie innemu ruchowi niż drogi publiczne, podlegają więc innym kryteriom pod względem wymiarów, metod obliczania nośności, fundamentowania i odwodnienia, technicznego wyposażenia, wykonywania budowy i utrzymania jej w stanie zdatnym do użytku (opinie o programie).
Klasa techniczna dróg startowych i ich długość zależne są od klasy technicznej lotniska, która wiąże się z zasięgiem lotu samolotów.
Na przykład do klasy S zalicza się lotnisko dla ruchu transoceanicznego, odbywającego się regularnie, a zatem także w złych warunkach atmosferycznych, a do klasy IV - lotnisko dla regularnego ruchu krajowego.
Drogi startowe powinny mieć minimalne długości i szerokości odpowiednio do klasy technicznej.
Rozróżnia się podstawową i rzeczywistą długość drogi startowej. W podstawowej długości uwzględnione są wszystkie wymagania bezpiecznego (w Piasków drobnych i bardzo drobnych (pylastych) można używać do budowy podłoża sztucznego pod warunkiem wzbogacenia ich materiałami gruboziarnistymi, o ile taki wariant podbudowy znajdzie ekonomiczne uzasadnienie.
Grubość podłoża sztucznego (podbudowy, warstwy odsączającej) z piasków grubych i średnich (segregator aktów prawnych).
Na podbudowie wykonanej ze żwirów, tłucznia, żużla lub z gruntu wzmocnionego materiałami wiążącymi (ustabilizowanego) należy dać warstwę gruboziarnistego piasku grubości 3 do 5 cm. Warstwa ta ułatwia odsączenie i termiczne ruchy sztywnej nawierzchni.
Płyty nawierzchni należy układać na rozścielonej na podbudowie warstwie papy, papieru bitumowanego lub dywanika bitumicznego.
Grunt rodzimy pod podbudowę powinien być wyrównany i zagęszczony (promocja 3 w 1). W przypadku wykonania podbudowy ze żwiru lub z tłucznia zagęszczenie gruntu jest konieczne do głębokości co najmniej 10 cm.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32